Ruotsalaiset osaavat tuotteistaa toisin kuin suomalaiset.

Varhainen poikkeus oli Pekka Koskenkylä (s. 1937), joka myi hartiapankilla rakentamansa rivitalopätkän Vuosaaresta ja perusti 1960-luvun puolivälissä veistämön, jonka tarkoituksena oli valmistaa sarjatuotannolla nopeita ja ylellisiä purjeveneitä lasikuidusta.

Maailmassa riittää rikkaita, Koskenkylä paalutti ja kelpuutti tuotantonsa taakse vain parhaat voimat. Veneet suunnitteli maineikas yhdysvaltalainen Sparkman & Stephens (S & S) ja sisätilat Pohjoismaiden kuumin nimi, ruotsalainen Olle Enderlain. Kokoonpanosta vastasivat Pohjanmaan taitavat ja isännälleen lojaalit käsityöläiset.

Koska veistämön nimi Nautor oli liian arkinen luksustuotteelle, Koskenkylä keksi Aurajoen vartta kulkiessaan veneensä nimeksi Swan ja varasi tuotannon käynnistyttyä Yachting World -lehdestä parhaan kokosivun mainospaikan kolmeksi vuodeksi. Johdonmukainen näkyvyys johtavassa purjevenelehdessä nosti Swanin suurta laatuvenettä havittelevien purjehtijoiden kärkimerkiksi ja ärsytti kilpailijoita, jotka halusivat saman mainospaikan itselleen – turhaan.

Kun Nautorin tehdas paloi vuonna 1971, veistämö siirtyi Wilhelm Schaumanin omistukseen, ja Koskenkylä jäi taloon toimitusjohtajaksi. Vuonna 1973 hän rakennutti omakustannehintaan Swan 65:n ja purjehti perheineen uuteen kotikaupunkiin Cannesiin. Purjehdustaipaleen upeat kuvat valjastettiin Swanin markkinointitarkoituksiin. Seuraavana vuonna toinen 65-jalkainen Swan, Sayula II, voitti Whitbread-maailmanympäripurjehduksen (nyk. Volvo Open Race).

Irtauduttuaan Nautorista Koskenkylä rakensi Thaimaassa pari maailman mahtavinta sluuppia, 40-metristä Mirabelia, ja Voyagerin, noin 20-metrisen troolarityypin moottorialuksen, jolla hän kiersi maailman meriä seitsemän vuoden ajan toisen vaimonsa, Swanin isä -teoksen kirjoittaneen Pirkko Koskenkylän kanssa.

Toimittaja Koskenkylän rakastavassa käsittelyssä omasta puolisosta leivotaan puhtoinen kuva nerokkaana ja tarmokkaana oman tiensä kulkijana, ja välillä harhaudutaan jutustelemaan niitä näitä. Hieman syvempi ote venesuunnitteluun olisi nostanut teoksen muuksikin kuin sympaattiseksi kertomukseksi merkittävästä suomalaisesta.

Vuodesta 1998 Nautorin on omistanut Leonardo Ferragamo -muotimagnaatti.

49 vuoden aikana on valmistettu yli 2 000 Swania, joista suurin osa on edelleen purjehduskunnossa. Pekka Koskenkylä asuu vaimoineen Ranskan maaseudulla, itse suunnittelemassaan talossa, totta kai.