Tilaa
Testit

Finnmaster Husky R6, R7 ja R8 – Husky-lauma irrallaan

Finnmaster puskee alumiinivenemarkkinoilleesittelemällä kerralla kokonaisen malliston. Malliston ykkösnyrkki Husky R6 on perusvarma suorittaja, joka erottuu kilpailijoistaan omaperäisellä muotoilulla.

07.10.2015

Tekstituomo kanerva

Kuvatseppo evinsalo

Finnmaster-veneitä valmistava Oy Finn-Marin Ltd. on jo vuosia seurannut sivusta hyvin käyvää alumiinivenekauppaa. Nyt veistämöllä on mitä ilmeisimmin todettu alumiiniveneiden tulleen jäädäkseen, varsinkin kun kova kilpailija Yamarin muutama vuosi sitten lähti mukaan alumiinivenemarkkinoille.

Finnmaster on pärjännyt hyvin lujitemuoviveneissä, mutta sitä tosiasiaa ei voi ohittaa, että alumiinivenevalmistajat ja alumiinivenemallit keikkuvat vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä.

Silver sai vuosikausia vapaasti hallita alumiinia ja lujitemuovia yhdistelevien veneiden markkinoita, ennen kuin muut hamusivat samoille apajille. Nyt hunajapurkilla on todella tungosta.

Kamppailussa markkinaosuuksista tarvitaan hyvät eväät.

Tämä on tiedostettu Finn-Marinilla. Suuri haaste on ollut luoda vene, joka on riittävän persoonallinen, mutta samalla sopivan konservatiivinen suurta ostajakuntaa varten.

Husky-mallisto perii muotonsa pitkälti Finnmasterin kiitosta saaneesta lujitemuovisesta T-sarjasta. Huskyjen keulakansi on leveä ja kulmikkaat nurkat ulottuvat rungon ulkopuolelle aivan kuten T-sarjassa. Kulmikkaat muodot jatkuvat nykymuodin mukaisesti myös muualla veneessä. Mallien välillä muotoilullisia eroja ei ole. Ne ovat kuin samasta muotista hieman venytettynä tai kutistettuna.

Finnmaster Husky R6 ei tuo alle 6-metristen bowridereiden luokkaan mitään kovin uutta tai mullistavaa. Veneessä on hyödynnetty hyväksi todettuja ratkaisuja, joita on hieman hiottu suuntaan tai toiseen. Sisustus on hyvin tyypillinen leveine takasohvineen ja erillisine etuistuimineen. Etuistuimet ovat pyörivät, ja avotilan keskelle saa lisävarusteena pöydän.

Liikkuminen veneessä on tehty helpoksi useilla askelmilla. Suurille uimatasoille tai laiturille pääsee takaistuimen nurkkiin jätettyjen askelmien ansiosta helposti, eikä istuintyynyjen päälle tarvitse astua.

Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 10/2015.

Lue myös nämä

X