Tilaa
Jutut

Pinglan – parempi kuin Riva

21.10.2016

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Se on hieno vene, ei tietenkään niin hyvä kuin Riva, tuumasi rouva vanhan puuveneen äärellä seisovalle toimittajalle.

– Oikeastaan se on parempi kuin Riva. Se on nimittäin suomalainen.

– Niinhän se sitten onkin!

Lyhyt keskustelu käytiin lähes noilla sanoilla Nisse Häggblomin perämoottorimuseon pihamaalla Kirkkonummella syyskuun lopussa. Keskustelijoiden edessä oli pieni, sotien jälkeen Helsingissä rakennettu pikavene, joka tunnettiin tyyppinimellä Pinglan.

Aikansa vauhtivene

Sama vene oli viimeksi isomman yleisön ihmeteltävänä kevättalvella 2005 Helsingin venemessuilla puuveneiden osastolla. Nyt se on saanut loppusijoituspaikkansa Outboard Museumin tiloista Kirkkonummen Tolsasta.

Vene ei ole enää pinnoiltaan ”vimosen päälle” -kunnossa, mutta pääasia on, että se on pelastunut monien muiden ikätoveriensa kohtalolta, eli juhannuskokolta tai venerannan pajupuskaan lahoamiselta.

Pinglan oli Telvan veneliikkeen valmistuttama ja markkinoima venetyyppi, joka virallisemmin tunnettiin nimellä Telva 385.

Veneen pituus on 3,95 ja leveys 1,50 metriä.

Pieni kotimainen pikavene, Pinglan, oli nopeaa pikavenettä haluavien nuorten miesten haave 1940-luvun lopulla.

Tehtiin vain vähän

Vene on rakennettu Helsingin Lauttasaaren kupeessa Nahkahousut-saarella 1940-luvun lopulla. Saarella sijaitsevassa Degermanin veistämössä, josta Telva omisti puolet, tehtiin Nisse Häggblomin muistelujen mukaan näitä veneitä korkeintaan 40 – 50 kappaletta.

Muualla niitä ei ole Nissen muistin mukaan tehty, vaikka muuten Telvan veneitä tehtiin siellä täällä pitkin etelärannikon veistämöitä.

Nisse Häggblom kertoo nähneensä 1950-luvun puolella veistämöllä vielä joitain Pinglanin valmiita osia, mutta kokonaista venettä niistä ei hänen muistinsa mukaan enää tehty.

Rakenne on vahva, mutta urheilullisessa veneessä kaikessa on pyritty keveyteen.

Monta versiota

Pinglanista oli tarjolla ”kesympiäkin” versioita, joissa oli etupenkillä istuvien suojana myös sivulasit ja avotila oli yhtenäinen. Tässä veneessä ohjaamo on erotettu matkustajien tilasta.

Kaikkiaan sisustusversioita oli ilmeisesti jopa kolme erilaista, mutta runko oli kaikissa sama.

Huippumittarit Amerikasta

Pinglanin kojelaudassa on aikansa huipputuote, amerikkalaisen Muskegon Outboard Specialities Companyn valmistama nopeusmittari.

Yritys valmisti vain muutaman ihmisen voimin sotien jälkeen pääasiassa nopeiden moottoriveneiden ja kilpaveneiden mittaristoja, kompasseja ja muita venetarvikkeita, hetken jopa venetrailereita.

Pajan tekemät mittarit tunnettiin ja niitä arvostettiin myös Euroopassa. Tietenkin aikansa parasta on haluttu asentaa myös Telvan valmistamaan veneeseen.

Michiganissa toiminut yritys työllisti parhaimmillaan yli 20 henkilöä, mutta se hävisi markkinoilta vähin äänin 1960-luvun alkupuolella.

Muskegon Outboard Specialites Company valmisti 1950-luvulla hyviksi arvioituja nopeusmittareita kilpaveneisiin.

Lue myös nämä

X