Huippumodernin tuotteen vertaus entisaikojen salonkiveneisiin voi äkisti tuntua erikoiselta. Mutta kenties onkin juuri niin, että nykyaika on tuonut veneisiin takaisin entisaikain elementtejä. Pitkä ja matala, suhteellisen kapea profiili yhdistettynä pystyyn keulaan on kuin suoraan vanhojen salonkiveneiden historiikista.
Axoparissa on itseään suuremman huvialuksen tuntua, eikä kylkiäisenä tuleva käytännöllisyyskään ole haitaksi. Axopareja voi kuvailla veneiksi, joihin on poimittu useiden venetyyppien parhaat puolet onnistuneella ja tyylikkäällä tavalla.
Uusi Axopar 37 on malliston lippulaiva. Sitä valmistetaan sekä kahtena erilaisena avomallina, että tässä koeajossa olevana umpimallina. Kaikki malliversiot ovat varustettavissa peräkajuuttamoduulilla, jollainen oli myös testiyksilössä.
Maisemista nauttien
Axoparin yhdistettyyn ohjaamo-salonkiin kuljetaan veneen kummaltakin puolelta liukuovien kautta. Styyrpuurin ovi on suoraan ohjaamon yhteydessä, paapuurin ovi on sitten matkustajien paraatisisäänkäynti. Veneessä liikkuminen on sujuvaa, kun tämän jaottelun on sisäistänyt.
Ohjaamossa on istuimet kahdelle vierekkäin. Ne kummatkin ovat pienen sovittelun jälkeen käännettävissä 180 astetta, jolloin etuistuimet ovat osana takasohvan ja pöydän muodostamaa oleskeluryhmää.
Ohjaamo on hieno yhdistelmä suoralinjaista tyylikkyyttä ja vaivatonta toimivuutta. Apumies voi tilanteen mukaan joko olla toiminnoissa mukana tai sitten tuoli käännettynä seurustella takamatkustajien kanssa.
Ikkunat ovat suuret ja antavat lähes esteettömän 360 asteen näköalan jokaiselta istuimelta. Kaikki istumapaikat ovat myös samalla korkeudella ja matalaketkainen runko ei rajoita näköaloja missään vaiheessa.
Axopar 37:aa tehdään salongin kalustuksenkin osalta eri muunnoksina. Tavanomaisin vaihtoehto pitää sisällään L-sohvan ja taittopöydän.
Koeajoyksilöön oli kuitenkin valittu hieman erilaisempi kokoonpano. Siinä on suora takapenkki ja keskellä komeilee keittiösaarekkeen mieleen tuova pöydän ja lipaston yhdistelmä.
Oikeastaan juuri tämä testattavaksi saatu muunnos on erilaisuutensa takia se mielenkiintoisin. Se vie ajatukset laajemmin myös kokkailuun ja ruokailuun.
Ruuat on mukava valmistaa ruokailupöydän ääressä. Saareketyyppinen ratkaisu tuntuu suorastaan nerokkaalta etenkin veneessä, jossa on yleensä ahdasta.
Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 12/2016.
Axopar 37
Pituus 11,20 m, Leveys 3,30 m, Paino n. 3 200 kg ilman moottoreita
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Henkilöluku 10
Tehosuositus enintään 700 hv (2×350 hv)
Koeajomoottorit Mercury Verado 2×300 hv, 4-tahti
Polttoainesäiliö 770 l
Vakiovarustus kansiluukut, avattava kangaskatto, salongin pöytä, matot, sähkö-wc, säädettävä nahalla verhoiltu ohjauspyörä, virran ulosotot, kompassi, sisätilojen valaistus, tuulilasinpyyhkimet pesulaitteella, käsi- ja sähkökäyttöiset pilssipumput
Lisävarusteet erilaiset estetiikka- ja verhoilupaketit, pentterivarustus, lämmitys, ankkurivinssi, keulapotkuri, maasähköjärjestelmä, erilaiset navigointi- ja viihde-elektroniikkapaketit
CE-luokka B (avomeri)
Hinta alkaen 99 076 € perusvarustein peräkajuutalla, koeajomoottoreilla alkaen 151 056 €
Valmistaja Axopar
Päämyyjä Boatcenter