Tilaa
Testit

Buster Phantom – Voimannäyte

60 solmua kulkeva vakiomallinen Buster on nyt todellisuutta. Siihen tosin tarvitaan 16 sylinteriä, 700 hevosvoimaa ja melkoinen tukku rahaa.

11.01.2017

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Järkevyyden rajat ovat taatusti yhden jos toisenkin mielessä uuden Busterin äärellä. Mieleen tulevat autoteollisuuden eri aikakaudet, jolloin kisailtiin milloin mistäkin: kuka keksii suurimman iskutilavuuden tai kenellä on eniten sylintereitä tai suurin huippunopeus.

Lopulta suurimmat saksalaisvalmistajat sopivat keskenään 250 kilometrin tuntinopeuden riittävän, ja olivat muille järkevänä esimerkkinä.

Busteria valmistavan Inhan Tehtaiden uusinta voimannäyttöä ei loppujen lopuksi tarvitse ihmetellä, sillä Bustereiden tuotekehitys on viime vuosina ollut silmiinpistävää muutenkin kuin tehojen suhteen. Syitä on monia.

Ensinnäkin siirtyminen ison Yamaha Motor Europen omistukseen on asettanut suomalaisille tutun ja turvallisen tuotteen kokonaan uuteen asemaan. Onkohan kynsien teroittamiseen tullut painetta isojen yrityskauppojen valmisteluissa, vai ovatko ryhtiliikkeet edesauttaneet suotuisampien kauppojen syntyä. Varmasti hiukan molempia ja hyvä niin, kun lopputuloksena on entistä parempia ja hienompia tuotteita kuluttajille.

Bowrider, periaatteessa

Liki kymmenen metrin pituudesta ja kahdentoista hengen kantavuudestaan huolimatta Phantomilla on yksi selkeä tarkoitus. Se on valmistettu mukavaan ja erittäin tehokkaaseen siirtymiseen paikasta toiseen isommallakin kuormalla. Penttereistä ja nukkumatiloista haaveilevat eivät näe Phantomissa omaansa.

Mukavuudesta puhuttaessa muistetaan kuitenkin, että kyseessä on avovene, mutta sellaisenaan luokkansa valio. Matkustamo on syvä ja poikkeuksellisen suojaisa. Kookas ja pitkälle taakse ulottuva tuulilasirakennelma pitää viiman ja mahdolliset pienet vesipisarat tehokkaasti ulkopuolella.

Matkustamo on periaatteessa kaksiosainen. Etuosassa on joustoistuimet viidelle, kuljettaja mukaan lukien. Ne mahtuvat kaikki sivuikkunoiden suojaan. Takaosan avotilan täyttää sohva, johon mahtuu vielä viisi henkilöä lisää. Seurueen täytyy olla melko suuri, ennen kuin kenenkään tarvitsee siirtyä kyhjöttämään keulatuhdoille.

Myös keulan avotila on kookas, mutta se toimii parhaiten kulkutienä ja isona tavaratilana. Liikkuminen on isossa Busterissa helppoa myös peräkansilla tai toisin sanoen uimatasoilla, riippuen siitä kummaksi niitä haluaa kutsua.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 1/2017.

Buster Phantom

Pituus 9,48 m

Leveys 2,87 m

Paino 1975 kg

Valmistusmateriaali merialumiini

Kantavuus 12 henkeä

Tehosuositus 400—700 hv

Testimoottorit Yamaha F350 2×350 hv, nelitahti

Polttoainesäiliö 800 l

Vakiovarustus mm. Buster Q-monitoimilaite, sähköhydraulinen ohjaus, joustoistuimet 5 kpl

Lisävarusteet toiveiden mukaan mm. keulapotkuri, ankkurivinssi, runkomaalaus tai runkoteippaus, jääkaappi, Yamaha Helm Master -hallintajärjestelmä

CE-luokka C (rannikko)

Hinta koeajoyksilö lisävarustein 225 000 €

Valmistaja Buster

Lue myös nämä

X