Tilaa
Testit

Vertailussa Finnmaster Husky R6, Silver Shark 580 BR, Yamarin Cross 57 BR

Lujitemuovin ja alumiinin yhdistelmä on kuumaa valuuttaa niin kotimaisilla kuin ulkomaisilla markkinoilla. Kuusimetristen mittelöön otettiin vanha konkari Silver , vahvan jalansijan markkinoilla saavuttanut Yamarin Cross sekä uusin kirkaskylkinen haastaja, F innmaster Husky .

03.02.2016

TekstiKarel Kakko

KuvatKari Hautala/Otavamedia ja Timo Sarkkinen

Silver on kotimaisista venevalmistajista pisimpään tehnyt alumiinirunkoisia, lujitemuovikannella varustettuja veneitä. Jo 1990-luvun alusta yhdistelmä on ollut koko malliston johtoajatus. On tavallaan mielenkiintoista, että vasta pari vuosikymmentä myöhemmin konseptista on tullut eräänlainen buumiksi kutsuttava ilmiö, josta kaikki tuntuvat haluavan osansa.

Shark BR 580 koki viime vuonna erinäisiä uudistuksia, joista tärkeimmät olivat pulpettien siirtäminen eteenpäin matkustamon kasvattamiseksi ja ikkunakehysten muuttuminen alumiinisiin.

Cross on muutamassa vuodessa löytänyt oman jalansijansa markkinoilla. Jopa niin vahvan, että hetken aikaa lujitemuovimallisto tuntui olevan suorastaan syrjäytetty taka-alalle. 57 BR esiteltiin loppuvuodesta 2013, eikä sitä ole sen koommin liiemmin päivitetty.

Husky ansaitsee tässä joukossa haastajan tittelin, sillä Finnmasterin viime vuonna lanseeraama alumiinirunkoisten veneiden mallisto oli kaikille melkoinen yllätys. Hatunnosto valmistajalle halusta lähteä vaikeinakin aikoina suureen hankkeeseen. Rohkaisijana on luultavimmin Yamarin, jonka Cross-mallisto on lyhyessä ajassa saavuttanut vankan aseman. Johtopäätös luonnollisesti on, että vertailun veneluokalle on oikeasti tarvetta ja markkinoita.

Periaatteessa myös Busterin XLe olisi kuulunut vertailuryhmään, mutta kun veistämö ilmoitti alkaneelle kaudelle tulevan uudistuksia, ei vanhaksi jäävää mallia haluttu enää laittaa vertailuun. Uudistukset läpikäynyttä mallia odotettiin, mutta se ei loppuvuoden koeajoihin valitettavasti ennättänyt.

Finnmaster Husky R6

Silver Shark 580 BR

Yamarin Cross 57 BR

Avokeula ei aina bowrider

Vertailukolmikko on pääosin tehty samoista lähtökohdista ja samalle kohderyhmälle pieniä eroavuuksia lukuun ottamatta.

Huskyn keulaa ei vakiona kalusteta mitenkään, vaan se on kulkemiseen ja tavaran kuljettamiseen soveltuva avotila. Siksi se ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole bowrider, joka helposti mielletään kaikkien keulastaan avoimien tuulilasiveneiden yhteiseksi tyyppinimeksi. Bowrider kun tarkoittaa nimenomaan keulassa matkattavaa tuulilasivenettä erotukseksi umpikantisista urheiluveneistä.

Crossin ja Silverin keulat on kiinteästi sisustettu paapuurin tuhdoilla, jotka samalla ajavat säilytystilojen virkaa. Huskyynkin saa lisävarusteena istuimena toimivan säilytyslaatikon paapuuriin, jolloin se vastaa tiloiltaan täysin kilpakumppaneitaan.

Kuten odottaa sopii, kaikissa veneissä suurimmat säilytystilat ovat peräpenkkien alla. Köysille ja ankkureille tarkoitetut tilat ovat kaikissa veneissä riittävät. 

Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 2/2016.

Lue myös nämä

X