Tilaa
Testit

Polttoainemittarit ja mittausanturit vertailussa

Luotettava polttoainemittari on edullinen investointi, joka helposti lisää veneilyturvallisuutta.

19.05.2016

TekstiMarko Redsven

KuvatArto Wiikari/Otavamedia, Marko Redsven

Meri- ja järvipelastusta työllistävät ennen kaikkea konerikot tai, mikä nolompaa, polttoaineen loppuminen.

Tarvittavan polttoainemäärän arvioiminen voi olla vaikeaa. Vain kiinteällä tankilla varustetussa veneessä voidaan polttoainemittaria seuraamalla varmuudella todeta, paljonko polttoainetta on käytettävissä. Niinpä polttoaineen mittaukseen liittyvien laitteiden tulisi olla varmatoimisia ja luotettavia kaikissa vaihtelevissa veneilyolosuhteissa.

Polttoainemittausjärjestelmä on myös itse asennettavissa. Otimme vertailuun muutamia yleisimpiä markkinoilla olevia polttoainemittareita sekä niiden tankkiin tulevia mittausantureita.

  • Biltema 25-8022
  • VDO A2C59514079
  • Wema 110620 IPFR
  • Veethree 57902E

Kahdentyyppisiä antureita

Polttoaineen ja muiden nestemäisten aineiden mittaukseen käytetään yleisimmin kelluvaa kohoanturia, joka liikkuu nestepinnan tason muutosten mukaan. Se on rakenteeltaan yksinkertainen ja luotettavaksi koettu. Kohoanturiin on kytketty asennon mukaan säätyvä vastus, jota kojetaulussa olevan polttoainemittarin osoitin seuraa.

Vipukohoanturi on perinteisin venekäytössä suosittu tankkianturi. Siinä on mekaanisen vipuvarren päässä kelluva koho, joka mittaa polttonesteen pinnan korkeutta.

Vastusmittauksille on kaksi standardia. Eurooppalaisessa standardissa asteikko on tyhjästä täyteen 0–180 ohmia, vastaavassa amerikkalaisessa asteikko tyhjästä täyteen on 33–240 ohmia. Veneen valmistusmaa paljastaa useimmiten, kumpi järjestelmä on käytössä.

Antureiden kiinnityslaipan ruuvien reikäjako on yleensä sama, olipa niiden valmistaja tai anturimalli mikä tahansa. Tämän etuna on, että kaikentyyppiset tankkianturit sopivat kiinnitykseltään kaikenmallisiin tankkeihin.

Putkianturit ovat yleistymässä veneilykäytössä. Ne ovat kooltaan kompakteja ja niissä on vähän mekaanisia osia. Loiskuvan nestepinnan mittaus on niillä vakaampaa.

Putkianturin toiminta perustuu magneettikytkintekniikalla toteutettuun vastusarvojen muutokseen, ja putkianturit toimivat samoilla vastusmittausstandardeilla kuin vipuanturit. Käytännössä vanhan vipuanturin voi korvata nykyaikaisella putkianturilla. Poikkeus tästä on VDO:n putkianturi, jonka vastusmittausarvot ovat tyhjästä täyteen 0–90/60 ohmia anturin pituudesta riippuen.

Tutustuimme venetarvikeliikkeissä oleviin yleisimpiin polttoainemittareihin ja niihin kuuluviin tankkiantureihin. Vertailussa mukana olevat Bilteman, Weman ja VDO:n mittarit on varustettu putkiantureilla, kun taas Veethree vipukohoanturilla.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 5/2016

Ennen kaikkea moottoriveneilijän on tärkeää tietää, minkä verran mukana on polttoainetta.

Lue myös nämä

X