Museojäänmurtaja Tarmo pääsee vihdoin telakalle. Alus on jo pitkään kaivannut määräaikaistelakointia ja rungon huoltoa.

1990-luvun alussa museolaivaksi kunnostettu jäänmurtaja on viime vuodet ollut Kotkassa Merikeskus Vellamon laiturissa. Viime vuonna eduskunta myönsi sen telakointiin 950 000 euroa.

Jäänmurtaja hinataan Kotkasta Helsinkiin, Suomenlinnan telakalle, jossa se kunnostetaan tämän talven aikana.

Aluksen runkolevyjen paksuus mitataan ja teräsrakenteisia kaaria ja pohjatukkeja korjataan. Samalla huolletaan aluksen kansirakenteita, takilaa ja uudistetaan teknisiä järjestelmiä.

Kunnostuksen jälkeen Tarmo palaa keväällä Kotkaan.

Tarmo on rakennettu Englannissa vuonna 1907. Se oli ensimmäisten vuosikymmentensä voimakkain ja teknisesti uudenaikaisin jäänmurtaja. Tarmon erikoisuus oli 1900-luvun alun tekninen uutuus, keulapotkuri, joka helpotti liikkumista jäissä.

Höyrykäyttöisen murtajan nopeus avovedessä oli 13 solmua ja sen teho riitti viemään laivaa 80 senttimetrin paksuisen kiintojään läpi.

Kun jääolosuhteet olivat erittäin vaikeat, ajettiin laivaa vauhdilla päin jäätä. Jos väylä ei heti auennut, otettiin vauhtia ja syöksyttiin uudelleen jäätä vasten, kunnes se antoi periksi.