Peräaallon muodostumiseen vaikuttavat muun muassa veneen rungon muoto ja pituus, sekä nopeus. Siinä missä yksi vene jättää seitsemän solmun nopeudessa jyrkkää vyöryä taakseen, ei toisesta veneestä jää kuplia enempää. Sen vuoksi ei voida määritellä nopeutta, jonka alapuolella aaltoa ei muodostuisi. Päällikön on tunnettava oman veneensä ominaisuudet.
Satamissa peräaaltoa muodostaen voi saada aikaan huomattavaa vahinkoa. On ennakkotapauksia, joissa aaltovaurioista on myös tuomittu vahingonkorvauksia. Rajusti laituria päin heilahtavan veneen knaapi voi revetä, tai pahimmassa tapauksessa runko vaurioitua. Onpa kerran tullut todistettua tilannetta, jossa ajattelemattomasti saaren ohi ajanut jahti aiheutti kauniin salonkiveneen kansilankun repeämisen veneen tehtyä rajun heiluriliikkeen.
Monissa väylän vierellä sijaitsevissa venesatamissa aallokon muodostus on kielletty ilman nopeusrajoitusta. Tällöin päällikön on suhteutettava nopeutensa niin, ettei haittaavaa peräaaltoa synny. Kevyellä, nopealla veneellä se voi tarkoittaa myös liukunopeutta.
Satamaan sisään ajettaessa peräaalto tulee kuolettaa jo hyvissä ajoin ennen sataman porttia. Aalto jatkaa vielä pitkään veneen hidastettua ja viime tingassa tehty hidastus kuljettaa peräaallon suoraan satamaan sisään. Mitä syvempi aalto, sen pidemmälle se kantaa.
Näyttää pahalta
Kippari ja vuokravenepalvelu Skipperin ammattilaiset lavastivat veneilyn vaaratilanteita, aitoa vaaraa ei aiheutettu. Vaikutelma on luotu kuvan keinoin veneitä eri nopeuksilla ajamalla ja tuomalla optiikan avulla kohteet todellisuutta lähemmäs toisiaan.