Tilaa
Kipparin kirjahyllystä

Tallinnan-liikenteen moottorialukset

14.10.2024

Tekstipete suhonen

Peter Raudseppin kirja, Tallinnan-liikenteen moottorialukset, on hämmentävän kunnianhimoinen haltuunotto matkustajalaivaliikenteestä Suomenlahden yli. Yli 400-sivuinen kirja kertoo tekstein ja kuvin laivareitin historian, ja esittelee perinpohjaisesti sillä seilanneet alukset vuodesta 1965 nykypäivään.

Aikarajauksen syy on luonnollinen. Suomen ja Viron välinen säännöllinen laivaliikenne oli poikki toisen maailmansodan aattohetkistä, loppuvuodesta 1939 alkaen neljännesvuosisadan ajan. Vasta vuonna 1965 NKP:n keskuskomitea ja Neuvostoliiton hallitus päättivät avata Helsinki-Tallinna-laivalinjan uudelleen.

Ensimmäinen laiva reitillä oli Vanemuine. Bulgariassa edellisvuonna valmistunut alus oli noin 64 metriä pitkä ja saavutti 12 solmun nopeuden. Laivalla oli ruokasali, baari ja vain 15 hyttiä. Myös matkustajamäärältään alku oli minimalistinen. Kolmen kesäkuukauden aikana Vanemuine kuljetti 14 800 matkustajaa. Vuonna 2019 Tallinnan reitillä oli yli 600-kertainen määrä matkustajia: yhdeksän miljoonaa.

Vuosilukuihin pätkityn kertomuksen rinnalla kulkee luontevasti myös se kotimaan- ja maailmanhistoria, joka laivaliikenteeseen ja varustamoiden toimintaan on vaikuttanut. Kuka muuten muistaa vielä, kun Tallink ajoi Kustaanmiekassa karille ja ajelehti avomerelle pahasti kallistuneena huhtikuussa 1995? ”Tallink uppoamassa Harmajan ja Suomenlinnan välillä”, kuului päällikön karu mayday-viesti.

Miellyttävän pedantisti kirjoitetulle teokselle soisi lukijoita ja ostajia. Kuvamateriaaliin joukossa on myös herkullisia mainosaineistoja vuosien takaa, aikansa kuvaa, jos mikä.

Raudsepp on aiemmin julkaissut teoksen Höyrylaivalla Tallinnaan. Se kattaa vuodet 1837–1981.

Tallinnan-liikenteen moottorialukset

Tekijä Peter Raudsepp

Kustantaja Raud Publishing, 2024

Hinta 53,95 €

suomalainen.com

Lue myös nämä

X