Tilaa
Testit

Aquador 35 AQ: Keisarin uudet vaatteet

Yhden maamme tunnistettavimman venebrändin totaalinen muodonmuutos on rohkea satsaus. Riittävätkö uudet ominaisuudet korvaamaan aiemman klassikon?

01.12.2017

TekstiKarel Kakko

KuvatJuha Virtanen

Aquadorit ovat suomalaisen veneteollisuuden klassikoita, joiden perinteinen tyyli on kestänyt loistavasti aikaa. Veneet ovat olleet ajattoman muotoilun kouluesimerkkejä, eikä niissä ole vieläkään mitään vikaa, mutta uudistumispaineet ovat silti kovat. Eniten siihen todennäköisesti ovat vaikuttaneet markkinoiden ja veneenkäytön muutokset, jotka näyttäisivät vievän lyhyempiin tuotteiden elinkaariin sekä käyttösykleihin.

Omintakeinen muotoilu ei herätä enää epäilyjä, vaan pikemminkin mielenkiintoa. Aikaa kestävän muotoilun merkitys on vähentynyt, sillä vene ei ole enää välttämättä koko loppuelämän investointi. Mutta samalla kun tuotteet vanhenevat nopeammin, myös niiden jälleenmyyntiarvo suurella varmuudella laskee. Se on pelin henki.

Uusi 35 AQ on rohkea satsaus ja uuden aikakauden avaus. Hyvä niin! Kerrankin on uskallettu tehdä täysillä, eikä ole viritelty mitään puolitiehen jäänyttä uudistusyritystä.

Lasipalatsi

35 AQ on mielenkiintoinen yhdistelmä työvenemäistä olemusta ja pienoiskokoon paketoitua huvijahtia. Kulmikkaat linjat ovat ajan sävel, eikä se ole huono asia tilankäytön näkökulmasta.

Vanhassa Aquador 35:ssa (Kippari 12/2012) moitimme avotilaa siksi, että sen käytettävyys oli kiinteästä sohvasta huolimatta heikko. Uutuuteen on tuotu kesäisen terassielämän tunnelmaa liittämällä avotila ja salonki saumattomasti toisiinsa. Kun lasiseinän liu’uttaa kokonaan styyrpuuriin, salongin ja avotilan sohvat sekä pöydät saa yhdistettyä toisiinsa pienillä lisäosilla. Lopputuloksena on juhlavan pitkä oleskeluryhmä, tosin käytävämäisen pitkä ja kapea sellainen. Kapoisuutta moitittiin myös edeltäjän umpisalongin sohvaryhmässä.

 

Äänetöntä menoa

Iso ja vankka vene on harvemmin meluisa, mutta palatsimainen Aquador ei antanut odottaa erityisen äänetöntä ajo-elämystä. Sisustuksen levyrakenteet ja isot ikkunapinnat yhdistettynä liukuoviin on aina haaste äänimaailman suhteen. Siksi yllätys olikin melkoinen, kun rungosta kantautuvien äänien vaimennus hipoi lähes täydellisyyttä.

75 — 76 desibeliä marssinopeuksilla on hyvä lukema veneelle kuin veneelle, mutta Aquadorin äänimaailma säilyy jokseenkin samana huippunopeuksille saakka. Äänen miellyttävään laatuun vaikuttaa myös dieselmoottorien matala ominaisääni. Aaltojen iskut eivät nekään aiheuta mainittavasti melua tai mitään räminää.

Koeajopäivien keli oli vähän liiankin hyvä, joten aallokkokäytöstä haettiin laivojen takaa sekä omiin aaltoihin ajamalla. Aquador selviytyi niistä hienosti.

Moottoreita yksin tai kaksin

Aquadorin tehohaarukka on yllättävän niukka. Hevosvoimiksi suositellaan 400 — 520, mikä tällä kertaa käytännössä merkitsee yhtä 400-hevosvoimaista tai kahta 260-hevosvoimaista sisäperämoottoria. Mielenkiinnon kohteena onkin ennemmin valinta yhden tai kahden moottorin välillä, kuin varsinainen teho tai suorituskyky.

Koeajoyhdistelmälle, kahdelle 260 hevosvoiman Mercury dieselille mitattiin yli 37 solmun huippunopeus, mikä vie Aquadorin selvästi nopeampien matkamoottoriveneiden sarjaan.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 11/2017

 

Lue myös nämä

X