Tilaa
Testit

Arkistosta: Bella 550 BR – Päiväksi vesiretkelle

Jopa urheilulliselta tuntuva Bella 550 BR on hauska ajettava. Se on viety mökkiveneitä monta astetta pitemmälle ja lähemmäs retkiveneitä.

03.05.2022

Tekstijuha virtanen tuomo kanerva

Kuvatseppo evinsalo

Vain keulakannen ja makuukajuutan puuttuminen erottaa uuden mallisukupolven Bella 550 BR:n yli yön kestäviin reissuihin tehdyistä päiväretkiveneistä. Pelkkää päivää sillä voi lähteä viettämään helpostikin, sillä veneen mukava ajettavuus ja muunneltavat sisätilat mahdollistavat vesillä viihtymisen.

Valkoisen, oranssin ja harmaan sävyillä väritetty vene on suunniteltu niille, joiden päällimmäisenä ajatuksena ei suinkaan ole lähteä päiväksi kalastelemaan – sekin toki onnistuu. Tällä veneellä mennään perheen tai kaverien kanssa viettämään vapaa-aikaa vesille aurinkoa palvoen tai vesihiihtoa harrastaen.Keulastaan avoin tuulilasivene on virtaviivaisen näköinen bowrider.

Käytännöllisyyttä ei ole kuitenkaan uhrattu muotoilun alttarille. Veneessä on monia näppäriä yksityiskohtia, joiden myötä hyöty ja huvi lyövät kättä.


Esittely on julkaistu Kipparissa 5/2016


Muunneltava sohva

Keulassa on mahdollista istuskella, vaikka ajon aikana harva viitsii bowriderin keulassa matkustaa, kun taka-avotilassa pääsee viimaa karkuun tuulilasin taakse. Satamassa tai rannassa sen sijaan parille henkilölle on hyvin tilaa rentoutumiseen.

Kulku keulasta laiturille sujuu helposti. Kaiteista saa otettua kiinni ja askelmat ovat sopivalla korkeudella ainakin tervejalkaiselle.

Keskellä tuulilasia olevan portin kautta pääsee taka-avotilaan, jossa kuskilla on ohjauspulpetin takana oma erillinen istuimensa.Varusteille on säilytystilaa istuimien alla, ja osittain avoimesta köysiboksista on helppo napata köysi käteen rantauduttaessa.

Apukipparille ja muille matkustajille on iso L-sohva, josta saa taiteltua useammallekin ihmiselle riittävän aurinkotason. Näin pieneen veneeseen sohva vaikuttaa todella isolta, mutta todennäköisesti käyttäjät osaavat sitä arvostaa.

Takasohvan alla on reilusti tilaa varusteille.

Apukipparin istuimen selkänoja on irrotettavissa ja sen voi siirtää sohvan etupäätyyn. Sohvan poikittaisen osan saa taiteltua auki. Käännettävän kansiosan irtojalat saa ruuvattua nopeasti kiinni, jonka jälkeen patjat voi asetella uudelleen – ja takana on leveä aurinkotaso. Periaatteessa se voisi toimia myös yöpymisessä, jos tyytyy varsin telttamaiseen tunnelmaan. Kävyt ja pikkukivet onneksi puuttuisivat selän alta.

Sohvan kanteen ruuvataan irtojalat. Kansi käännetään eteenpäin, jolloin sohvasta saa leveän aurinkotason.

Vastaavan kokoluokan takasohvaa ei monesta veneestä löydä.

Lisävarusteilla toimivaksi

Vene on sinällään hyvin varusteltu, mutta pienin lisäyksin käyttömukavuutta voi vielä hioa paremmaksi. Esimerkiksi avotilaan saa lisävarusteena pienen pöydän, josta on iloa viimeistään retkieväitä nautittaessa.

Erilaisia säilytystiloja ja -lokeroita veneen varusteille ja omille tavaroille on penkkien alla ja pulpettien sisällä. Toisen pulpetin alle mahtuu lisävarusteena saatava kylmälaukkukin.

Apukipparin pulpetin alla on tilava säilytyslokero.

Lattian alla on isolla luukulla varustettu ruuma. Apukipparin pulpetissa oleva säilytystila jatkuu pitkänä keulan istuimen alle.

Avotilasta pääsee taakse uimatasoille, jotka ovat isokokoiset. Siirtymistä helpottaa sohvan päädyssä oleva askelma. Jos lisävarusteista on ottanut mukaan myös vesihiihtotangon, saa siitä uimatasolle kiivetessä tukea. Uimatasojen kansien alla on tilaa köysille ja ankkurille.

Uimatasojen alla on tilavat köysiboksit.

Hauska ajettava

Kuljettajan ajoasento on hyvä ja ratti juuri sopivalla etäisyydellä ja korkeudella. Pienet miinukset tulevat liian etäälle jäävästä plotterista ja hieman liian alas asennetusta kaukohallintalaitteesta. Kaukohallintalaite on myös liian lähellä rattia siten, että rattia pyörittävän käden rystyset saavat välillä osumaa. Valmistajan mukaan ongelma koskee vain esisarjan venettä ja ongelma korjataan tuotantoveneissä.

Kippari saa hyvän ja tukevan ajoasennon ja kaikki on sopivasti ulottuvilla.

550 BR on miellyttävä ja hauska ajettava. Yhden ja kahden henkilön kuormalla vene tuntuu olevan erittäin tasapainoinen ja kulkevan todella kevyesti. Ajettavuudessa on tiettyä urheilullisuutta ja ohjaustuntuma on hyvä. Ominaisuudet ovat tasapainossa, sillä ajaminen on samalla helppoa ja vaivatonta.

Lähes tyyni Kallavesi ei tarjonnut mahdollisuutta kokeilla veneen aallokko-ominaisuuksia, mutta isompien veneiden aalloista Bella 550 BR selvisi ongelmitta. Reilun kymmenen sentin korkuinen terävä aallokko aiheutti kuitenkin kevyttä tärinää.

Moottorisuositus on osunut nappiin. 115 hevosvoiman Mercury kuljettaa 550 BR:ää reilun 38 solmun vauhtia ja liukuun noustaan jo pintakaasulla. Liukukynnystä tuskin huomaa. Huippunopeus yltää varmasti yli 30 solmun myös 80-hevosvoimaisella moottorilla.

Moottoriäänet on onnistuttu pitämään loitolla ohjaamosta. Pieni häiriötekijä koeajolla oli vastatuulen aiheuttama korkeataajuinen vihellys tuulilasin karmissa. Kyseessä on kuitenkin todennäköisesti yksilövika, sillä vastaavia tuulilaseja on käytetty ongelmitta muissakin Belloissa.

Veneen kiinteän polttoainesäiliön tilavuudeksi ilmoitetaan 105 litraa. Maltillisella ajolla se riittää varsin pitkälle.

Keulassa on tilaa istuskella. Köysiboksi on osittain avoin, joten kiinnitysköyden saa näppärästi esille rantautumisvaiheessa.

Kilpailukykyinen

Bowriderit ovat tällä hetkellä haluttuja. Ne ovat helppoja ja vielä suhteellisen edullisia niin hankintahinnaltaan kuin käyttökustannuksiltaankin. Trailerilla kuljetettavalla, tämän kokoluokan veneellä ovat käytettävissä lähes kaikki vesistöt.

Bella 550 BR on lähtöhinnaltaan 18 900 euroa. Yhdessä kokeilemamme 115 hevosvoiman moottorin kanssa hinta nousee hiukan yli 30 000 euron. Jos perään valitaan pienin, 80-hevosvoimainen suositusmoottori, jäädään alle 30 000 euron, joten vene on varsin kilpailukykyinen verrattuna kilpailijoihinsa.

Jos sekin tuntuu vielä kovalta hinnalta, on Bellan mallistoon tullut nyt myös puolisen metriä lyhyempi 500 BR. Monilta ominaisuuksiltaan ja piirteiltään se vastaa 550:tä, mutta on sitä reilusti edullisempi hinnaltaan.

Tekniset tiedot

Bella 550 BR

Pituus 5,53 m, leveys 2,15 m
Paino 650 kg (ilman moottoria)
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Kantavuus 7 henk.
Tehosuositus 80–115 hv
Koeajomoottori Mercury F115
Polttoainesäiliö 105 l
Vakiovarusteet, mm. hydrauliohjaus, kuomu, aurinkotaso, offshore-istuimet, patjat, 12V virran ulosotto, USB-lataus, valkoinen runkoväri, SmartCraft-mittaristo.
Lisävarusteet, mm. Garmin GPSMAP 721xs, 12 V kylmälaukku, harmaa laminaattilattia, avotilan pöytä, radio + kaiuttimet, etu- ja takaosan satamapeitteet, trimmitasot, vesihiihtotanko.
CE-luokitus C

Hinta, alk. 18 900 €
Valmistaja Bella-Veneet Oy

Lue myös nämä

X