Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Axopar 37 XC Cross Cabin – Lisää särmää

Axoparin uuden lippulaivan tehtävä on muuttaa käsityksiä tylsistä, mutta käytännöllistä umpiveneistä. Otimme selvää, onko kyse todellakin mullistuksesta, kuten suunnittelijat itse asian ilmaisevat.

21.03.2020

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Kenelle: Hänelle, joka haluaa suorituskykyisen ja moneen taipuvan ison veneen, joka kuitenkin on käsiteltävyydeltään ja ketteryydeltään kuin numeroa pienempi. Ripauksella urheilumieltä iso Axopar toimii jopa matkaveneenä.


Uudesta kolmeseiskasta on tarjolla kolme eri variaatiota: kokonaan avoin Spyder, kiinteällä aurinkokatteella varustettu T-Top, sekä umpisalonkinen XC, eli Cross Cabin. T-Top on veistämön mukaan näyttelyiden vetonaula, mutta umpimalli XC on kuitenkin se, joka sitten ostetaan.

Uuden 37:n mitat ovat maltillisesti kasvaneet, mutta ulkoinen olemus on ennallaan. Senttipelillä on kuitenkin veneen sisällä saatu aikaiseksi tuntuvaa eroa edelliseen.

Aivan kuten edeltäjääkin, uutta 37:n kabiinimallia tarjotaan kolmella eri kansivaihtoehdolla. Erot ovat peräkannella. Valittavana on joko täysin kalustamaton laaja avotila, hytin seinää vasten sijoitettu parilapentterimoduuli tai sitten peräkajuutta, joka samalla toimii aurinkokantena.

Ulkonäkö hämää, ja niin on tarkoituskin. Camo-teippausten oli vain määrä toimia hämäyksenä kun uusia protomalleja koeajettiin. Kuosiin ihastuttiin niin, että teippaukset päätettiin ottaa lisävarusteeksi tuotantomalleihin.  Teippauksen hinta on 7 950 euroa.

Peräkajuutan valinneiden ei myöskään tarvitse avotilatta kärvistellä, sillä keulaan on saatavissa pieni pöytä ja jopa biminikate. Tämä trendi on selvästi havaittavissa isommissa jahdeissa, sillä keuloja kalustellaan nyt maailmalla kilvan. Se antaa enemmän yksityisyyttä kansielämään, kun veneet pysäköidään perä edellä laitureihin.

Sähköisesti aukeava rättikatto avaa salongin kauniita ilmoja varten, mutta pitää myös visusti vilun ja sateen ulkopuolella.

Runko on pistetty kokonaan uusiksi, vaikka sitäkään ei äkkiseltään huomaa. Tehokkuutta ja taloudellisuutta on hiottu millintarkasti. Poikittaisia portaita pohjassa on kaksi, mutta itse asiassa porrastusta löytyy myös pallelinjasta. Paikallaan veneen vesilinja on leveämpi, ja siten vene on vakaampi. Vauhdissa veneen noustessa liukuun vesilinja kapenee ja vastus pienenee.

Lue testi Kipparista 3/2020

Lue myös nämä

X