Testit

Barchetta 26 Open Cruiser – Rohkeaa kotimaista käsityötä

Kotimaisen Barchettan virtuoosimaisuus kiteytyy kahteen asiaan. Veneen uumenissa on kaksi erillistä makuuhyttiä, ja sen ulkoasussa yhdistyvät klassisen puun ja lujitemuovin parhaat puolet.

11.05.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Satunnaisen ohikulkijan silmissä Barchetta on vain yksi klassisia linjoja mukaileva isohko tuulilasivene muiden joukossa. Joku saattaa jopa tuhahtaa, että jälleen yksi jäljitelmä legendaarisesta Riva Aquaramasta. Jäljitelmästä puhuminen osoittaa lähinnä tietämyksen puutetta, mutta sanotaan kuitenkin suoraan, että Barchettaan on poimittu paljon vaikutteita maailman kuuluisimmasta ja jäljitellyimmästä moottoriveneestä. Sitä ei ole syytä mitenkään hävetä, sillä runabouteista ei löydy parempia esikuvia.

Barchetta 26 Open Cruiser on sarjansa toinen venemalli, joka esiteltiin suurelle yleisölle Helsingin venemessuilla vuonna 2017.

Ensimmäinen Barchetta, 27-jalkainen ajohytillinen retki- ja matkavene, esiteltiin vuonna 2012.

Luvialaisveistämön suurin erikoisuus liittyy valmistustekniikkaan, jossa balsa-kerrosrakenteiseen lujitemuovirunkoon on epoksilla laminoitu aitoa mahonkia kylkiin. Koko komeus on viimeistelty ja suojattu monella lakkakerroksella. Pohjastaan Barchetta on umpilaminaattia.

Piilokajuutta

Aivan kuten esikuvissa, entisaikain isoissa runabouteissa, Barchettan keulakannen alla on v-vuode ja etualalla avoimesti sijoitettu vesi-wc. Mutta sitten peräkannen aurinkotason alla, missä ennen olisi ollut vinkkelimoottoreita yksin tai kaksin kappalein, on Barchettassa poikittain maattava peräkajuutta. Sinne kuljetaan matalasta oviluukusta matkustamon takaosasta.

Tämä järjestely on mahdollista koska Barchettassa on sisäperämoottori, joka sijaitsee taaempana kuin akselivetoisissa kokoonpanoissa.

Ripeästi vinkkeleillä

Open Cruiseriin tarjotaan kaksi moottorivaihtoehtoa: MerCruiserin 250-hevosvoimainen 4,5-litrainen V6 yhdistettynä Alpha-vetolaitteeseen tai sitten 100 hevosvoimaa enemmän luovuttava 6,2 litrainen veekasi. Esittelyveneessä oli jälkimmäinen vaihtoehto, jonka kanssa Barchettalle mitattiin parhaimmillaan 41 solmun huippunopeus. 250-hevosvoimainen moottori riittänee vielä yli 35 solmun huippuvauhtiin.

Barchetta on ajotuntumaltaan hyvä, kuin mikä tahansa valioluokan DC. Rakenne antaa itsestään erittäin jämäkän kuvan ja terävällä keulalla otetut aallot taittuvat nätisti ja ilman ylenmääräistä roiskimista.

Lue koko esittely Kipparista 5/2018.

 

Lue myös nämä