Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Bella 26 Falcon – Runkolinjat haettiin Italiasta

Bella Falconin juuret ovat Kuopion sijasta kaukana Italiassa. Vene perustuu tunnetun kilpaveneilijän, Renato Molinarin suunnittelemaan runkoon.

25.01.2019

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Molinarin tekemän daycruiserin runko tuotiin Suomeen Bellan tehtaille vuonna 1987 ja sen soveltuvuutta täkäläisiin olosuhteisiin testattiin. Ominaisuudet todettiin hyviksi, mutta Bellan uuden veneen haluttiin sisätilojensa osalta vastaavan paremmin suomalaista makua ja täkäläisten veneilijöiden tarpeita. Asuttavuutta ja kunnolliset yöpymistilat saatiin tekemällä veneeseen täysin uusi yläosa.

Venemallin valmistus alkoi Pohjanmaalla heti samana vuonna eli 1987 ja myöhemmin se jatkui Kuopiossa.

Italialaisen Falconin runko oli todettu niin hyväksi, että se pidettiin myös suomalaisveneessä tunnetussa ja hyvät ominaisuudet omaavassa muodossaan.

Rungon V-kulma on perästä 23 astetta ja myös Molinarin suunnittelema kynnys perässä säilytettiin. Se mahdollistaa koneen sijoittamisen mahdollisimman ylös, mahdollisimman hyvän huippunopeuden saavuttamiseksi ilman, että veneen kaarreominaisuudet kärsivät.

Falcon 26 on pysynyt lähes muuttumattomana koko valmistuksensa ajan. Muutoksia on tehty matkan varrella mm. kaiteisiin, ja joidenkin muiden yksityiskohtiensa osalta sitä on päivitetty tämän päivän vaatimuksia vastaavaksi. 2000-luvun malleissa on pientä kosmeettista eroa aiempiin veneisiin mm. hytin sivuikkunoissa. Klassikon peruspiirteet ovat kuitenkin säilyneet lähes alkuperäisinä

Tilaajat voivat lukea omistajan kokemukset veneestään Kipparista 1/2016. Juttu on julkaistu Kokemuksia veneestäni -juttusarjassa.

Lue myös nämä

X