Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Bellan Falcon iskee kynnet alumiinivenemarkkinoihin – Falcon BR 6 ja BR 7

Markkinoiden paineessa Bella-Veneet Oy:n on jo kauan arveltu tekevän oman alumiinirunkoisen version joko Bellasta tai Flipperistä. Tehdas yllätti kaikki ja teki kokonaa uuden veneen, Falconin.

23.08.2021

TekstiKarel Kakko, Juha Virtanen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Kuopiolainen Bella-Veneet Oy on uuden haastavan aikakauden kynnyksellä. Perinteinen iso lujitemuoviveneiden valmistaja on lisäämässä venetarjontaansa uudella Falcon-nimeä kantavalla venesarjalla, jonka myötä se ottaa myös uuden materiaalin, alumiinin, käyttöön veneidensä runkorakenteissa.

Falconin myötä Bella-Veneiden tuotemerkit lisääntyvät neljään. Muut kolme ovat tutut Bella, Flipper ja Aquador.


Esittely on julkaistu Kipparissa 10/2017.


Neljä vuotta kehitetty

Bella-Veneet Oy:n toimitusjohtaja Raimo Sonninen käynnisti Falconin tuotekehityksen jo nelisen vuotta sitten. Hän oli havainnut veneilyn kehittyneen koko 2010-luvun ajan yhä enemmän kohti niin sanottua päiväveneilyä, jossa veneen asuttavuus ei ole enää niin tärkeässä asemassa.

Veneilevät perheet ja varsinkin nuorempi väki haluaa ennemmin nopeakulkuisen veneen lyhyille päiväretkille saaristoon. Siihen käyttöön Sonninen uskoo Falconillaan olevan paljon tarjottavaa.

Bellalla kehitettiin jo muutama vuosi sitten tuota huvikäyttöä ajatellen uudet mallit sekä Bella- että Flipper-mallistoihin.

”Alumiiniveneet ovat vuosi vuodelta kasvattaneet suosiotaan etenkin volyymikokoluokissa, joten totesimme ajan olevan nyt kypsän oman valmistuksen aloittamiselle. Pohjoismaisilla venemarkkinoilla alumiiniveneiden osuus on merkittävä, varsinkin Ruotsissa ja Suomessa. Yhtenä pohjoismaiden johtavista venevalmistajista Bella haluaa 
luonnollisesti olla tässä markkinassa mukana”, Sonninen kuvaili uuden materiaalin haltuunottoa.

Aivan vähän ei ole voinut olla asiaan vaikuttamatta myöskään Brunswick-yhtymä, joka on Bella-Veneet Oy:n osaomistaja.

Bellan aloittaessa nyt alumiinirunkoisten Falconiensa valmistamisen, saa myös Brunswick Mercury-perämoottoreilleen niin sanotusti omia perälautoja suosiotaan jatkuvasti kasvattavien alumiinirunkoisten veneiden markkinoilta.

Alumiinirungot Bellalle tekee Ähtärissä toimiva Campnou Oy, joka on tehnyt muun muassa Yamarin Crossien runkoja ja hallitsee alumiinin käsittelyn.

Falconeissa ei ole runkolistoja. Sileät pohjat pitävät silti kaarteissa hyvin.

Mallinimi on tuttu

Vaikka puhutaan täysin uudesta veneestä, on Falcon-nimellä Bellalle jo vahva perinne.

Falcon-venemerkki sai alkunsa jo vuonna 1986, kun Raimo Sonninen kierteli italialaisia veneveistämöitä ja halusi nostaa oman venemerkkinsä laatua. Yhdessä kuuluisan italialaisen Renato Molinarin kanssa syntyi linjat nopearunkoiseen matkaveneeseen.

Kyseinen Falcon 26 Fantino on säilynyt pitkään Bellan tuotannossa ja käytettynäkin vene on säilyttänyt hyvin arvonsa. Nyt sen on jo aika väistyä uuden sukupolven alumiinirunkoisten Falconien tieltä.

Falconit lennähtävät markkinoille ensin kahdella mallilla. Valmistus alkaa nyt marraskuussa.

Ensimmäisinä Falcon-mallistosta esiteltiin lehdistölle syyskuun lopussa kaksi alle seitsenmetristä venettä. Monikäyttöiset bowrider-tyyliset huviveneet, BR 6 ja BR 7, soveltuvat niin vapaa-ajanviettoon, yhteysvenekäyttöön kuin vapaa-ajankalastukseenkin.

Ensi vuonna on tammikuussa luvassa kaksi mallia lisää ja niihin päästään tutustumaan talven venemessuilla.

Vuoden kuluttua syksyllä nähtäneen myös Falconin hyttiversio, jos tehtaan alustavat suunnitelmat toteutuvat.

Monikäyttöisyys a ja o

Bellan saatua muutamia vuosia sitten suunnittelutiimiinsä vetoapua norjalaiselta Espen Thorupilta, nähtiin tehtaan nousevan täysin uudelle tasolle. Flipperien ja Bellojen uudet linjat ja ominaisuudet ovat saaneet pääsääntöisesti kiitosta osakseen niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Falconit suunniteltiin kuitenkin jo täysin kotimaisin voimin ja pääasiassa Bellan oman tiimin kanssa.

Veneiden suunnittelussa lähtökohtana on ollut alusta saakka tämän päivän vapaa-ajan veneilijöiden tarpeet. Niitä ei olekaan ihan vähän.

Suuri osa tämän kokoluokan avoveneistä ostetaan pääasiassa mökille yleisveneeksi. Toinen iso käyttäjäkunta ovat vesistöjemme äärellä asuvat kaupunkilaiset, joilla on mahdollisuus liikkua vapaa-aikanaan järvillä tai merellä.

Yhden ja saman veneen pitää pystyä viemään perheen tai kaveriporukan niin saariretkille kuin kalareissuillekin. Joskus saarimökille täytyisi kuskata myös enemmän tavaraa, vaikkapa rakennustarvikkeita. Veneessä on oltava siis mukavat matkustus- ja oleskelutilat ja sisustuksen pitää mahdollistaa myös niiden terassilautojen kuljettamisen. Kalastusta harrastavillakin on omat vaatimuksensa veneilleen.

Falconit tuntuvat täyttävän edellä mainituista tarpeista kaiken.

Helppo liikkua

BR 6 ja BR 7 ovat bowrider-tyyppisiä avoveneitä, joiden matkustamon suojaksi voi asentaa kuomun. Kaksiosaisen kuomun voi tarvittaessa avata siten, että ohjaamon päällä on sadesuoja mutta takana voi sadekuurojen välissä jatkaa kalastamista.

Kuomukotelo takaistuimen takana on periaatteessa myös irrotettavissa kokonaan paikaltaan, jolloin taakse saadaan reilusti tasaista tilaa oleskella tai kalastaa.

Sisätilojen muunneltavuus on veneelle ominainen piirre. Toki samoja ominaisuuksia löytyy muistakin veneistä, mutta molemmat Falconit ovat selkeästi ajateltu tyydyttämään yhdessä ja samassa paketissa erilaisten venettä käyttävien toiveita.

Sekä keulan että perän avotilojen istuimista saa käden käänteessä tehtyä pehmustetut tasot aurinkoa ottaville tai ilman patjoja olevat tasot heittokalastajille. Patjoillekin löytyy veneen monista säilytyslokeroista paikat silloin, kun niitä ei tarvita.

Falconien keulaan saa tehtyä patjojen avulla pehmeän oleskelutilan.

Veneistä haluttiin tehdä helppokäyttöisiä ja käytännöllisiä. Ensituntumalta tavoitteissa on onnistuttu.

Falconeihin nousu on vaivatonta sekä keulasta että perästä. Runkoon integroidut uimatasot ja selkeät kulkutiet helpottavat veneessä liikkumista ja toimimista.

Käytännöllisyyteen panostamisesta kertovat monet yksityiskohdat, kuten esimerkiksi apukipparin yhdistetty kyynärnoja ja ”kauhukahva”. Toisaalta kuskilta kyynärnoja puuttuu.

Tuulilasi suojaa ohjaamossa istuvia viimalta ja roiskeilta, eikä takapenkilläkään tuntunut pahoja pyörteitä. Pulpettien välissä on kahdessa osassa aukeava ovi.

Jotkut veneiden yksityiskohdat saattavat vielä hieman muuttua, sillä myyntiin tulevien veneiden valmistus on vasta alkamassa ja kuvissa olevat veneet ovat esituotantoversioita.

Molemmisa Falconeissa on selkeät, lähes samanlaiset ohjaamot. Vasemmalla BR 7 ja oikealla BR 6.

Ajettavuus huipussaan

Vaikka koeajettavanamme olleet yksilöt olivat esituotantomalleja ja lähinnä prototyyppejä, oli ilo todeta, ettei ajettavuuden suhteen uutukaisilla ole edessään muutostarpeita.

Falconien rungot ovat listattomat ja sileät. Listattomuudelle ominaista luisua ilmenee kaarteissa, mutta varsin hallitusti. Se ei toisin sanoen häiritse veneen käsittelyä, ellei käsittelijä siitä nimenomaisesti halua häiriintyä.

Tavanomaisessa paniikkiväistössä, jossa rattia käännetään äkisti niin paljon ja niin nopeasti kuin se käsien asentoa muuttamatta on mahdollista, Falconit ohjautuvat nopeasti ja varmasti kuvitteellisen esteen ohi.

Tiukempaan jatketussa kaarteessa aina huippunopeuteen asti pito on niin hyvä, ettei venettä saa pois ”raiteiltaan” edes yrittämällä.

Veneiden lanseerauspäivän sää Espoon edustalla oli pilvinen ja itätuuli puhalteli 5 — 8 sekuntimetrin voimalla.

Isommilla selillä aallonkorkeus oli terävää puolimetristä, ja siinä etenkin isompi Falcon eteni jouhevasti kuin ihmisen mieli.

Puolimetrinen aallokko katosi veneen alle kuin huomaamatta, eikä moinen pikkuaallokko vielä antanut aihetta hillitä menohaluja. Pikemminkin päinvastoin.

Ajettavuudeltaan uudet Falconit siis näyttävät vastaavan täysillä sellaisten kotimaisten kilpailijoiden kuten Fastereiden ja uudempien Silvereiden haasteisiin.

Rakenteista aallokossa kantautuvat äänet on saatu hyvin vaimennettua. Rungot on tehty vankasti ja myös veneiden trailerikuljetusten aiheuttamia rasituksia on ajateltu jo runkoja tehtäessä.

Harkitut tehot

Falcon 6:n ja 7:n tehosuositukset jatkuvat saumattomasti, mikä lienee harkittu veto vene-moottoriyhdistelmien markkinoinnin kannalta. Mutta ovatpa tehoalueet myös erinomaisen sopivasti veneisiin valittu.

BR 6:n tehosuositus on 80 — 115 ja isomman BR 7:n 115 — 150 hevosvoimaa.

Kumpikin malli koeajettiin tehokkaimmilla moottorivaihtoehdoilla, jolloin kummankin huippunopeudeksi saatiin noin 40 solmua.

Seiskan sai parhaimmillaan trimmattua jopa yli 42 solmun huippunopeuteen, eli huipussaan nopeudet olivat juuri sellaisia lukemia, jotka ovat linjassa veneiden tyylin, hengen ja tarkoituksen mukaan.

Siirtymäajot joutuvat tarvittaessa nopeasti, mutta myös kohtuullisin kustannuksin.

Kulutuksia ei mitattu tarkemmin, mutta pienemällä mallilla päästään hiukan alle 0,8 litraan ja isommalla vajaan 0,9 litran kieppeille matkanopeuksilla. Molemmilla malleilla sopiva marssivauhti asettuu vajaan 25 solmun paikkeille.

Täysillä taistoon

Kuopiolaiset ovat selvästikin tosissaan liikkeellä uusien Falcon-veneidensä kanssa.

Prototyypit osasivat tuoreeltaan olla vakuuttavia, ja eritoten ajo-ominaisuuksiensa puolesta jopa erinomaisia. Toisaalta niin niiden täytyykin olla, sillä tämän kokoluokan alumiiniveneet ovat nyt todennäköisesti markkinoidemme rajuimmin kilpailtu luokka.

Ei siis riitä, että tuote on keskinkertainen tai edes hiukan sitä parempi. Sen on oltava hyvä.

Uusimpana tulokkaana Falconien kohdalla on oiva tilaisuus myös sivaltaa kilpailijoita poskelle aggressiivisella hinnoittelulla. Se, jos mikä on tunnetusti oiva porkkana ostopäätöstä jouduttamaan.

Pienempi Falcon maksaa noin 22 500 euroa ja 115 hevosvoiman Mercuryn kanssa pakettihinta asettuu noin 33 000 euroon.

Isomman Falconin saa 28 500 eurolla ja yhdessä 150 hevosvoiman moottorin kanssa noin 40 000 eurolla.

Lue myös nämä

X