Tilaa
Jutut

Bensat pois tankista – Polttoaine vanhenee nykyisin nopeasti

Polttoaine vanhenee nykyisin nopeasti, eivätkä vanhat opit enää päde.

12.09.2023

Tekstimarkus ånäs

Kuvattomi tähti

Perinteinen oppi perämoottoriveneille on ollut, että tankki pitäisi talvea vasten täyttää piripintaan. Näin kondenssivettä ei pääsisi juuri muodostumaan. Nyt se on kuitenkin ongelma, sillä nykyiset polttoaineet vanhenevat todella nopeasti, kuten Waltic Herttoniemenrannan huoltopäällikkö Jussi Lehti huomauttaa.

Walticissa on havaittu, että 95-oktaaninen kestää kuukauden säilytyksen, 98-oktaaninen kolme kuukautta.

”Sen jälkeen polttoaine menee kellertäväksi ja lopulta aika nopeasti hyytelöidyttyään sammakonkudun näköiseksi. Sitä on poistettu monesta kaasuttimesta.”

Moni avovenettään lähinnä huvikäytössä ajava lopettaa kautensa loman jälkeen. Näin viimeiseksi tankkaukseksi saattaa jäädä heinäkuussa tehty, ja kun ensimmäinen tehdään viikkoa ennen juhannusta, polttoaine on tankissa reilusti yli puoli vuotta.

”Suosittelemme, että kun vene tuodaan talvisäilytykseen, siinä olisi niin vähän polttoainetta tankissa kuin vain mahdollista, mutta enintään puolet. Näin saamme sinne polttoaineensäilöntäainetta ja reilusti tuoretta bensaa.”

Waltic käyttää Star Briten polttoaineensäilöntäainetta.

”Sen lisäksi ajamme syyshuollon yhteydessä moottoriin aina pienkonebensiiniä, joka kestää säilyttämisen.”

Koska veneiden kiinteät polttoainesäiliöt ovat vapaasti hengittäviä, niihin muodostuu ilmankosteuden vuoksi väistämättä aina kondenssivettä. On tärkeää että polttoaineensuodattimet ja -vedenerottimet vaihdetaan joka vuosi.

”Ei ole väliä, tehdäänkö se kauden lopussa vai alussa, mutta me vaihdamme ne heti syksyllä, että keväällä vesille lähtiessä ei tarvitse muuta kuin kääntää virta-avaimesta.”

Lue myös nämä

X