Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Näyttelyt

Boot Düsseldorf 2020: Kauden uutuusveneitä Saksan messuilta

Euroopan suurimmilla venemessuilla ei vaikoima lopu - tässä kauden kiinnostavimmat mallit

14.03.2020

Tekstija kuvat Karel Kakko

Saksan Boot Düsseldorf 2020 -messuilla oli 1900 näytteilleasettajaa, joten uutuusveneitä riitti jokaisen makuun. Tässä muutama poiminta loputtomalta tuntuvasta venevalikoimasta.

 

Domani e 32

Domani on hollantilaisvalmisteinen täyssähköinen DC, jolla on pituutta vajaat 10 metriä. Vene kulkee autoteollisuudesta lainatulla 50 kilowatin moottorilla, johon on tarjolla kolme eri akkupakettia. Toiminta-ajat 15 solmun puoliliukuvalla marssinopeudella ovat tunnista kahteen tuntiin ja viiteentoista minuuttia. Laturin teho on 3 kilowattia, voimavirralla 22 kilowattia. Hinta ilmoitetaan kiinnostuneille ”neuvottelujen yhteydessä”.

Lisätiedot: Domani Yachts

Schaaf 15

Erikoisimman näköisiä pikkuveneitä edusti saksalainen Schaaf Tender 15. Maksimaalisen istuinkapasiteetin tarjoavan, 4,5 metrisen veneen idea on toimia yhteysveneenä esimerkiksi jahdin ja rannan välillä. Runkomuodon ideana on se, että veneellä voi asettua vakaasti esimerkiksi hiekkarannalle tai jahdin uimatasolle ilman erillisiä alustoja tai tukia. Äkkinäisiä kaarrosliikkeitä tällä tuskin kannattaa yrittää. Hinta alkaen 80 hevosvoiman perämoottorilla noin 50 000 euroa. Kallista, sanoisi joku.

Lisätiedot: Schaaf Boats

Skipper BSK

Jos ei osaa päättää veneelleen väriä, niin kreikkalainen Skipper BSK tarjoaa ratkaisun: Toinen puoli veneestä on esimerkiksi musta ja toinen valkoinen. Pakettiin kuuluu luonnollisesti se, että koko sisustus ja moottorit noudattelevat samaa kahtia jakautunutta linjaa. NC100S on 75 solmun huippunopeuteen yltävä rib-vene, jonka pituus on noin 10 metriä ja vene on tyypitetty 10 hengen enimmäiskuormalle. Moottoriteho on maksimissaan 800 hevosvoimaa.

Lisätiedot: Skipper-bsk

Frausher 1414 Demon Air

Itävaltalainen Frauscher on valmistanut korkealuokkaisia päiväveneitä jo vuodesta 1927. Veistämön uusi lippulaiva on 14 metriä pitkä keskipulpettivene, jonka kannen alle on saatu kätkettyä kaksi erillistä ilmastoitua hyttiä. Kahdella 520-hevosvoimaisella dieselillä huippunopeutta sanotaan olevan ”riittävästi”. Hinta on noin miljoona euroa varustelusta riippuen.

Lisätiedot: Frauscher

Boston Whaler 380 Realm

Boston Whalerin, tuon uppoamattoman legendan uusin tulokas Euroopan markkinoille on 380 Realm. Kaksitoista metriä pitkässä hard-topissa on neljä kappaletta 300-400 hevosvoiman Mercury Veradoa. Aiempien kokemusten perusteella voi jo suosiolla uskoa, että vähän reippaammankaan kokoiset aallot eivät tätä laitetta pysäytä, eikä edes hidasta. Hinta kipuaa selvästi yli miljoonan. Kuinka paljon, se riippuu varustelusta.

Lisätiedot: Marinepalvelu

Solaris Power 48 Fly

Purjeveneistä tunnetun italialaisen Solariksen tytäryhtiö Solaris Power valmistaa erittäin korkealuokkaisia jahteja. Niissä on pyritty saamaan ennennäkemätön energiatehokkuus suuriinkin veneisiin, suorituskyvystä tinkimättä. Uusin malli, joka esiteltiin Saksan messuilla, on 48 Fly. Ajatus Lobster-tyylisestä ulkoasusta yhdistettynä walk-around kävelykansiin on lähtöisin itseltään Norberto Ferrettiltä. Metallihohtosävyisen rungon viimeistely on upea, eikä sisustuskaan jätä ketään kylmäksi.

Lisätiedot: Solaris Power

Marian M 800

Ajattoman sulavalinjainen Marian-runabout on kehitetty sähköpropulsiolle. Itävaltalaisveistämö kertoo ”strategisten mittojen” olevan: teho 150 kilowattia, huippunopeus noin 30 solmua, ja akkukapasiteetti noin 125 kilowattituntia. Huippunopeudella posottelu kestäisi näin ollen karkeasti laskien vajaan tunnin.

Poikkeuksellisen laajan räätälöitävyyden ansiosta moottoritehoksi voi valita lähes minkä vain 10 kilowatista alkaen. Sähköpropulsion lisäksi veneeseen voidaan asentaa myös tavallinen bensiini- tai dieselsisäperä. Hinta on alkaen noin 100 000 euroa plus valinnainen moottori, joka kalleimmillaan on saman verran kuin itse vene.

Lisätiedot: Marian Boats

Williams Dieseljet 445

Kun hinnalla ei ole mitään väliä, niin 4,5 metrinen rib varustetaan 110-hevosvoimaisella Yanmar-dieselmoottorilla, vesisuihkulla ja kiinteällä vhf-radiopuhelimella. Viimeistely on huippuluokkaa ja somistetiikit kuuluvat tietysti varustukseen. Huippunopeudeksi luvataan aika vaatimattomalta kuulostavat ”yli 30 solmua”. Toisaalta tuhti varustelu ja dieselmoottori tekevät tästä luultavasti luokkansa painavimman rib-veneen. Tarkka hinta ilmoitetaan kirjallista tarjouspyyntöä vastaan, mutta sen kerrotaan olevan päälle 50 000 euroa.

Lisätiedot: Williams Jet Tenders

Alfastreet 28 Cabin

Slovenialaisveistämö Alfastreetin uutuustuote 28 Cabin on pitkälti tavanomainen iso DC, mutta sen erikoisuus on poikkeuksellisen laaja tehosuositus. Se alkaa 25 hevosvoiman perämoottorista päättyen 600 hevosvoiman sisäperään. Näin ollen veneen huippunopeus voi olla kaikkea uppoumanopeuksista pitkälti yli 40 solmun. Taustalla on mahdollisuus varustaa vene sähkökäyttöisellä perämoottorilla. Lisävarusteina löytyy toinen erikoisuus: hydraulisesti nostettava ja laskettava kiinteä katto, jollainen aikoinaan nähtiin Lear-merkkisessä, Amerikassa tehdyssä sähköveneessä. Veneen lähtöhinta verottomana veistämöllä on 78 500 euroa ilman moottoria.

Lisätiedot: Alfastreet Marine

Lue myös nämä

X