Mitä huviveneilyyn tulee, Eurooppa on yhä maailman suurin ja tärkein markkina-alue. Ero Amerikkaan on selkeä ja vaikka Aasiassa on yhä enemmän miljonäärejä ja kasvava keskiluokka, koko kansan harrastukseksi veneilyllä on vielä matkaa.
Niinpä keskellä Eurooppaa pidettävän Boot24-näyttelyn tunnusluvut ovat omaa luokkaansa.
Yli 1 500 näytteilleasettajaa 68 maasta 16 hallin 220 000 neliömetrillä. Kävijöitä odotetaan yli 200 000 viikon aikana. Maailman- tai Euroopan ensiesiteltäviä veneitä noin 80. Suomalaiset valmistajat ovat mukana 17 valmistajan yli 60 veneellä, joista 10 ensimmäistä kertaa näytillä.
Luvut ovat huimia, vaikka uuteen normaaliin asettuva kaupankäynti ei entistä tasoa näytä saavuttavan. Venevalmistajat puhuvat mielellään kasvaneista tuotantomääristä ja toimitusketjujen luotettavuuden paranemisesta. Silti moni tehdas käy vajaateholla eivätkä katteet ole kuin ennen, vaikka pahin notkahdus vaikuttaa olevan ja takana.
Düsseldorfin näyttelyn koko kattauksen läpikäynti vaatisi erikoisnumeron painattamista, joten tyydymme tässä vain pienten maistiaisten tarjoamiseen.
Kahden rungon airut
Isot katamaraanit tekevät tuloaan moottoriveneisiinkin. Niiden osaaja purjepuolella on ollut Beneteau-konserni, joka soveltaa nyt konseptia Four Winnsissä ostettuaan jenkkimerkin jokunen vuosi sitten.
Kyse on tavallaan asuttavasta avoveneestä. Ohjaamoa ja salonkia suojaavat korkeat laidat ja tuulilasi, mutta seiniä ei ole. Perässä ja keulassa on hulppeat sohvaryhmät vähintään kahdeksalle hengelle.
Kahden hengen hyttejä on kaksi kummassakin rungossa pesu- ja wc- tiloineen. Ne jäävät kooltaan yllättävän vaatimattomiksi veneen kokoon nähden. Pentteri on hyvin varusteltua retkeilytasoa. Kapeilla rungoilla saisi kulkuvastusta minimoitua hitailla vauhdeilla, mutta TH 36 on suunniteltu täysiin liukunopeuksiin Mercuryn kahdella 300 tai 350 hv perämoottorilla varustettuna.
Polttavaksi kysymykseksi tulevissa koeajoissa muodostuu, kuinka erilaista ja mihin suuntaan on kaksirunkoisen käsittely vauhdikkaissa kaarteissa ja suuressa aallokossa. Kallistelun puute on epäilemättä mukavaa matkustajille, mutta yhteen runkoon tottunut kuski saattaa joutua aluksi hakemaan oikeaa rytmiä ajamiseen.
Four Winns TH36
Pituus: 11,71 m Leveys: 4,47 m Paino: 7 327 kg
Hinta: 653 500 € / messuhinta
Lisätiedot: fourwinns.com, nauticalpartners.fi
Elegantti merijeeppi
Norjalainen Cormate kuvaa Chase 35:ttä ”merten maasturiksi”, vaikka termi on totuttu liittämään rankan kelin suomalaisiin keskihyttiveneisiin. Ilme on kuitenkin täysin erilainen, hienostuneen ja jopa romanttisen tyylikäs, eikä vähääkään äijämäinen.
Vaan eivätpä nykymaasturitkaan vanhoja jeeppejä tai lantikoita muistuta.
Runkomuodon kerrotaan pohjaavan norjalaisiin nopeisiin ja isohkoihin daycruisereihin, joista vuonomaa omaa vahvat perinteet. Se, että kyseessä on puhdas päivävene, käy ilmi kokonaan avoimesta kannesta. Eteen kallistettu, mutta varsin matala tuulilasi päästää suvituulen pyörimään ohjaamossa ja sen takana olevassa minipentterissä, puhumattakaan peräkannen keskelle ja taakse sommitelluista sohvaryhmistä. Sääsuojaa on vain keulakannen alla, jossa parivuoteen lisäksi on toiletti.
Ajetaan Cormaten jeepillä siis mieluummin vain kauniilla säällä ja nautitaan tyylikkäistä materiaaleista, hienosta viimeistelystä sekä lähes 50 solmun nopeuksista, johon potkivat kaksi Mercruiserin 270 hv sisäperäkonetta.
Cormate Chase 35
Pituus: 10,56 Leveys: 2,63 m
Paino: 3 000 kg
Hinta: 260 000 € / messuhinta
Lisätiedot: cormate.com
Suurempaan saaristoon
Kreikkalainen Omikron katsoo, että mukavuus on nopeutta tärkeämpää pitkillä ylityksillä – ja niitähän sikäläisessä saaristossa riittää. Siksi OT60 on optimoitu kulkemaan erittäin vakaasti puoliliukualueella 10–12 solmussa.
Runko tuottaa hyvin pienen vastuksen, jolloin 2 x 250 hv Yanmar-moottoreille luvataan matkavauhdissa jopa 1,25 l/h kulutus.
Tasainen kulku sallii vapaan liikkumisen ajon aikana. Sivukansia suojaavat korkeat partaat ja kaiteet, joten keulasta perään pääsee helposti. Salongin suuret ikkunat saa avattua viilentävälle ilmavirralle, ja jos se ei riitä, vakiona tuleva ilmastointi kytketään päälle.
Kolme pariskuntaa yöpyy kukin omassa sviitissään keulassa ja salongin alapuolisella kannella. Samassa tasossa on pentteri ja pieni ruokailutila, jota voi käyttää myös toimistona etätöissä. Suuret illalliset katetaan joko salongin sohvaryhmälle television ääreen tai peräkannelle, josta avautuvat portaat uimatasolle.
Omikron on uusi veistämö, mutta taustalla on tunnettuja nimiä ja kokemusta. OT60:n runkosuunnittelija on argentiinalainen Juan Kouyoumdjian ja konsepti sekä sisustus ovat italialaisen Lorenzo Argenton käsialaa.
Omikron OT60
Pituus: 18,40 m Leveys: 6,06 m
Paino: 20 000 kg
Hinta: alkaen 1 990 000 € / messuhinta
Lisätiedot: omikronyachts.com
Toimittajan ensikommentti – lisää uutuuksia
Nämäkin veneet olivat maailman- tai Euroopan ensiesittelyssä Düsseldorfissa.
Schaefer 375
”Matka-hardtop neljälle eksoottisesta Brasiliasta.”
Schaefer 375, pituus 11,34, leveys 3,47 m, hinta 769 000 €, lisätiedot schaeferyachts.eu
Grand Golden Line G680
”Minipentterillä varustettu avoin daycruiser-rib.”
Grand Golden Line G680, pituus 6,80 m, leveys 2,64 m, hinta alkaen 79 900 €, lisätiedot grandboats.com, grandboatsnordic.com
Sea Ray Sundancer 370
”Bowrider täysillä matkaveneen mukavuuksilla.”
Sea Ray Sundancer 370, pituus 11,48, leveys 3,66, hinta alkaen 1 132 560 €, lisätiedot searay.com, marinepalvelu.fi
Windy W29 Huracan
”Taattua tyyliä Norjasta, vain sisäperämoottoreilla (Volvo Penta/Yanmar).”
Windy W29 Huracan, pituus 8,91 m, leveys 3,66 m, hinta alkaen 250 000 €, lisätiedot: windyboats.com, mpyachts.fi
Wellcraft 435
”Ranskalaistuneen jenkkimerkin muhkea matkaristeilijä.”
Wellcraft 435, pituus 11,95 m, leveys 3,80 m, hinta alkaen 1 136 444 €, lisätiedot wellcraft.com, nauticalpartners.fi