Tilaa
Jutut

Chris-Craftin lumo tehoaa myös Pohjoismaissa

Jokaisen vanhemman, jonka jälkikasvu ehkä kesän tultua haluaisi väsätä oman veneen, kannattaa kiellon sijasta kannustaa lastaan. Kyseessä saattaa nimittäin olla seuraavan vuosisadan tärkeimpiin kuuluvan venemerkin alku.

17.05.2018

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Helsingin ja Tukholman venemessuilla oli molemmissa klassikkojen osastoilla esillä ehkäpä se tunnetuin amerikkalaisvene, Chris-Craft.

Helsingissä merkiltä oli esillä jopa useampi kaunis yksilö.

Legendaarinen venemerkki sai alkunsa jo vuonna 1874, kun vasta 13-vuotias Christopher Columbus Smith rakensi ensimmäisen pienen veneensä Algonacin kaupungissa, Michiganissa.

Vesihiihtäjien toivevene vuodelta 1960, Chris-Craft Ski Boat Holiday.

Vauhtiveneitä massoille

Omavalmisteen seurauksena syntyi pian perheyritys, jossa Chris Smith valmisti nopeita veneitä tavallisille ihmisille.

Hän toi siihen asti vain herrasväelle mahdollisen harrastuksen lähemmäs suuria massoja. Veneet olivat periaatteessa hyvin yksinkertaisia rakenteeltaan ja se mahdollisti nopean sarjatuotantomaisen veistämisen, jolloin veneiden hintataso pysyi kohtuullisena.

Chris sai jo hyvin varhain mukaansa venevalmistukseen myös Hank-veljensä ja hänen oma poikansa, Jay Smith, tuli yhtiön johtoon 1920-luvulla.

Hänen aikanaan yhtiön sanotaan nousseen maailman suurimmaksi mahonkiveneiden valmistajaksi.

Ruotsalaista Holidayta oli 1960-luvulla haluttu muokata modernien lasikuituveneiden suuntaan.

Selvisi sodasta

Suuret lamavuodet 1930-luvulla vaikeuttivat kaikkien elämää. Chris-Craftin veistämöllä tuotantoa karsittiin ja useista malleista luovuttiin, mutta runaboutit pysyivät yhä valikoimassa.

Sotavuodet eivät lannistaneet yhtiötä, päinvastoin. Chris-Craft teki jenkkiarmeijalle monipuolista venekalustoa. Sodan jälkeen laskettiin tehtaalta lähteneen eri rintamille yli 12  00 venettä.

Kulta-aikaansa yhtiö eli 1950-luvulla, kun mallivalikoimassa oli peräti 139 erilaista mahonkivenettä.

Kunnostettu kuusimetrinen Holiday-klassikko ruotsalaisittain.

Vieläkin ylellisyystuote

Mahonkiveneiden asema haluttuina ylellisyystuotteina alkoi uhkaavasti hiipua jo 1960-luvulla. Viimeinen puurunkoinen Chris-Craft tehtiin 1971.

Nyt nämä, ja monien muidenkin vanhojen venemerkkien mahonkiset runaboutit ovat taas kysyttyjä. Ne antavat yhä tietyn viestin omistajastaan, ja varsinkin hänen taloudellisesta asemastaan.

Yhtiö pysyi pitkään perheyrityksenomaisena. Vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen sen otti haltuunsa sijoittajaryhmä, joka onneksi on tajunnut säilyttää kultamunia munivan emon hengissä.

Chris-Craftin tarinalle ei ole ainakaan vielä kirjoitettu viimeistä pistettä.

Lisätietoa legendaarisen venemerkin nykyisistä malleista.

 

Lue myös nämä

X