Tilaa
Testit

Cobalt R5 – High Five

High Five, eli suomeksi ylävitonen, on jenkeistä lähtöisin oleva tapa ilmaista voittoa, onnen toivotusta, kannustusta ja tiimihenkeä. Cobalt R5 on vene joka sellaiset ansaitsee. On kenties paljon sanottu, mutta Cobalt R5 on hienoin koskaan Kipparin testeissä esiintynyt avokeulavene. Entä hinta? Satatuhatta ja rapiat. Onko se paljon avoveneestä? Ei, tällä kertaa täytyy todeta, että hinnalle löytyy paljon katetta.

01.08.2021

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo

Monille Cobalt on vain merkki Atlantin takaa monien muiden joukossa. Niille, jotka siihen ovat lähemmin tutustuneet tietävät, että se on paljon muutakin.

Sinänsä on aika paradoksaalista, että juuri käsite ”jenkkivene” on synnytetty lokeroimaan kaikki Atlantin takaa tulevat veneet samaan kastiin, vaikka juuri siellä jos missä, on kirjoa ja hajontaa. Harvapa meillä puhuu ”suomi-veneistä” samalla monotonisella painolla.

Joka tapauksessa brändäys, eli tuotemerkin imagon rakentelu oli jotakin, mihin ison rapakon takana satsattiin jo vuosikymmeniä sitten erittäin paljon. Silloin ja yhä tänään saattaa kahdella näennäisesti samanlaisella jenkkiveneellä olla moninkertainen hintaero, joka ei pintapuolisella vilkaisulla selviä. Meillä moinen on harvinaista, sillä markkinoiden hajonta on täällä vähäisempää.

Cobaltin historia alkoi vuonna 1968 kun Pack St.Clair perusti veistämön pieneen Neodeshan kaupunkiin Kansasissa. Veistämö on yhä perheyhtiö, joka vahvasti uskoo pienen, motivoituneen yhteisön kilpailukykyyn. Tunnustuksena Cobaltin omistautumisesta intohimoiseen veneenrakennukseen, veistämö on vuosien saatossa ansainnut lukuisia palkintoja asiakastyytyväisyysmittelöissä.

Cobaltin mallisto kattaa 26 eri mallia kuuden ja kahdentoista metrin välillä. Kaikissa veneissä runkorakenne on toteutettu ilman sisään laminoituja puuosia. Niiden tilalla käytetään hunajakenno- ja solumuovirakenteita sekä kevlaria.


Testi on julkaistu Kipparissa 2/2015.


Asiakas on kuningas

Kunnon jenkkityyliin kuuluu, ettei asiakkaalle olla myymässä pelkkää venettä, joka sitten niellään sellaisena kun se sattuu olemaan. Sen sijaan tarjolla on kokonainen elämäntapa, johon räätälöity vene kuuluu olennaisena osana. Tai ainakin tällainen mielikuva markkinoinnilla pyritään luomaan, ja Cobaltilla vakuutetaan kannettavan huolta siitä, että asiakas saa mitä haluaa.

Yhtiön oman ilmoituksen mukaan heillä on sikäläisissä asiakastyytyväisyyskyselyissä puolet vähemmän virheitä sataa venettä kohden kuin seuraavalla kilpailijalla. Aika kovaa tekstiä, kieltämättä.

Joka tapauksessa konkreettinen hyöty asiakkaalle Cobaltin asiakaslähtöisyydestä on esimerkiksi mahdollisuus valita kymmenestä taitetusta erikoisrunkoväristä, joita sovelletaan runkoon kolmella eri tavalla ja lisätehosteella. Runkovärin saa siis joko kylkiin yksistään, koko runkoon tai sitten kylkiin yhdistettynä tehostevärillä. Verhoilun voi valita kolmesta eri pääsävystä, kahdella eri mattokuosilla.

Pienenä lisämausteena imagon rakentelussa mainittakoon vielä vaatteiden ja muiden asiakastuotteiden ohella Cobaltin etiketeillä koristellut nimikkoviinit, joita laatutietoisille asiakkaille tarjotaan tyylikkäästi puulaatikoihin pakattuina noin sadan dollarin kappalehintaan. Taustalla on veistämön ja viinitilan omistavan, tyytyväisen asiakkaan yhteistyön tulos.

Kuljettajan näkymä on kun paremmastakin edustusautosta ja kaasukädellä on luonnollisesti mukava nojaustuki. Yksityiskohtien viimeistely on erittäin korkealuokkaista.

Avokeulojen kotimaasta

Vaikka Cobalt R5 on vajaan kahdeksan metrin kokonaispituudellaan meikäläisittäin katsoen todella kookas avokeulainen tuulilasivene, se edustaa omassa sarjassaan eräänlaista keskikokoa.

Cobaltin 20 jalan aloitusmallin ja suurimman lippulaivan, noin kymmenen metrisen 336:n väliin R5 asettuu melko tarkalleen näiden keskelle.

Mikäli joku sattuisi pitämään tätä R5-mallia yliampuvana, kannattaa tutustua Cobalt 336:een, jossa kuljettajan puoleinen pulpettikin on jo niin iso, että se mahduttaa sisäänsä oleskelusopen sohvineen ja viihdelaitteineen.

Pienemmän R5:n ohjaamopulpetti sen sijaan kätkee sisäänsä mittavan säilytystilan, joka avautuu keulan puolelta nostamalla pulpetin etupuolen istuin ylös kaasujousien varaan. Istuimen vieressä on kanteen huomaamattomasti myös upotettu roska-astia muovipussia ja jätteitä varten.

Eipä löydy monestakaan huviveneestä moista, vaikka sellaisen tarvetta tuskin tarvitsee perustella.

Upottavan pehmeät matot ovat neppareilla kiinni karhennetussa turkissa ja helposti irrotettavissa pesua varten.

Toisella puolella, apumiehen pulpetin sisällä odottaa suurempi yllätys. Pikavilkaisulla ei edes huomaa, että massiivisen pulpetin koko matkustamon puoleinen seinä tikattuine somisteineen ja kaukaloineen aukeaa tukevien saranoiden varaan. Takaa paljastuu tyylikkäästi viimeistelty käymälä, jonka varustukseen kuluvat kemiallinen pytty, upotetut valaisimet, poistoilmapuhallin ja tietenkin ikkuna. Vesihuuhtelu ja septisäiliö imutyhjennyksellä ovat lisävarusteita, joita kannattaa ahkerammassa käytössä harkita.

Paapuurin puolen massiivinen pulpetti kätkee sisäänsä pienen ”hotelli helpotuksen”, jonka varustuksiin kuuluvat mm. tunnelmavalaistus, ilmanvaihtoimuri sekä ikkuna.

Isosti tilaa

Suurten pulpettien mahdollistamien apu- ja säilytystilojen lisäksi Cobaltissa on myös runsain mitoin muita säilytystiloja. Esimerkiksi istuimien aluset on luonnollisesti hyödynnetty ja muhkeissa laitamoduuleissa on erilaisia taskuja ja lokeroita.

Vaikuttavin tiloihin liittyvä suoritus on kuitenkin veneen kuormansietokyky, joka CE-kilven mukaan ilmoitetaan olevan 12 henkeä tai ihmisten ja kuorman yhteenlaskettu enimmäismäärä 910 kiloa. US Coast Guard näyttäisi sallivan vielä kaksi lisämatkustajaa tai yhtensä 1 021 kilon kokonaiskuorman.

Tämä tarkoittaa Cobaltin olevan perheveneeksi jo melkoinen rahtialus. Sikäli kuin kuljettajan lisäksi silloin tällöin olisikin tusinan verran matkustajia, joudutaan istumajärjestyksen kanssa käyttämään luovuutta.

Täytetyynyllä keulaan saadaan yhteensä neljä istumapaikkaa. Ohjaamon edessä olevan penkin ja samalla ohjauspulpetin alla on valtavan kokoinen säilytystila.

Keskiveneen alueella oleva matkustamon ja oleskelutilan yhdistelmä on mukavimmillaan noin kuudelle hengelle kuljettajan lisäksi. Sopu antaa mainiosti sijaa vielä yhdelle tai kahdelle, sen jälkeen kyytiläiset joudutaan sijoittamaan keulan puolelle. Keula ei yleensä ole matka-ajossa kovinkaan luonteva ja miellyttävä paikka matkantekoon, sillä siellä sää ja merenkäynti tuntuvat voimakkaammin. Cobaltin kaltaisessa massiivisessa veneessä haitta rajautuu enemmänkin ajoviimaan. Roiskeitakaan R5:n runko ei pahemmin nostata.

Matkustamon sohvaryhmä on kookas ja selkeälinjainen. Sitä vastapäätä on erillisistuin. Taaempi selkänoja on liikutelta

Satama- ja rantaelämää on Cobaltissa ajateltu oleskeluryhmän muokattavalla sohvaryhmällä, joka voidaan muunnella eri tavoin. Taaempi selkänoja siirtyy haluttaessa eteenpäin muodostaen aurinkotason.

Vaihtoehtoisesti ylimääräinen selkänoja on nostettavissa tason takaosassa niin, että uimatason yhteyteen muodostuu ylimääräinen sohva. Uimatasoonkin liittyy uudenlainen oivallus. Sen kansiosa taittuu saranoiden varassa taaksepäin, ja muodostaa näin samalla vedenalaisen porrastason.

Kahta keulassa istujaa hemmotellaan tukevilla ja tyylikkäillä käsinojilla.

 

Uimatasoelämää rikastutetaan omalla sohvalla ja vedenalaisella astin.

Riittävästi tehoa

Cobalt R5:n moottorivalikoima ulottuu 300 hevosvoimasta päättyen 430:än. Vaihtoehtoina ovat joko Volvo Pentan tai MerCruiserin veekasit teholuokissa 300, 320, 380 ja 430 hevosvoimaa. Volvo Pentan valikoimassa on vielä viides, 350 hevosvoiman variantti.

Koeajoveneen moottorina oli tällä kertaa MerCruiserin 320 hevosvoimainen 6,2 litrainen monipisteruisku, joka liikutti venettä testioloissa 43,5 solmun huippunopeudella.

Parikymmentä hevosta kesympi 5,7-litrainen vinkkelimoottori riittänee sekin hyvin yli 40 solmun huppulukemiin. 430 hevosta sitten jo kiikuttaneekin koko komeutta lähemmäs 50 solmun vauhtia.

Oli moottori mikä tahansa vaihtoehdoista, niin tehon puutteesta kokonaisuus ei kärsi vaikka käyttötarkoitus vaihtelisi laidasta laitaan. Ohjaus on vahvasti tehostettu ja ajaminen on erittäin vaivatonta.

Koeajomoottorin kanssa yhdistelmän taloudellisimmaksi nopeudeksi mitattiin 21,5 solmua, jolloin meripeninkulmaa kohden laskettu kulutus oli 1,38 litraa. Varsin kohtuullinen lukema isolle moottorille isossa ja raskaassa veneessä. Odotus oli noin puolessatoista litrassa, mikä saavutetaan noin 30 solmun paikkeilla.

Haaste voi sen sijaan olla keventää kaasukättä riittävästi jo 20 solmun paremmalla puolella, mikäli mielii taittaa matkaa mahdollisimman taloudellisesti.

Miehekästä matkantekoa

Sikäli kun käyttötarkoituksena ei ole asuminen, vaan nimenomaan eteneminen paikasta toiseen, on Cobalt verrattoman mukava matkantekoväline. Ainakin lämpötilojen ollessa suopeita.

Ajo-ominaisuuksia voi vain kuvailla ylistyssanoilla. Tämä tarkoittaa, että Cobalt ei oikeastaan jätä mitään toivomisen varaan. Se tuntuu turvallisen luotettavalta eleettömässä matka-ajossa, jota eivät vielä metriäkään lähentelevät aallot pysäytä tai hetkauta. Yhtä luontevasti se selviytyy tiukimmastakin kaarre- ja väistöliikekokeesta jos kohta kuljettajaa saattaakin ruveta turhankin paljon lapsettaa.

Isossa ja edustavan massiivisessa avoveneessä vain saisi olla hieman isompi polttoainekapasiteetti. 189 litraa riittää toki marssinopeudella ja parinkymmenen prosentin varamarginaalilla laskettuna noin 110 meripenikulman matkalle, mikä merkitsee noin kolme ja puoli tuntia yhtämittaista ajamista.

Silti Cobaltin voimavarat ja ominaisuudet kuuluvat luokkaan, jossa piipahdetaan Saint Tropezista Genovaan – non stop, tai kotoisammin ilmaistuna vaikkapa Turusta Tukholmaan ilman välitankkausta. Se edellyttäisi vajaat sata litraa enemmän polttoainetta. Tuo lisä ei Cobaltiin kaltaisessa veneessä vielä tuntuisi kuormana missään, tuskin kustannuksenakaan.

Melutason suhteen Cobalt on keskitason edustaja. Matkanopeuksilla melumittari näyttää 81-83 desibeliä, mikä on hyväksytyllä tasolla. Huippunopeudellakin pysytellään vielä 84 desibelissä, eli alle tuon ratkaisevana pidetyn 85 desibelin melurajan.

Cobaltin melurekisteri on kauttalinjan yllättävän kapea, 65-84 desibeliä. Tyhjäkäynnillä ja alhaisilla nopeuksilla moottorin ääni on selvästi kuultavissa, mikä jopa sopii veneen luonteeseen. Kasikone jyskyttää tasaisen matalalla murinalla.

Se antaa veneelle aivan toisenlaisen sielun ja luonteen kuin moni isolla perämoottorilla varustettu nykyvene. Nykyäänhän on jo totuttu siihen, että ainut korviin kantautuva ääni tyhjäkäynnillä on moottorin merkkivesisuihku, joka lähinnä tuo mieleen naapuriveneen isännän kevennystoimenpiteet kaljaillan päätteeksi.

Räätälöity virta-avain ja aina vaaka-asennossa oleva ratin koristekeskiö kuuluvat makeiden turhamaisuuksien sarjaan. Ohjauspyörän oikealla puolella on tilaa navigointielektroniikalle, poissa pahemmalta auringonvalolta ja häikäisyltä.

Paljon vastinetta rahalle

Moni voi pysyä vankkumattomasti näkemyksessä, että satatuhatta euroa avoveneestä on liikaa, mutta kuuluuko veneet sitten hinnoitella katettujen neliömetrien mukaan, vai minkä? Satunnainen ohikulkija tuskin huomaa Cobaltissa mitään, mikä erottaa sen massasta kuin korkeintaan korean ulkokuorensa osalta.

Vasta kun veneen on tutkinut perästä keulaan jokaista nippeliä myöden, täytyy todeta, että saa sitä rahalle vastinettakin. Ostetaanhan vuosittain Suomessakin melkoinen määrä veneitä sadan tonnin kappalehintaan vailla sen pakottavampaa tarvetta kuin puhdas huvikäyttö, johon toki pitää laskea myös merellinen ”karavaanarielämä”.

Mitään kiinteää listahintaa Cobaltille ei Suomessa ilmoiteta, vaan hinta lasketaan päivän kurssin mukaan pyydettäessä. Tätä kirjoitettaessa muodostuu koeajoyksilön hinnaksi runsaat 115 000 euroa. Tästä lisävarusteet muodostavat noin 12 000 euroa ja numeroa isompi moottori muutaman tonnin.

Mutta ottamatta edes kantaa Cobaltin hyödyllisyyteen lajina, niin puhtaasti teknisiin tosiasioihin nojautuen hinta ei tunnu pahalta. Sen viimeistelytaso kaikkine hienosti tikattuine yksityiskohtineen verhoilussa aina pieniäkin merkkikohtaisia happoteräsheloja myöden pitkin runkoa on jotakin tavanomaisesta poikkeavaa. Puhumattakaan vielä sävyjen ja linjojen harmoniasta niin sisä- kuin ulkopuolellakin johon kuuluu vielä melkoinen räätälöitävyys eri runko- ja sisutusvärien valikoimasta. Rungon vahvistus kevlarillakaan tuskin vaikuttaa kustannuksia alentavasti.

Kun hinnasta lasketaan pois rahti-, tulli ja kaikki tuontiin liittyvät oheiskulut, jotka eivät veneen hintaan ja sen tuotantoon liity mitenkään, niin tekee jo mieli sanoa, että halvalla menee.

Epäselväksi ei jää, etteivätkö Cobaltin tekijät ole tosissaan liikkeellä lyömässä kilpailijoita laudalta.

Yhteenveto

Cobalt R5

★ = Huono

★★ = Välttävä

★★★ = Tyydyttävä

★★★★ = Hyvä

★★★★★ = Erinomainen

Runko ★★★★★

Sisustus ★★★★★

Heloitus ★★★★★

Vakiovarustus ★★★

Rakenne

Kansitilat ★★★

Avotilat ★★★★★

Moottori- ja

tekniset tilat ★★★★★

Matkustamo ★★★★

Makuutilat

Pentteri

Ohjaamo ★★★★★

Säilytystilat ★★★★★

WC-tilat ★★★

Tilat

Vasta-aallokko ★★★★★

Myötäaallokko ★★★★★

Sivuaallokko ★★★★★

Kaarreajo ★★★★★

Käsiteltävyys ★★★★★

Ajettavuus

Suorituskyky ★★★★★

Äänitaso ★★★

Taloudellisuus ★★★

Kiinnittyminen ★★★★★

Muut ominaisuudet

Vastinetta

rahalle ★★★★

★ Tähtiä yhteensä 93

Lue myös nämä

X