Tilaa
Testit

Crestliner 1650 Fish Hawk WT – Kyvykäs jenkkiehdokas

Crestliner on pitkäikäinen jenkkimerkki. Fishh Hawk vakuutti ajo-ominaisuuksillaan ja tiloillaan, ja se on hyvä vaihtoehto muillekin kuin kalamiehille.

25.10.2021

TekstiTimo Sarkkinen

KuvatMarkus Pentikäinen/otavamedia

Värikkäät kyljet, karvalankamattoa ja matalahkot laidat. Ensisilmäyksellä ja vähän tarkemmallakin syynillä Crestlinerit näyttävät mitä perinteisimmiltä jenkkikalaveneiltä. Ja kun kurkkaa valmistajan tuhtia katalogia, mielikuva vapaväen veneistä vain vahvistuu: lähes jokaisella aukeamalla on miehiä heittohommissa.

Yhdysvaltain suurten järvien alueella vaikuttavalla, tänä päivänä pelkästään alumiinirunkoisia veneitä tekevällä merkillä on malleja kymmenittäin. Kaikki niistä tehdään käsin hitsaamalla ja käytännössä kaikki ovat kalastukseen sopivia. Monet on varta vasten suunniteltu tiettyyn harrastusmuotoon – jopa jousikalastukseen on omat erikoismallinsa. Pienimmät, maaston väreihin sulautuvat avomallit palvelevat esimerkiksi linnustajien tarpeita.

Kaiken tämän jälkeen herää kysymys, mitä jättikonserni Brunswickin siipien suojiin kuuluvalla ja tänä vuonna 70-vuotisjuhliaan viettävällä merkillä on tarjota tuiki tavalliselle huvi- ja yhteysveneilijälle. Ei suinkaan käsien levittelyä, vaan menevän näköisiä malleja, jotka monikäyttöisten tilaratkaisujen ja lisävarusteiden ansiosta herättävät kiinnostusta muissakin kuin kalastajissa.

Kun kyse on jenkkiveneistä, ei ole yllätys, että lisävarustelistat suorastaan pursuavat ”herkkuja”. Huvi- ja yhteyskäyttöä ajatellen houkuttelevia ovat esimerkiksi taitettavat takapenkit, sillä niiden kanssa perän kalastustaso muuttuu helposti istuimiksi.

Sellainen erikoisuus on myös tässä 1650 Fish Hawk -esittelyveneessä. Kolmesta saatavilla olevasta malliversiosta turkulainen maahantuoja on valinnut WT-version, jossa on suomalaisten suosimat tuplapulpetit erillispenkkeineen sekä täysleveä tuulilasi avattavine keskiosineen. Muina vaihtoehtoina tarjotaan tuplapulpettiversiota ilman keskilasia sekä sivupulpettiversiota.

Korkea tuulilasi torjuu viiman ja roiskeet. Keskiosa on avattavissa, joten kulku avotilasta keulaan sujuu esteittä.

Ohjaamoon kaipaisi enemmän tasaisia pintoja. Penkki, jossa ei ole sivutukia, palvelee paremmin kalastusta kuin matka-ajoa.

Tilankäytön mallioppilas

Perästä vain 12 asteen pohjan omaava Crestliner on odotuksia vastaten kiitettävän vakaa. Harvoinhan kalaveneisiin erikoistuneet merkit kiikkeriä paatteja maailmalle laittavat. On aina huippua, kun pari kolmekin miestä voi touhuta virveleineen samalla laidalla ilman että kukaan kiinnittää huomiota veneen kallistumiseen.

Ja tottahan vakaata venettä arvostaa, vaikkei keppiä kädessä pitäisikään. Astuipa veneeseen perästä, keskeltä tai keulasta, minkään sortin keinahtelua ei huomaa. Perässä hyvänä väliaskelmana toimii taitettava takapenkki – mikäli se on laajaksi heittotasoksi käännettynä – ja keulassa loikka on olematon vakiovarustukseen kuuluvan korotetun turkkitason myötä.

Käännettävä takapenkki on mitä mainioin lisävaruste veneeseen, jonka halutaan palvelevan niin kalastusta kuin huvi- ja yhteyskäyttöäkin.

Keulan ja perän tasot ovat vakiona ns. karvalankamattoa, mutta vajaan 500 euron lisähintaan koko veneen saa vinyylipinnoitteisella turkilla.

Suomalaiset ovat tottuneet tämän kokoisissa veneissä kaiteisiin sekä laidoilla että tuulilaseissa. Jenkit eivät niitä suosi etenkään pienissä avonaisissa kalaveneissä. Kiitos vakaan veneen, notkeasti liikkuva ei edes huomaa kaiteiden puutetta, mutta varttuneemman veneilijän kohdalla tilanne voi olla toinen. Tässä asiassa apua ei löydy lisävarustelistalta.

Heti veneeseen noustua ihastelee loistavaa liikkumatilaa. Tarkemmin tutustuessa alkaa ihastella myös yhtä laatuveneen tunnuspiirrettä, kaikkialta huokuvaa hyvää viimeistelyä.

Suorat, yhdestä alumiinilevystä muotoillut laidat ja tasaiset turkkipinnat säästävät senttejä hyötykäyttöön. Eikä Fish Hawk ole hieman päälle viisimetriseksi veneeksi kapeinta sorttia – leveydeksi ilmoitetaan 2,2 metriä.

Kymmenelle vavalle mitoitettu keskilokero sopii myös isompien varusteiden säilyttämiseen, pikkutavarat puolestaan sujahtavat apumiehen pulpetin lokeroon. Molemmat näistä tiloista ovat lukittavissa – muut veneen lokerot eivät.

Avara vaikutelma on paljolti kiinni myös kalustevalinnoista. Kuten jenkkikalaveneissä on tottunut, Crestlinerin penkit ovat jalallisia ja eri paikkoihin siirrettäviä. Kun pulpetit on sijoitettu huomattavan eteen, erillispenkit niiden takana eivät haukkaa liikaa tilaa perästä. Itse asiassa perässä on paljon enemmän tilaa kuin monessa isommassa tuplapulpettiveneessä.

Ehkäpä tätä arvostaa paitsi kalastaessa, myös huvi- ja yhteyskäytössä. Kenenkään ei tarvitse istua polvet suussa, ja jos ollaan vaikka matkalla saareen, tavaroita mahtuu pitämään nopeasti kantovalmiina turkilla.

Jo alussa mainittu taittuva takapenkki on käytännöllinen. Kuluu vain hetki, kun sen kääntää kummin päin tahansa, 2—3 hengen matkustamoksi tai laajaksi perätasoksi. Koko komponentti on sen verran painava, ettei lukituksia tarvita. Se ei ole kuitenkaan liian painava yksin käsiteltäväksi.

Kun takapenkki on käännetty alas, perään syntyy erinomaisen laaja taso heittokalastajien iloksi.

Kun liikutaan isommalla porukalla, takapenkin keskellä istuva joutuu tinkimään mukavuudesta. Keskipenkillä on pelkkä pehmuste ilman selkänojaa ja vain reunapaikoilla on selkänojat ja kädensijat. Veneeseen on toki mahdollista tilata useampia jalallisia istuimia.

Vaihtoehtoja karvalankamatolle

Turkki on vakiona karvalankamattoa, joka jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Maahantuoja kuvailee Crestlinerin käyttämää materiaalia antibakteeriseksi, vettä imemättömäksi ja pitäväksi säällä kuin säällä – eikä edes uistinten koukkujen pitäisi siihen jämähtää.

Jos kuitenkin syystä tai toisesta karvalankaturkkia vierastaa, lisähintaan on saatavilla kaikille tallusteltaville pinnoille tai ainoastaan perän avotilaan röpelöpintainen vinyylipinnoite. Jälkimmäiselle alueelle on vaihtoehtona myös nepparikiinnitteiset matot.

Esittelyveneessä perän avotila oli mainittua vinyylimattoa, ja sateisen päivän ensikokemuksella materiaali vaikutti varsin pitävältä ja neutraalilta silmään.

Tässä kohtaa on hyvä mainita, että Crestliner ei ole itsetyhjentyvä eikä edes sadevesityhjentyvä. Näitä ominaisuuksia moni on kieltämättä oppinut arvostamaan, ellei pitämään jopa itsestäänselvyyksinä tämän kokoluokan veneissä. Maahantuojan mukaan jokaiseen veneeseen asennetaan kuitenkin vakiovarusteeksi automaattinen pilssipumppu.

Laitojen vapatelineet pitelevät tukevasti myös valomastoa.

Lokeroita riittää

Kun takapenkki käännetään tasoksi, paljastuvat omien kansiensa alta 57 litran kiertovesisumppu sekä asiallinen akkutila. Perässä ei siis ole totuttua suurta varustetilaa.

Peräkannen 57-litrainen kiertovesisumppu on kalamiesten mieleen.

Mutta tarvinneeko ollakaan? Keskellä korotetun keulaturkin alla on näet kohtuullisen tilava säilytyslokero. Vaikka se on suunniteltu kymmenelle vavalle, niiden sijaan sinne voi laittaa monenlaisia varusteita. Se on myös veneen isommista lokeroista ainoa, jonka saa lukittua. Yhdysvalloissa tällaisia veneitä pidetään yleensä tyhjillään kotipihoissa, siksi lokeroita ei useinkaan tehdä lukittaviksi.

Korotettu keulataso voi jakaa mielipiteitä huvikäytössä, mutta tällaisille säilytyslokeroille on varmasti aina käyttöä.

Keulaturkilla on kaksi muutakin säilytystilaa, jotka ovat paljon kookkaampia kuin luukut antavat ymmärtää. Avotilan vasemmassa laidassa on vakiona viiden vavan säilytysteline. Siinä voi toki pitää muita varusteita, kuten venehakaa ja valomastoa.

Ja onpa Crestlinerissa kelpo tilat pikkutarvikkeillekin. Apumiehen pulpetin ”hanskalokero” on yllättävän iso ja lukittavissa. Alempana jalkojen juuressa on lepuuttimen mentävä avolokero, ja samanlaiset on myös kuskin puolella sekä oikeassa laidassa lähellä takapenkillä istuvaa.

Jos vielä peräkanteen olisi upotettu köysiboksit, säilytystiloja voisi kutsua kiitettävän monipuolisiksi. Keulassa köysiä voi säilyttää pienen keulakannen avolokerossa, josta ne saa poimittua nopeasti käsiinsä.

Vakuuttavan vähä-ääninen etenijä

Koeajopäivänä tuuli tuiversi, sade piiskasi ja meri velloi kuoppaisena jo sataman lähilahdella. Siis oikeat unelmaolot viisimetrisen avoveneen testaamiseen.

Nouseva aallokko oli terävää, hieman yli puolimetristä, yksittäisten aaltojen ollessa vielä reilusti korkeampia. Mutta Crestliner ei kelistä valittanut. Etenkin suoraan vasta-aallokkoon ajettaessa se osoittautui erinomaisen pehmeäkulkuiseksi. On melkoinen meriitti, että mainituissa oloissa pystyi ylläpitämään ajoittain jopa yli 20 solmun matkanopeutta. Keula oli vain pidettävä alhaalla moottoritrimmin avulla, muuten meno muuttui hyppelehtiväksi.

Pehmeään kulkuun ei siis välttämättä vaadita syvää V-pohjaa. Crestlinerissa on toki terävä, hyvin kohtuukokoisia aaltoja halkova keula, mutta suurin kiitos kuuluu epäilemättä tukevasti tehdylle rungolle. Mainittakoon myös tässä kohtaa, että nousulistoja ei pohjassa ole.

Monia alumiiniveneitä vaivaavat peltiset runkoäänet loistavat poissaolollaan. Pellin pauketta hillitsevät paitsi kellukemateriaalina turkin alla olevat uretaanitäytteet, myös se, että kaikki sisäpuoliset pinnat on verhoiltu.

Crestlinerin esitteessä kerrotaan, että pohja on 2,3 millimetrin vahvuista alumiinilevyä. Saman kokoluokan kotimaisissa veneissä käytetään tuhdimpia vahvuuksia, mutta paha on lähteä kokenutta amerikkalaisvalmistajaa sormella osoittelemaan. Jäykistäviä rakenteita on varmasti mietitty tarkkaan.

Aallokkotestin viime hetkillä koettiin sellainen ikävä yllätys, että selvästi päivän suurin ja kovimman tömähdyksen aiheuttanut vasta-aalto irrotti oikean tuulilasin paikoiltaan. Maahantuojan mukaan syynä oli kotimaan kalusteasennuksissa tapahtunut virhe – ruuveista oli unohtunut vastamutterit.

Sinänsä tuulilasi osoittautui kyllä erinomaisen suojaavaksi. Sivuvastaiseen ja myötäiseen ajettaessa, jolloin kulku tuntui myös jonkin verran kovemmalta, tuulilasi torjui muutamaankin otteeseen uhkaavat suihkut.

Parannuksen paikkoja

Hyvään ajettavuuteen kuuluu toki paljon muutakin kuin pärjäämistä kovassa kelissä. On todettava, että liukuun lähtö ei ollut 80 hevosvoiman teholla ihan niin jouhevaa kuin toivoisi. Ja 80-hevosvoimainen on sentään 50:stä 100:ään ulottuvan tehosuosituksen yläpäätä.

Yllättävintä oli se, että huippunopeus jäi yhden hengen kuormalla karvan alle 28 solmun. Jotain oli epäilemättä pielessä. Ensimmäisenä ajatuksena on tietenkin liian loiva potkuri tai moottorin väärä asennuskorkeus. Tosin se, että potkuri menetti herkähkösti otteensa kaarteissa, ei ainakaan kannusta nostamaan konetta.

Venevalmistajan omissa testiraporteissa kerrotaan, että tällä mallilla on saavutettu 33 solmun huippunopeus 90 hevosvoiman Mercuryllä. Moottori kannattaa valita tehosuosituksen yläpäästä.

Crestliner on kaikkiaan ihan mukava käsiteltävä. Tiukimmissa kurveissa kuskilla oli kuitenkin vaikeuksia pysyä penkillä, koska se ei tarjoa lainkaan sivuttaistukea. Kalastuskäytössä penkit toimivat hyvin, mutta matka-ajossa jää kaipaamaan parempaa tukea.

Esittelyveneen deluxe-mallisiin penkkeihin kuuluu korkeussäätö. Kumma kyllä, vieruskaverin penkissä ei ollut lainkaan pituussäätöä. Kuskin penkissä säätövara taas ei ulottunut riittävän taakse. Normaalimittaiseksi laskettava 180-senttinenkään ei saanut mukavinta mahdollista asentoa. Asiaan vaikutti myös se, että kaukosäätölaite oli asennettu liian alhaalle ja niin, että täydellä kaasulla sormia sai varoa jäämästä kahvan ja laidan väliin.

Penkit ovat siirrettävissä eri paikkoihin, esimerkiksi perään tai keulaan heittokalastajan paraatipaikoille.

Näyttävä haastaja

Vaikka Crestliner on mallinimeltään kalahaukka, päivän tuttavuuden perusteella se on mainio ehdokas myös huvi- ja yhteyskäyttöön. Laadukkuutta huokuva vene on erityisen pätevä vaihtoehto niille, jotka tarvitsevat monikäyttöistä venettä – yhtenä päivänä kalastukseen, toisena vaikka yhteysajoihin mantereen ja mökin välille.

Jos pohjoismaisia alumiiniveneitä pitää karuina ja kalseina, muovisisustaiset mallit mukaan lukien, tyyliinsä panostavan jenkkiehdokkaan ulkonäkö saattaa tehdä vaikutuksen.

Rungon hallitsevaksi metallinhohtoiseksi väriksi on valittavissa ilman lisähintaa esittelyveneen sininen, musta, punainen tai hopeanharmaa. Hieman hailakalta ja kylmältä näyttävän harmaan sisävärin vaihtoehdoksi puolestaan tarjotaan lämpimämpää hiekanruskeaa. Kiva optio sekin.

Mutta mitä ajatuksia herättää hintalappu? Crestliner maksaa esimerkiksi 80 hevosvoiman Mercuryn kanssa pyöreästi 30 000 euroa. Ja siinä ei siis ole vielä ainuttakaan lisävarustetta, joita tämän kaltaiseen veneeseen on houkuttelevaa ja joissain tapauksissa välttämätöntäkin hankkia runsaasti.

Aikana, jolloin heittokalastusbuumi on kovimmillaan ja kalustoihin satsataan suuria summia, ostajia voi olettaa löytyvän helpoimmin vaativien vavanheiluttajien kasvavasta joukosta.

Crestlinerille haastavampi tilanne on ”joutua” yhdeksi yleisvene-ehdokkaaksi, eli samaan puntariin kuin kaikkien tuntemat kotimaiset alumiiniveneet. Siinä tilanteessa moni huomaa, että viiden metrin kokoluokassa on pakettihinnoiltaan hieman Crestlineria halvempia vaihtoehtoja.

Oli lähtökohta mikä tahansa, meillä uuteen mutta jo pitkän historian omaavaan merkkiin kannattaa tutustua avoimin mielin. Haastajalla on tyyliä ja ominaisuuksia, jotka saattavat hyvinkin nostaa kierroksia mietintämyssyssä.

Esittely on julkaistu Kipparissa 12/2016

Crestliner 1650 Fish Hawk WT

Pituus 5,11 m

Leveys 2,20 m

Paino n. 538 kg ilman moottoria

Valmistusmateriaali alumiini

Kantavuus 6 henkeä

CE-luokitus C (rannikko)

Tehosuositus 50 — 100 hv

Koeajomoottori Mercury F 80 EFI, nelitahti

Polttoainesäiliö 72 l

Vakiovarusteet mm. avattava tuulilasi, 12 voltin virran ulosotto, 10 vavan lukittava säilytyslokero, laitatelineet viidelle vavalle, kiertovesisumppu, nopeus-, polttoaine- ja kierroslukumittarit paneeleineen, valomasto, automaattinen pilssipumppu

Lisävarusteet mm. kuomu, aurinkokate, kuljetuspeite, säädettävä ratti, hydrauliohjaus & alumiininen ohjauspyörä, taitettavat knaapit, laitakiskoihin kiinnitettävät kalastusvarusteet ja lokerot

Hinta 19 773 € ilman moottoria

Koeajovene alkaen n. 30 000 €

Valmistaja Crestliner Inc.

Maahantuoja Venemaailma Oy, Raisio

Lue myös nämä

X