Tilaa
Jutut

Dieseliä suoraan veneeseen 1,49 eurolla litralta

Lahtelaisen Dieselbarin palveluihin kuuluvat dieselpolttoaineen toimitus veneisiin varsin maltilliseen hintaan sekä veneiden tankkien puhdistus.

02.07.2018

Tekstija kuvat Vesa Leppä

Veneasemilla polttoaineen hinnan lisäksi useaa veneilijää harmittaa myös tankkaamisen vaiva ja meriasemien harventunut verkosto. On yleistä, että polttoaineen takia joudutaan ajamaan turhaa ajoa venejakeluasemalle, jolloin kuluu aikaa ja vaivaa sekä myös itse polttonestettä. Kun polttoaine tuodaan suoraan veneen vierelle, tankkaus on vaivatonta ja vieläpä edullista.

Lahtelainen Dieselbar on operoinut Kanta-Hämeen ja Uudenmaan alueilla jo hieman toista vuotta. Dieselbarin palveluihin kuuluvat dieselpolttoaineen toimitus veneisiin ja veneiden tankkien puhdistus. Kun veneilykiireet vähenevät, yritys hoitaa polttoöljyn jakelua myös rakennuksille ja omakotitaloille.

Työtä tuntuu riittävän, ainakin kesäaikaan. Yrittäjä Harri Hvitsjö kertoi hoitaneensa juhannuksen jälkeisenä perjantaina ensin kolmen veneen tankkien puhdistuksen ja saapui sitten vielä hieman kello 18:n jälkeen tankkaamaan kuvien Storebro-venettä. Aikataulu oli vähän lipsunut, mutta sateisena ja tuulisena alkuiltana ei ollut kiirettä mihinkään.

Rantaan, aivan veneen viereen ajoi musta pick up, jonka lavalla oli suuri polttoainesäiliö ja perässä kuomullisen perävaunun alla laitteisto tankkien ja niiden sisältämän polttoaineen puhdistukseen mekaanisesti suodattamalla.

Pick upin lavasäiliöön mahtuu Hvitsjön mukaan noin 800 litraa dieseliä, joten melko isojakin veneitä voidaan tankata, eikä lisäpolttoaineen hakeminenkaan kestä kovin kauan, jos asiakkaaksi sattuu suurempi vene.

”Tankkien puhdistamisesta on tullut vähitellen merkittävämpi työllistäjä, kuin polttoaineen toimituksista, mutta tilanne vaihtelee päivittäin. Dieselkäyttöisten veneiden tankkeihin muodostuvasta dieselbakteerimassasta on muodostunut yhä lisääntyvä ongelma, kun tankeista löytyy nykyisin myös muunlaista kasvustoa, kuin vain tummanruskeaa ’limaa'”, Hvitsjö kertoo.

”Polttoainejakelun aloittaminen autosta suoraan veneisiin vaati useita lupia ja tarkastuksia. Byrokratia oli melkomoista, mutta tietysti ympäristöasioiden on oltava kunnossa ja laitteiden sellaisia, että vahinkoja ei synny”, hän jatkaa.

410 litran pumppaaminen Storebron tankkeihin kesti vajaan puoli tuntia, mutta Hvitsjö kertoo suunnitteilla olevan tehokkaampi ja nopeampi polttoainepumppu, joka säästäisi aikaa. Polttoaine maksoi veroineen 1,49 euroa litralta, mikä on toki jonkin verran enemmän kuin edullisimmilla maa-asemilla, mutta 20, jopa 30 senttiä edullisempaa kuin kalliimmilla venejakeluasemilla. Tankkauspaikkoja löytyy kohtuullisen helposti yleisiltä laitureita.

Noin 800 litran polttoainesäiliö tankkauslaitteineen kulkee hyvin Dieselbarin avolavapakettiauton lavalla. © Vesa Leppä / Otavamedia

Ostoksensa voi maksaa myös rahalla, mutta Hvitsjö suosii korttimaksamista sen kätevyyden takia. Kaupankäynnistä saa myös asiallisen kuitin. Lisätietoa tankkaus- ja puhdistusmahdollisuuksista löytyy yrityksen nettisivuilta osoitteesta www.dieselbar.fi . Siellä ovat myös yrityksen yhteystiedot.

 

Lue myös nämä

X