Kenelle: Ribbiin mieltyneen huviveneeksi yhdelle tai kahdelle. Koska alumiinirunko painaa hinnassa, sen edut on hyvä puntaroida omassa käytössä.
Kauempaa katsottuna 530 DC näyttää hyvin samanhenkiseltä kuin edellisillä sivuilla esitellyt lippulaivamallit. Se kuitenkin edustaa rib-veneiden perinteisempää rakennetta makkaramaisine ponttoneineen. Nyt koeajetun tuplapulpettimallin vaihtoehtona on keskipulpettiversio.
Ei ole mikään yllätys, että tilan tuntua ei ole isomman mallin tapaan. Eroa on toki mitoissakin, 530 DC on lippulaivaa puolisen metriä lyhempi ja viisitoista senttiä kapeampi. Mutta kahta erilaista ponttonimallia vertaillessa kyllä huomaa, että D-muodolla on etunsa.
Valmistaja näyttää uskovan ilmeisen vahvasti tuplapulpetteihin, koska on iskenyt sellaiset näinkin pieneen ribbiin. Erillispenkit on toki unohdettu, kuski istuu tasaisella peräpenkillä mahdollisten matkustajien kanssa. Istuin- ja selkänojapehmusteet kuuluvat vakiovarustukseen.
Kummankin pulpetin etupuolella on penkit niille, jotka eivät peräpenkille mahdu. Näillä viimaisilla paikoilla peittää kylläkin takana istuvien näkyvyyttä. On tosin aika todennäköistä, että tällä veneellä lähdetään vesille pääasiassa yksin tai kaverin kanssa – siitä huolimatta, että kantavuus on seitsemän henkeä.
Yksi istumapaikoista on aivan keulassa. Siellä viihtyy hitaassa lilluttelussa ja ehkä taukopaikoilla, sillä lisävarusteena on saatavilla kahvitteluja palveleva pöytä.
Rajat vastaan vesillä
Sataheppainen voimanlähde ei ole mitenkään poikkeuksellinen pyöreästi 5,5-metrisissä ribeissä, tässäkin suositus yltää 115:aan asti. Koeajopäivänä kävi kuitenkin selväksi, että äärinopeuksilla ollaan jo veneen ominaisuuksien rajoilla.
Noin 40 solmun huippunopeudella ja sen tuntumassa vene nimittäin kulkee vaappuen aivan pintaliidossa, ei todellakaan niin vakaasti kuin toivoisi. Suorituskyvyn rajoja kannattakin kokeilla lähinnä tyynissä oloissa.
Järkevillä, eli tuntuvasti pienemmillä matkanopeuksilla kulku on vakaata, ja leikitteleväkin ajo maistuu. Potkuri pitää tiukoissa kaarteissa paremmin kuin isommilla malleilla kurvaillessa.
Moni tietää kokemuksesta, etteivät peräpenkiltä ohjattavat pienet ribit ole välttämättä mitään aallontaltuttajia. Etenkin vasta-aallokko muodostuu haasteeksi, jos ja kun kevyt keula nousee joka kuopasta korkeuksiin.
Ja sellaistahan meno oli metriä lähentelevässä aallokossa. Näin kovaan keliin 530 CC:llä ei mielellään lähde, vaikka auttavasti nytkin pärjättiin. Koeajopäivän kokemuksella kulku on ainakin kevyellä kuormalla mukavampaa myötä- ja varsinkin sivuaallokossa.
Kaikkiaan käytös on siis saman luonteista kuin isommilla malleilla, joilla kuitenkin taittaa mieluummin kuoppaista merta.
Roiskeita lensi sivuvastaisessa muutaman kerran niin, että silmälasit kastuivat. Pikkujuttu, märkyys ei ole tämänkään mallin ongelma.
Kolmen kympin paketti
Pienempi Aquaspirit on päivän kokemuksella vielä selkeämmin huvilaite kuin isommat mallisisarensa. Ominaisuuksillaan sen ei voi sanoa loistavan, mutta hitsatut rakenteet toki herättävät tässäkin tapauksessa luottamusta.
Lisävarustevalikoima on jonkin verran lippulaivojen vastaavaa suppeampi. Koeajoveneessä ollut perän varustekaari on todistetusti käytännöllinen, ja näkemättä pätevältä vaikuttaa myös esimerkiksi keulaponttonin päälle tuleva askelma.
Ostaja harkinnee kuitenkin tarkkaan, mitä herkkuja veneeseensä todella tarvitsee. Kun nimittäin katsotaan vakiovarusteisten pakettien hinnastoa, niin pienimmänkin moottorivaihtoehdon (Yamaha F70) kanssa kysytään 30 000 budjettia.
Helpon säästön paikka on siinä, että jättää valitsematta ylisuuren moottorin. On melko varmaa, että 70-heppainen riittää ainakin kevyellä kuormalla liikuttaessa.
Esittely on julkaistu Kipparissa 11/2022
Aquaspirit 530 DC
Pituus 5,38 m, leveys 2,30 m, paino 635 kg
Valmistusmateriaali runko alumiinia, ponttonit pvc-muovia, henkilöluku 7, CE-luokka C
Tehosuositus max. 115 hv, koeajomoottori Yamaha F100, polttoainesäiliö 60 l
Vakiovarustus mm. pulpettien etupenkkien ja peräpenkin pehmusteet, uimatasot, sähkötoiminen pilssipumppu, ponttonien jalkapumppu
Lisävarusteet mm. hydrauliohjaus, biminitop-kate, keula-askelma, perän varustekaari, pöytä, SeaDek-matot turkki- ja kansipinnoille, uimatikkaat, säilytyspeite, Hypalon-ponttonit
Hinta 17 360 €, koeajomoottorin kanssa vakiovarustein n. 31 162 €
Valmistaja Aquaspirit LLC, Kiova, Ukraina
Maahantuoja Boatman Group Oy, Helsinki