Tilaa
Testit

Esittelyssä Aquaspirit 530 DC – Perinteisempi huviribbi

Ukrainalaismerkin toiseksi suurin ribbi ei säväytä, mutta on omimmillaan yhden tai kahden hengen huvilaitteena.

17.11.2022

Tekstitimo sarkkinen

Kuvattekninen avustus ja kuvat Jaakko Pitkäjärvi

Kenelle: Ribbiin mieltyneen huviveneeksi yhdelle tai kahdelle. Koska alumiinirunko painaa hinnassa, sen edut on hyvä puntaroida omassa käytössä.


Kauempaa katsottuna 530 DC näyttää hyvin samanhenkiseltä kuin edellisillä sivuilla esitellyt lippulaivamallit. Se kuitenkin edustaa rib-veneiden perinteisempää rakennetta makkaramaisine ponttoneineen. Nyt koeajetun tuplapulpettimallin vaihtoehtona on keskipulpettiversio.

Ei ole mikään yllätys, että tilan tuntua ei ole isomman mallin tapaan. Eroa on toki mitoissakin, 530 DC on lippulaivaa puolisen metriä lyhempi ja viisitoista senttiä kapeampi. Mutta kahta erilaista ponttonimallia vertaillessa kyllä huomaa, että D-muodolla on etunsa.

Valmistaja näyttää uskovan ilmeisen vahvasti tuplapulpetteihin, koska on iskenyt sellaiset näinkin pieneen ribbiin. Erillispenkit on toki unohdettu, kuski istuu tasaisella peräpenkillä mahdollisten matkustajien kanssa. Istuin- ja selkänojapehmusteet kuuluvat vakiovarustukseen.

Kummankin pulpetin etupuolella on penkit niille, jotka eivät peräpenkille mahdu. Näillä viimaisilla paikoilla peittää kylläkin takana istuvien näkyvyyttä. On tosin aika todennäköistä, että tällä veneellä lähdetään vesille pääasiassa yksin tai kaverin kanssa – siitä huolimatta, että kantavuus on seitsemän henkeä.

Yksi istumapaikoista on aivan keulassa. Siellä viihtyy hitaassa lilluttelussa ja ehkä taukopaikoilla, sillä lisävarusteena on saatavilla kahvitteluja palveleva pöytä.

Pelkistetyissä pulpeteissa on tukevat, hitsatut kaiteet ja apukuskille myös kunnon kahva. Suojaisuutta ei välioven puuttuessa kummoisesti ole.

Ajoasento on ihan tyydyttävä, selkänojasta saa auttavasti tukea ja jaloille on riittävästi tilaa. Penkki saisi kuitenkin olla hieman korkeampi.

Rajat vastaan vesillä

Sataheppainen voimanlähde ei ole mitenkään poikkeuksellinen pyöreästi 5,5-metrisissä ribeissä, tässäkin suositus yltää 115:aan asti. Koeajopäivänä kävi kuitenkin selväksi, että äärinopeuksilla ollaan jo veneen ominaisuuksien rajoilla.

Noin 40 solmun huippunopeudella ja sen tuntumassa vene nimittäin kulkee vaappuen aivan pintaliidossa, ei todellakaan niin vakaasti kuin toivoisi. Suorituskyvyn rajoja kannattakin kokeilla lähinnä tyynissä oloissa.

Järkevillä, eli tuntuvasti pienemmillä matkanopeuksilla kulku on vakaata, ja leikitteleväkin ajo maistuu. Potkuri pitää tiukoissa kaarteissa paremmin kuin isommilla malleilla kurvaillessa.

Moni tietää kokemuksesta, etteivät peräpenkiltä ohjattavat pienet ribit ole välttämättä mitään aallontaltuttajia. Etenkin vasta-aallokko muodostuu haasteeksi, jos ja kun kevyt keula nousee joka kuopasta korkeuksiin.

Ja sellaistahan meno oli metriä lähentelevässä aallokossa. Näin kovaan keliin 530 CC:llä ei mielellään lähde, vaikka auttavasti nytkin pärjättiin. Koeajopäivän kokemuksella kulku on ainakin kevyellä kuormalla mukavampaa myötä- ja varsinkin sivuaallokossa.

Kaikkiaan käytös on siis saman luonteista kuin isommilla malleilla, joilla kuitenkin taittaa mieluummin kuoppaista merta.

Roiskeita lensi sivuvastaisessa muutaman kerran niin, että silmälasit kastuivat. Pikkujuttu, märkyys ei ole tämänkään mallin ongelma.

Aquaspirit 530 DC:llä pärjää mainiosti pikkuaallokossa, mutta metriä lähentelevä vasta-aallokko nostaa keulaa liikaa. Iskut veteen tuntuvat ajoittain kovilta.

Kolmen kympin paketti

Pienempi Aquaspirit on päivän kokemuksella vielä selkeämmin huvilaite kuin isommat mallisisarensa. Ominaisuuksillaan sen ei voi sanoa loistavan, mutta hitsatut rakenteet toki herättävät tässäkin tapauksessa luottamusta.

Lisävarustevalikoima on jonkin verran lippulaivojen vastaavaa suppeampi. Koeajoveneessä ollut perän varustekaari on todistetusti käytännöllinen, ja näkemättä pätevältä vaikuttaa myös esimerkiksi keulaponttonin päälle tuleva askelma.

Peräkansilla on riittävästi tasaista pintaa ja turvana toimii varustekaari, mikäli sellaisen on lisävarusteena hankkinut.

Ostaja harkinnee kuitenkin tarkkaan, mitä herkkuja veneeseensä todella tarvitsee. Kun nimittäin katsotaan vakiovarusteisten pakettien hinnastoa, niin pienimmänkin moottorivaihtoehdon (Yamaha F70) kanssa kysytään 30 000 budjettia.

Helpon säästön paikka on siinä, että jättää valitsematta ylisuuren moottorin. On melko varmaa, että 70-heppainen riittää ainakin kevyellä kuormalla liikuttaessa.

Esittely on julkaistu Kipparissa 11/2022

Aquaspirit 530 DC

Pituus 5,38 m, leveys 2,30 m, paino 635 kg

Valmistusmateriaali runko alumiinia, ponttonit pvc-muovia, henkilöluku 7, CE-luokka C

Tehosuositus max. 115 hv, koeajomoottori Yamaha F100, polttoainesäiliö 60 l

Vakiovarustus mm. pulpettien etupenkkien ja peräpenkin pehmusteet, uimatasot, sähkötoiminen pilssipumppu, ponttonien jalkapumppu

Lisävarusteet mm. hydrauliohjaus, biminitop-kate, keula-askelma, perän varustekaari, pöytä, SeaDek-matot turkki- ja kansipinnoille, uimatikkaat, säilytyspeite, Hypalon-ponttonit

Hinta 17 360 €, koeajomoottorin kanssa vakiovarustein n. 31 162 €

Valmistaja Aquaspirit LLC, Kiova, Ukraina

Maahantuoja Boatman Group Oy, Helsinki

Lue myös nämä

X