Lähes 40 vuotta sitten käynnistynyt F1-moottoriveneiden MM-sarja kasvoi nopeasti ja holtittomasti. Turvallisuus ei kuulunut uuden lajin kehityskohteisiin, joten ensimmäisten vuosien aikana lajin parissa menetettiin useita ihmishenkiä.
Kansainvälinen Moottorivene-liitto UIM heräsi turvallisuusongelmiin liian myöhään: sarjan negatiivinen julkisuus oli jo saanut järjestäjät sekä pää- sponsorit kaikkoamaan. Kausilla 1987–1989 F1-veneissä ei kilpailtu MM-tittelistä.
Kun ykköset olivat kadonneet, kakkoset nousivat moottoriveneiden suurimmaksi ja seuratuimmaksi luokaksi. Merkittävästi turvallisempien F2-katamaraaniveneiden kohdalla UIM näki uuden mahdollisuuden, jonka se käytti hyväksi. Vuonna 1990 F2-luokan vene päätettiin muuttaa yhdessä yössä uudeksi F1-veneeksi.
Luodinkestävät lasit
Formula 1 -katamaraaniveneen tulee olla vähintään 5,1 metriä pitkä. Sen leveys ja korkeus ovat vapaat, ja veneen minimipaino kuljettajan kanssa on 550 kiloa. Veneen runko on valmistettu sandwich-menetelmällä hiilikuidusta ja synteettisestä lasikuidusta. Veneessä on monikokki-turvaohjaamo, jonka ympärille on rakennettu paksu turvakehikko, joka suojaa kuljettajaa onnettomuustilanteissa.
Lue kaikki
MOOTTORIVENEISTÄ