Tilaa
Jutut

Esittelyssä isot kotimaiset Axopar, Nord Star, Sargo ja Targa – Komeaa menoa

Suomalaisten veneiden koko kasvaa edelleen. Samalla hinta nousee ja osoitelappuun kirjoitetaan tehtaalla jonkin muun kuin kotimaan nimi.

10.02.2024

Tekstivesa leppä

Kuvatmarkus pentikäinen

Suomen veneteollisuuden keskusjärjestö Finnboat ry. järjestää joka toinen vuosi lähinnä ulkomaiselle lehdistölle suunnatun Floating Shown. Se on uiva venenäyttely, jossa lehdistö pääsee tutustumaan ja ajamaan suomalaisia uutuusveneitä.

Tapahtumaan on kutsuttu myös kotimaisen venealan lehdistön toimittajia. Kutsu otetaan mieluusti vastaan. Viime kesäkuussa järjestetyssä tapahtumassa oli esillä jälleen kerran yhä isompia ja samalla kalliimpia veneitä. Valmistajat siis toteuttavat vanhaa sanontaa, jonka mukaan ”mitä leveämpi peräpeili, sitä suurempi myyntikate”.

Toki kotimaiset valmistajat kaipaavat malleja, joista muodostuu tuloja, tulevat ne sitten kotimaasta tai ulkomailta. Kotimaisen myyntitilanteen tuntien tulorahoitus viennistä on nykytilanteessa monen yrityksen kannalta elinehto.

Pienempiäkin uutuusveneitä Floating Showssa toki esiteltiin. Silti jo noin 30-jalkaiset veneet ovat Suomen markkinoilla isoja, joihin useimmalla veneilijällä ei ainakaan uutena hankittaessa ole varaa.

Ohessa pikakokemukset viidestä mielenkiintoisimmasta Floating Shown veneestä. Osaan niistä voi tutustua myös Vene 24 Båt-näyttelyssä.

Axopar 45 XC Cross Cabin – Uuden tyylin airut

Kenelle: Aurinkoisista kesäpäivistä nautiskelevalle seurueelle, suurelle perheelle tai vain omalle pienporukalle. Sopii mainiosti myös viikonloppuretkeilyyn ja ajeluun niin sisävesillä kuin ulkomerelläkin.

Axopar on selkeästi viime vuosien menestynein venemerkki, joka on ollut taloudellisestikin tuloksellinen. Axoparia voidaan hyvällä syyllä kutsua uuden tyylin airueksi, sillä se loi vahvasti läpi pystykeulaisen rungon, jossa on 20-asteisen V-pohjan lisäksi kaksi porrasta – ratkaisu, jota seurataan maailmalla hyvin vahvasti.

45 XC Cross Cabin on mallisarjan toistaiseksi suurin vene. Floating Showssa ajettavana ollut veneyksilö oli varustettu kolmella 300-hevosvoimaisella Mercuryn V8 Verado -moottorilla. Niillä vene saavuttaa noin 45 solmun huippunopeuden.

Axoparin käytettävyyttä voidaan muokata tarpeen mukaan. Tässä oleskelutilat ja pentterimoduuli keskilaivassa.

Keulassa on nukkumatilat kahdelle. Suurten kattoluukkujen ansioista tila on avara ja ilmava.

Ajossa Axopar yllättää nopealla, lähes kynnyksettömällä nousulla liukuun, tarkalla ja kevyellä käsiteltävyydellä ja veneen eleettömällä käytöksellä. Vene nousee lähes koko pituudeltaan ylös vedestä ja kulku on pehmeää. Veneen pohjan suunnittelusta on vastannut ”venealan professoriksikin” tituleerattu Jan-Erik Viitala, jonka käden jälki näkyy kaikissa Axopareissa.

Veneen tilajako on erilainen kuin aiemmin on totuttu. Tilat voidaan jakaa helposti käyttötarkoituksen mukaan ja oleellisesti enemmän kansitilaa saadaan suurista kyljestä ulos kallistuvilla kansiluukuilla. Makuupaikkoja on perusveneessä kaksi, mutta hyttijärjestelyillä makuupaikkoja saadaan yhteensä neljä.

Veneen hinta lähtee noin 430 000 eurosta ja varusteita voi hankkia lompakon paksuuden mukaan.

Hinta: alk. 424 900 € Pituus: 13,90 m Leveys: 4,11 m  Tehoalue: max. 900 hv Lisätiedot: Boatcenter ja Axopar

Kanteen avautuvilla levikkeillä saadaan kannen käyttöalaa lisättyä runsaasti.

Targa 27 Tarfish – Hienostunut kalavene

Kenelle: Tyylikästä, tukevaa ja luotettavaa yhteys- ja retkivenettä kaipaavalle, joka haluaa myös kalastaa veneellään. Sopii myös pienen perheen retkiveneeksi.

Targa lienee brändinä kaikkein tunnetuin ja tiedetyin suomalainen moottorivenemerkki maailmalla. Sillä on kova maine hyvänä, tukevana ja luotettavana veneenä myös kotimarkkinoilla. Pääasiassa Targoja on myyty yhteysveneiksi, mutta myös monet viranomaiset ja muut ammatikseen veneitä käyttävät ovat ottaneet sen omakseen.

Ei siis ole ihme, että troolarilta näyttävästä veneestä on tehty myös versio kalastuskäyttöön. Ammattikalastukseen Targan TF- eli Tarfish-sarja tuskin istuu, mutta edustusluokan vetouisteluun tai heittouisteluun se soveltuu vallan mainiosti, eikä perusvenettä tarvitse muokata kovinkaan paljon.

Merkittävimmät erot tavalliseen Targaan ovat ulko-ohjaamo, kalankäsittelytilat, sumput ja syötti- sekä uistinkotelot. Vapatelineitä kukin voi sijoittaa omien näkemystensä mukaan.

Ulko-ohjaamo karttaplottereineen ja kaikuluotaimineen on yllättävän tärkeä lisävaruste kalaveneessä, etenkin yksin kalastettaessa.

Niinpä Targa 27 TF toimii hienostuneena kalaveneenä ja samalla myös vaikkapa ulkosaaristossa olevan kesämökin yhteysveneenä. Viettääpä sillä helposti kesäisen viikonlopun jonkin ulkosaaren kupeessa.

Makuutilojahan riittää jopa neljälle ja saaliskalat voi valmistaa pienessä pentterissä iltaruuaksi. Kalastusvälineitä voi lisätä tarpeen ja kukkaron mukaan.

Targa 27 Tarfishin hinta on alkaen noin 250 000 euroa. Se on hyvin lähellä perus-Targan hintaa, mutta kokonaishinta riippuu paljon varustuksesta. Lähtöhinnassa on mukana iso Volvo Pentan diesel D6.

Hinta: 250 000 € Pituus 9,19 m Leveys: 3,10 m  Tehoalue: 330–400 hv Lisätiedot: Targa Center ja Targa

Sisältä 27 Tarfish on taattua ja tuttua Targaa. Pentteri sijaitsee paapuurissa sivuoven vieressä.

”Pikku-Targan” taaimmainen makuukajuutta sijaitsee dinetin/matkustamon alla. Sinne johtava portaikko avautuu takaoven edestä. Toinen makuukajuutta on keulassa.

Nord Star 31+ – Harmaata loistoa

Kenelle: Koko perheen retki- ja matkaveneeksi jopa koko loman kestävälle matkalle. Sopii mainiosti myös viikonlopun retkille ja kauempana saaristossa sijaitsevan mökin yhteysveneeksi.

Tumma harmaa on melko lailla harvinainen veneen väri vesillämme, vaikkei kyse mistään harvinaisuudesta olekaan. Toki jokainen saa olla väristä mitä mieltä haluaa, senhän pääsee ainakin uutena hankittaessa valitsemaan haluamakseen.

Itse venettä väri ei pahenna. Nord Starin 31+:ssa on ovet sekä molemmilla sivuilla että takaseinässä. Kulku siis on helppoa niin sisään kuin uloskin, vaikkapa ajon aikanakin.

Kuljettajan ”toimistossa” kaikki on oikeilla paikoillaan ja hyvin kuskin ulottuvilla. Iso nuppi ratin vierellä on joystick-ohjauksen nuppi.

31+ on monessa suhteessa ihanteellinen retki- ja yhteysvene koko perheelle. Siinä on keulakajuutta ja minikajuutta matkustamon alla. Molemmissa kajuutoissa on makuutilat kahdelle ja yksi mahtuu vielä nukkumaan matkustamon sohvalla, ainakin tilapäisesti.

Tilajärjestelyt noudattavat pääosin muistakin Nord Stareista tuttua linjaa, jossa paapuurissa on sohva ja ruokapöytä, jolle on helppo siirtää valmistunut ateria tyyrpuurin pentteristä.

Pentterissä on tilaa keskivertoveneen verran eli ihan riittävästi isommankin aterian valmistukseen.

Ajettavuus on sekin tuttua Nord Staria, jossa pohjan V-kulma on maltillinen, hieman yli 18 astetta perässä. Vauhtikin riittää mainiosti. 750 hevosvoimalla saavutetaan noin 45 solmun huippunopeus.

Hinta muodostuu pitkälti halutun varustelun mukaan, mutta hieman yli 300 000 eurolla pääsee jo ostoneuvottelun alkuun.

Hinta: 302 700 € Pituus: 10,05 m Leveys: 3,15 m  Tehoalue: max. 750 hv Lisätiedot: Nord Star

Kymmenmetriseksi veneeksi tilaa on mukavasti. Apukuskin penkin selkänoja on mallia ”kääntyvä”, joten sen asennolla tilaa voidaan muunnella tarpeen mukaan.

Sargo 45 Explorer – Tyyliä ja laatua

Sargo 45:ssa on kokoa ja näköä. Moni näkee mieluisana sen, että vene on perinteisen mallinen moniin uutuuksiin verrattuna. Kaikille lienee ottajansa.

Kenelle: Koko Itämeren alueella matkailevalle veneilyperheelle keväästä syksyyn. Sopii myös edustuskäyttöön.

Sargo 45 Explorer on saanut suomalaisessakin lehdistössä maininnan ” yksi hienoimmista veneistä, mitä suomalainen veneteollisuus on viime aikoina tuottanut”. Mainintaa ei käy moittiminen, koska vene on linjoiltaan tyylikäs, mutta perinteinen. Sen mittasuhteet ovat hyvät ja työn laatu kaikkineen hienoa.

Sargon sisustus on toteutettu Alti-vanerilla, jolla veneeseen on saatu tyylikäs, puunomainen tunnelma. Ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset Sargojen tapaan niin tyvenessä kuin kovassakin kelissä.

Veneessä on perinteinen sisustus kaksine makuukajuuttoineen, tilavine dinetteineen ja oivallisine ohjaamoineen, jota on viime vuosina kehitetty entisestään nykyaikaisen tekniikan vaatimustasoineen.

Sargo on suureksi veneeksi kodikkaan ja mukavan oloinen. Sisustus on Alti-vaneria.

Moottorivaihtoehtoina on joko sisäperämoottorit tai Volvo Pentan IPS-vetolaitteet.

Hinta on toki korkea. Se on alkaen noin 950 000 euroa, mutta kohoaa monine, epäilemättä kaivattuine lisävarusteineen noin 1,2 miljoonaan euroon.

Hinta: alk. 932 657 € Pituus: 14,60 m Leveys: 4,25 m  Tehoalue 880–960 hv Lisätiedot: Astrum ja Sargo

Nord Star 42+ Cruiser – Tilava ja edustuskelpoinen

Kenelle: Isonkin porukan päiväretkille vaikkapa ulkomeren luodolle. Matkaveneeksi 4-5 hengen perheelle avoimillekin vesille.

Vaikka Nord Starin uusi 42+ on valmistajansa toiseksi suurin vene, se tarjoaa muhkeat oleskelu- ja asuintilat jopa 15 hengelle. Tilaa on yllättävän paljon niin laajennetulla uimatasolla, peräkannella kuin matkustamossakin, jossa on todella suuri sohva. Sohvan edessä on tilava pöytä, jonka ääressä mahtuu hyvin nauttimaan antimista. Tyyrpuurissa on pentteri, jossa valmistuu ruoka vaikkapa kaikille veneeseen mahtuville.

Uutuusveneessä on kaksi erillistä makuukajuuttaa, joille on omat wc-tilansa. Keulakajuutassa nukutaan pitkittäin, matkustamon alla toisessa makuukajuutassa poikittain. Ateriosta saa myös yhden makuupaikan. Vene voidaan varustaa myös ulko-ohjaamolla.

Nord Starille luvataan huippunopeudeksi jopa 42 solmua. Silloin konehuoneessa työskentelee kaksi 600-hevosvoimaista dieseliä.

Veneen hinta alkaa varustelutasosta riippuen noin 650 000 eurosta, mutta varustelu nostaa hintaa jopa parin sadan tuhannen verran.

Hinta: 624 900 € Pituus: 13,40 m Leveys: 3,85 m  Tehoalue: max. 1 200 hv Lisätiedot: Nord Star

Nord Star 42+ on suuri sekä sisältä että ulkoa.

 

Lue myös nämä

X