Tilaa
Testit

Esittelyssä Yamarin Cross 75 BR – Muodon vuoksi

Ensimmäisen sukupolven Cross 75 BR oli monessa suhteessa niin hyvä, että seuraajan on vaikea yltää enää paremmaksi.

11.03.2021

Tekstikarel kakko

Kuvatanton reenpää

Kenelle: Hänelle, joka empii alumiinisen yhteysveneen ja lujitemuovisen päiväveneen välillä. Kenties on vilkuiltu Busterin Magnumia tai Super Magnumia, mutta haluttaisiin enemmän huvi- ja päiväretkiveneen tuntua.


Crossin uusi 75 BR -lippulaiva on aiempaa vaaleampi ja keveämpi ilmeeltään. Entistä huvivenemäisempään tyyliin on syynsä.

Kun pienempiä, täysin lujitemuovisia Yamarineja myytiin puhtaasti huviveneinä, tuli kymmenen vuoden ikään ehtinyt edellinen Yamarin Cross 75 BR tunnetuksi militanttisen harmaasta ulkoasusta. Siinä alumiinirunkoon yhdistettyä harmaata lujitemuovikantta elävoittivät punaiset raidat ja mustat tehosteet. Kokonaisuus jakoi mielipiteitä, mutta niin oli tarkoituskin.

Seiskavitosen pahin kilpailija, niin ikään alumiinirungolla varustettu Husky R8 (vertailu Kippari 8/2016), kosiskeli veneilijöitä jo alun alkaen lujitemuovivenemäisellä tunnelmalla, jääkaapilla ja suurella U-sohvalla.

Se tuntuu vetoavan yleisöön tänä päivänä, ja uusittu iso Cross iskee samaan saumaan.

Muotoilullisesti lippulaivan uudistukset on tehty varoen. Tyyli on pääpiirteissään ennallaan, mutta perää kohti madaltuva kylkilinja antaa veneelle entistä hyökkäävämmän ja vauhdikkaamman ilmeen.

Uuden rungon linjat muistuttavat Busterista, eikä se ole sattumaa.

Molemmat merkit toimivat saman emoyhtiön alaisuudessa, ja tuotannollisista syistä eri brändeissä kannattaa käyttää samoja elementtejä.

Uudessa 75 BR:ssä on pikaisella vilkaisulla kaikki ne osaset, mitä isokokoiselta avokeulalta nykyään vaaditaan.

Crossin keula on ensisijaisesti kulkemista ja tavaroiden kuormaamista varten. Softdeck-kansimateriaali ei ole märkänäkään liukas.

Anteliaat ulkomitat mahdollistavat väljän tunnun, mutta täydellä yhdeksällä hengellä tulee taatusti tiiviit tunnelmat. Ohjaamo ja matkustamo U-sohvineen kattaa karkeasti vain runsaan kolmanneksen veneen pituudesta.

Ohjaamo on mukava ja onnistunut. Sivuun kiinnitetyn käsinojan soisi olevan useammassakin veneessä, ja sammuttimen paikka on esimerkillinen.

Peräosaa hallitsee mittava portaikko, joka kätkee alleen kuomutallin, köysilaatikoita ja lopuksi uimatasot. Nykytyylin mukaan sohvan nurkkaan on muotoiltu peräkannelle vievä kulkuväylä astinpintoineen.

Keulassa on yksi pehmustettu selkänojallinen penkki paapuurin puolella. Muutoin tila on ensisijaisesti kulkemista ja tavaroiden kuormaamista varten.

Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 3/2021.

 

Lue myös nämä

X