Tilaa
Testit

Finnmaster P6 – Vähän melua marssista

Pienet keskikoppiveneet ovat väkisinkin hyvin samanlaisia, joten erot veneiden välille syntyvät hienosäädöllä. Finnmaster P6 kulkee marssivauhtia pienellä melulla ja marssin jälkeen kahvit voi nauttia kunnon tiikkipöydän äärellä.

14.03.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatTimo Sarkkinen, Arto Wiikari/Otavamedia

Läpikäveltävien keskikajuuttaveneiden syntyhistoriasta löytyy monta näkemystä. Onko kyseessä takakoppivene, jonka kajuuttaa on hivutettu eteenpäin? Vai onko taustalla idea tehdä pohjoismaisia olosuhteita paremmin vastaava kiinteäkatteinen bowrider? Näiden väliin joka tapauksessa syntyi keskikoppiveneiden luokka 1990 -luvun alussa.

Kuuden metrin veneessä mittasuhteet eivät mahdollista juuri kikkailuja ja variaatioita tilankäytössä. Kummassakin päässä on pieni avotila, jossa juuri mahtuu matkatavaroiden kanssa kulkemaan. Ja keskellä on yhden perheen nielevä kajuutta matkantekoon. Kaikki muu on hienosäätöä.

Finnmasterilla on aiheesta kokemusta jo 90-luvun puolivälistä asti, jolloin tätä suuntaa mallistossa edustivat 530 MC ja sittemmin huiman suosion saavuttanut 6100-sarja kaikkine muunnelmineen. Kun viimeinen lajissaan, 61 CA oli tullut elinkaarensa päähän vuonna 2014, mallistoon jäi juuri kuuden metrin keskikajuuttaveneen mentävä aukko.

Vajetta täyttämään Finnmaster lanseerasi viime vuonna samaa peruskaavaa noudattavan C6:n, joka sittemmin nimettiin P6:ksi isompien P-sarjan umpiohjaamoveneiden tyyliin.

Uuden Finnmasterin pahin kilpailija tulee todennäköisesti Kuopiosta. P6 on nimittäin hyvin samankaltainen kuin Bellan 620 C, joka oli mukana kolmen keskikajuuttaveneen vertailussamme viime vuoden helmikuussa (Kippari 2/2018). Tehosuosituskin on molemmissa sama 100–150 hevosvoimaa, ja Bella oli varustettu Mercuryn 115-hevosvoimaisella moottorilla. Siksi tämä Finnmaster oli mielekästä testata saman tehoisella moottorilla. Mittaus- ja suoritusarvoissakin veneiden erot ovat marginaalisia.

Matkustamo on valoisa ja näkyvyys on erinomainen. Paapuurin takapenkille mahtuu kaksi solakkaa. Matot ovat vakiovarusteita.

Näennäinen retkivene

Yhteysveneen vaatimukset säilytystiloille ovat löyhemmät kuin pidempien matkojen lomaveneissä. Kuljetettavat tavarat saattavat sen sijaan olla suuriakin. Finnmasterin kuormatilat rajoittuvat keulan pieneen avotilaan ja perän avotilan ja kannen yhdistelmään. Pidempien mökille vietävien lautakuormien kanssa pitää improvisoida avoimien ovien periaatteella, kunhan muistaa, että painoa voi kertyä äkkiä liikaa. Pikkutavaroille, kuten käsineille ja taskuelektroniikalle löytyy pieni lokero ohjaamosta ja vakiona lukolla varustettu hansikaslokero apumiehen puolelta.

Tilaajat voivat lukea testin Kipparin digilehdestä 3/2019.

Lue myös nämä

X