Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Finnmaster T7 – Aktiivisen ajajan retkivene

Vuoden takainen uutuusvene Finnmaster T8 herätti paljon huomiota kookkaana ja näyttävänä päiväristeilijänä. Kiitoksiakin sateli suunnasta jos toisesta. T7 pyrkii samaan kutistettuna painoksena. Riittävätkö eväät?

08.04.2015

TekstiKarel Kakko

Kuvat Arto Wiikari

Finnmaster-veneet on nykyään jaoteltu kolmeen sarjaan, jotka tunnistaa joko F-, P- tai T-kirjaimesta.

F-sarjan veneet muodostavat perinteisen ja laajimman Finnmaster-malliston, jossa on seitsemän erikokoista avo- ja tuulilasivenettä.

P-sarjan veneet kantavat lisänimeä Pilot ja edustavat työ-, kala- ja huviveneen yhdistelmää. Niitä on tällä hetkellä kaksi, P7.0 ja P8.0.

T-malleja on nykyisellään niin ikään kaksi, kun uusimpana joukkoon liitettiin tässä jutussa luupin alla oleva T7.

Uutukainen noudattelee samaa tyyliä ja linjausta kuin isosiskonsa T8, joka on ehtinyt jo niittää mainetta ja kunniaa mm. voittamalla omassa urhei- luveneiden sarjassaan Motor Boat Awards 2015 -palkinnon.

Eikä T7:n alkutaival ole heikosti alkanut. Ensimmäisen palkintonsa se pokkasi Vene 15 Båt -messuilla Helsingissä, kun se valittiin messujen retkimoottoriveneeksi.

Uusissa Finnmastereissa hallitsevia ovat kookkaat runko- ja kattoikkunat. Niitä voi pitää yhtenä tämän vuosikymmenen toistaiseksi näkyvimpänä trendinä ja muotoiluelementtinä. Tosin ne on yleensä yhdistetty selvästi suurempiin veneisiin, joihin ne alkujaan luotiin, mutta ainakin Kokkolassa niitä näytetään viljeltävän menestyksellä myös pieniin veneisiin.

Leveyttä avotilassa

Finnmaster T7 on yhä tyypillinen DC, jossa hallitsevaa, avonaista oleskelu- ja matkustustilaa täydentää avoimella wc-ratkaisulla varustettu matala keulakajuutta. Keulan kautta kuljetaan nykytyylin mukaan avattavan tuulilasin kautta.

Kookkaat ikkunat antavat säväyksen DC-veneen kajuuttaan, mutta onko se tarkoituksenmukaista pienessä, tilapäiseen yöpymiseen tai wc-asiointiin tehdyssä kajuutassa? Samalla ovat kadonneet sivuhyllyjen paikat, joten varusteet sullotaan turkin alla olevaan pistopunkkaan.

Uusi T7 on kymmenen senttiä leveämpi kuin Finnmasterin F68-malli, ja ero veneiden avotilojen väljyyden tunnussa on huomattava. Tähän vaikuttaa osaltaan myös se, että takasohva on L:n mallinen runsaasti lattiapintaa vievän U-sohvan sijaan.

Oleskeluryhmä on suoralinjaisen avara. Pöytä laskeutuu alas, lisähinnasta sähköllä, ja muodostaa tyynyn kanssa aurinkotason tai lisävuoteen. Täydellinen tiikkisarja on vakiovaruste.

Lue testin tulokset Kipparista 4/2015.

Finnmaster T7

Pituus 7,00 m, leveys 2,59 m, paino 1 550 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Kantavuus 10 henkeä
Moottorisuositus 150-250 hv
Koeajomoottori Suzuki 250 hv, 4-tahti
Polttoainesäiliö 192 litraa
Vakiovarusteet mm. hydrauliohjaus, tuulilasinpyyhin, virran ulosotto 2 kpl, kaksoisakut, säädettävä ohjauspyörä, stereovalmius, trimmitasot, automaattinen pilssipumppu, pesuallas, laatikkomallinen jääkaappi, vesi-wc, kattoikkunat, runkoikkunat, lepuuttimet, avotilan pöytä, mukitelineet, patjasto, kuomu, avotilan tiikkilattia
Lisävarusteet mm. ohjaustehostin, toinen tuulilasinpyyhin, keulapotkuri, rantautumisvalot, stereot, lämmitin, painevesi, satamapeite, sähköinen pöydän jalka, punaiset runkoteipit, verhot, lisäpatjat avotilaan ja kajuuttaan
CE-luokitus C (rannikko)

Lisätiedot Finnmaster

Lue myös nämä

X