Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Finnsport 650 AC -90 + Suzuki DF 140 -03

Tilaihmeen maineessa oleva Finnsport 650 AC on yksi kestosuosikki maamme käytettyjen veneiden markkinoilla. Myytäviä yksilöitä löytyy jatkuvasti, ja samaan aikaan useitakin, joten tarjontaa löytyy. Päätimme selvittää, onko suosion perusteena todellinen tilaihme, vai onko suosio sinänsä ihme.

16.10.2006

Tekstikarel kakko

Kuvatmikko rajala timo sarkkinen

Finnsport 650 tuotiin markkinoille vuonna 1978. Tuolloin HT-malliset retkiveneet olivat suosionsa huipulla. 1960-luvulla vallitsi tuulilasivenebuumi, mutta 1970-luvulle siirryttäessä veneiltä oli ruvettu kaipaamaan enemmän mahdollisuuksia yöpymiseen ja pitempien retkien taittamiseen.

Hardtopparit täyttivät niukasti nämä toiveet. Samoihin aikoihin olivat haluttua tavaraa myös sellaiset isommat, takahytillä varustetut matkaveneet kuin esimerkiksi Flipper 850, Nimbus 26 ja Scand 29, mutta ne olivat hinnaltaan useimpien tavoittamattomissa.

Finnsportin tavoite oli selvä: veneen tuli tarjota samat tilat kuin takahyttiveneissä oli, mutta miltei hardtopparin hinnalla. Tyylikkyydelle tai viimeistelylle ei sijaa juuri annettu. Nimenomaan halpa hinta olikin tämän, kuten useiden muidenkin myyntimenestysten suurin valtti. Finnsport 650 mallia on valmistettu kaikkiaan yli 1 600 kappaletta.

Se, ettei Finnsportille oikeastaan koskaan ilmaantunut suoranaista kilpailijaa tai kopioijaa on sinänsä aika mielenkiintoista. Se kertoo aika paljon siitä, kuinka nopeasti trendit 1980-luvun aikana muuttuivat. Lähin suoraan verrannollinen vene lienee ruotsalainen Uttern 690, jota valmistettiin 70-luvun puolella.

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 2/2006.

Takahytin ilot ja kirot

Venekonseptina Finnsport 650 AC on tänä päivänä yhtä kuollut ja kuopattu kuin numeroa suuremmatkin takahytilliset matkaveneet. Niiden katoaminen uusien veneiden markkinoilta lähes tyystin on suora seuraus niiden kysynnän hiipumisesta. Miksi valita huono ratkaisu jos parempiakin on, on veneilykansa kysynyt itseltään, ja hylännyt takahytin.

Takahytin suurin haitta on se, että järjestely tukkii veneen takaosan. Siellä liikkuminen ja toimiminen muuttuu melkoiseksi kiipeilyksi. Nykyään veneisiin halutaan avonaista ja tasaista kansitilaa oleskeluun, kalasteluun ja milloin mihinkin aktiviteettiin, juuri niihin asioihin miksi vesille lähdetään rentoutumaan. Pieni vene, joka on vain täynnä kopperoita, on pikemminkin ahdistava kuin vapautuksen ja rentoutuksen mielihyvää synnyttävä.

Finnsportin takahytin vuoteet ovat erimittaiset, styyrpuurin puoleinen 1,98 metriä ja paapuurin puoleinen 1,6 metriä. On sentään muistettava, että tämän kokoluokan veneeseen 4-5 kunnollisen makuusijan mahduttaminen vaatiikin jonkinlaisia kompromisseja.

Tekniset tiedot

Finnsport 650 AC -90
Pituus
6,50 m
Leveys 2,48 m
Syväys 0,5 m
Paino n. 1 000 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Makuusijoja 2+3+2
Polttoainesäiliö 120 litraa
Vesisäiliö 50 litraa
Tehosuositus 70-150 hv perämoottori
Moottori Suzuki DF 140 (-02)
Myyntihinta 25 000 €
Hinta valmistusvuonna
110 500 markkaa (1990)
Valmistaja Fibå-Vene Ky, Lohja

 

Lue myös nämä

X