Foiltwister ei ole mikään perinteinen kantosiipivene, jossa kantosiipi liukuu veden pintaa viistäen, vaan ne kulkevat veden alla. Siivet ovat myös huomattavan paljon kapeammat ja sirommat kuin vanhoissa kantosiipiratkaisuissa. Ne ovat elastiset ja siten itseoikaisevat. Toisin sanoen veneen kallistuessa jommallekummalle puolelle saa siiven kierto aikaan venettä oikaisevan momentin. Nerokasta ja yksinkertaista.
Ei kuin auto, vaan kuin lentokone
Vertaus autoon on sikäli kyllä väärä, että Foiltwisterillä ajaminen ja sen käyttö muistuttaa enemmän lentokoneen ohjaamista ja hallintaa. Kriittisiä asioita ovat nopeus veden suhteen ja hitaat ja harkitut ohjausliikkeet. Reilusti yli puolen metrin aallot eivät veneen kulussa vielä tunnu mitenkään.
Moottorina käytetään erikoispidennettyä 50 hevosvoiman nelitahtiperämoottoria. Rantauduttaessa siivet kääntyvät runkoa vasten, joten siivet eivät sinänsä rajoita mitään muuta kuin sen pienen tilan minkä ne rungon sisäpuolelta vaativat.
Pehmeää ja taloudellista liikettä
Jos on liikkuminen Foiltwisterillä ennätyksellisen pehmeää, niin se on myös ennätyksellisen taloudellista. Salaisuus on olemattoman pienessä vastuksessa.
Mittarin mukaan Foiltwister kulutti noin 24 solmun nopeudella vaivaiset 0,34 litraa bensiiniä per meripeninkulma, kun vastaava lukema samankokoisella ja perinteisellä laahaavalla aaltolanalla on jopa kaksinkertainen.