Keskustelua aiheuttanut GPS-häirintä on näkynyt kesän aikana myös meripelastajien aluksilla sisävesillä Heinolaa ja Mikkeliä myöden. Lentoliikenteen lisäksi häirintä on siis haitannut myös vesiliikennettä, mutta vaikutukset ovat olleet onneksi pieniä.
Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg arvioi, että karilleajoja olisi kuluneena kesänä sattunut hieman tavanomaista enemmän. Samoin tulipaloja on ollut useita, mutta niiden syyt ovat vaihtelevia. ”Bensiinikäyttöisen sisäperän huolimaton tuuletus” hän mainitsee yhtenä edelleen tehtävissä näkyvistä onnettomuustyypeistä.
Meripelastuksen tehtäväkentässä näkyy myös jettiturmien kasvu. Se on luonnollista harrastajien määrän kasvaessa. Erityisesti Kallavedellä jettivahinkoja on kesän mittaan riittänyt. Stenberg peräänkuuluttaa jettivuokraamoilta vastuullista asennetta luovuttaessaan tehokkaita vesikulkuneuvoja asiakkaille.
Hukkumisten hän toteaa liittyvän vesillä usein muuhun kuin perinteisesti veneilyksi miellettäviin tilanteisiin. Stenberg toivookin lainsäätäjän pohtivan pelastusliivien käyttöpakkoa pyöräilykypärän tapaan.
Meripelastuksen tehtävämäärää ei elokuun lopussa koko vuodelta voi vielä ennustaa, mutta määrä näyttäisi asettuvan jälleen tavanomaiselle tasolle, parin tuhannen tehtävän yläpuolelle. Taloustilanne näkyy vähentyneiden trossijäsenten määrässä.
”Moni vene jäi kesäksi maihin ja jäsenyys peruttiin”, sanoo Stenberg.
Heinäkuussa tapahtui harvinainen veneonnettomuus, kun moottorivene törmäsi kovalla vauhdilla Helsingin Pihlajasaareen menossa olleeseen yhteysalukseen. Suomenlahden merivartioston näkökulmasta kulunut kesä on kuitenkin kaikkiaan näyttäytynyt tavanomaisena.
Meritoimiston päällikkö Pekka Niittylä ei näe kasvua hälytystehtävien määrissä tai lajeissa. Hän muistuttaa, että monelta moottorimurheelta vältyttäisiin, kun koneen valvontaa muistettaisiin tehdä myös ajon aikana. Myöskään ylimääräiset vaatteet tai muut tavarat eivät kuulu konehuoneisiin.
Vapaaehtoisen meripelastuksen lisäksi vesillä valvovat ja auttavat seuraavat viranomaiset:
1. Tulli suorittaa yleisen valvonnan lisäksi esim. polttoaine- ja maahantuonti-valvontaa.
2. Poliisi suorittaa mm. veneilyturvallisuuden, varusteiden, ajokunnon ja kalalupien valvontaa.
3. Rajavartiolaitos suorittaa rajavalvontaa, sekä mm. meripelastusta ja ympäristövahinkojen torjuntaa.