Tilaa
Jutut

Halvalla kunnostettu Jurmo Trimaran on kestänyt aikaa

Tältä keväällä 2017 kunnostettu Jurmo Trimaran näyttää nyt.

16.11.2019

Tekstija kuvat Timo Sarkkinen

Keväällä 2017 kunnostimme iäkkään Jurmo Trimaranin kymmenessä päivässä mahdollisimman niukalla budjetilla.

Kunnostusprojektin tavoite oli korjata ja ehostaa pienellä budjetilla kaatopaikkatavaran näköisestä, kerran uponneesta rotiskosta tyylikäs ja toimiva avovene, jonka HT-kate suojaa viimalta. Vene sopisi päiväretkeilyyn ilman sen  kummempia hienouksia. Projektin johtoajatuksina olivat huokeus ja helppous. Mitä saatiin aikaan reilun tonnin budjetilla?

Kolmen käyttökauden jälkeen on helppo todeta, että kyllä kannatti.

Lue lisää Kippari-lehdestä 11/19.

Kunnostusprojektista voit lukea seuraavista numeroista:

Jurmo Trimaran HT 1973: Vuosia nuoremmaksi, Kippari 4/2017

Jurmo Trimaran HT 1973: Uuden elämän kynnyksellä, Kippari 5/2017

Jurmo Trimaran HT 1973: Vesille venosen mieli, Kippari 6/2017

 

Vuosimallin 1973 Jurmo Trimaranin lähtötilanne ennen kunnostusta oli surkea, mutta rakenteellisia korjauksia ei vaadittu.

Istuinpehmusteet saa siirrettyä vaivattomasti katteen alle tai lämpimiin tiloihin. Reilun kympin kappalehinnalla on saatu paljon mukavuutta!

Chrysler vuosimallia 1972 on käyttöveneeseen pätevä voimanlähde niin teholtaan kuin tyyliltään.

Kiinnitysköydet ovat hieroneet maalipintaa puhki keulakannen reunoilta kolmen käyttövuoden ajan. Perinteinen ratkaisu olisi vetourat, mutta kansi on kaikkiaan harmonisemman näköinen ilman metallisia heloja.

Sähköjärjestelmä on haluttu pitää mahdollisimman simppelinä, eikä veneessä siksi ole pääkytkintä. Siihen, että virrat ovat aina päällä, liittyy kuitenkin riskinsä. Kosteuden seurauksena virtalukko on jo kertaalleen syöpynyt vaihtokuntoon. Teippi on tässä vain väliaikaisena suojana – kunnon tulppa tarvitaan.

Lakuksi nimetyn veneen onnellinen Kippari.

Lue myös nämä

X