Tilaa
Jutut

Honda BF 225: perämoottorin etanolimuunnos, osa 2/2 – Melu ja päästöt kuriin

Perämoottorin etanolimuunnoksemme on herättänyt suurta kiinnostusta. Onko tuossa järkeä, voiko se onnistua? Kyllä voi, ja hyvin onnistuikin.

02.10.2022

TekstiSami Lappalainen

Vanhan perämoottorin muunnostyömme etanolikäyttöiseksi on mielenkiintoinen hanke, josta ovat kiinnostuneet monet muutkin kuin veneilijät.

Jotkut ovat kysynyneet, onko koko ajatuksessa mitään järkeä, tai voiko hanke onnistua.

Muunnos on nyt tehty ja kokemukset kerätty. Johtopäätös on, että etanolimuunnos onnistui, vieläpä hyvin. Osa moottorin ominaisuuksista parani muunnoksessa selvästi, varsinkin käyntiääni pehmeni.

Käytännössä tarvittavat muutokset olivat uudet suuttimet, moottorin johtosarja ja moottorin ohjausyksikkö.

Varmuuden maksimoimiseksi myös polttoaineen syöttöjärjestelmä muutettiin, eli perämoottorin sisältä poistettiin oma mekaaninen siirtopumppu sekä sähköinen korkeapainepumppu. Nämä siirrettiin veneen runkoon, polttoainesäiliön luokse.

Yksi ratkaiseva tekijä oli polttoaineen alkoholipitoisuuden mittaavan anturin asentaminen. Se piti saada sopivaan paikkaan polttoainejärjestelmään. Hondan insinöörit ovat mitoittaneet moottorin osat hyvin ja muotoiluosasto on tehnyt tarkkaa työtä, joten moottorikopan sisältä oli hankala löytää ylimääräistä tilaa.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X