Tilaa
Jutut

Huolto: Pohjan lasimurskapuhallus – Alusta sileäksi

Eliönestomaalien aikakausi on vaihtumassa. Se vaatii muutakin kuin pensselöintiä. Vanhoista maaleista on päästävä eroon.

27.03.2023

Tekstiari inkinen

Kuvattomi tähti

AINA silloin tällöin syksyllä, periaatteessa noin kymmenen vuoden välein, tulee hetki, kun veneilijä katsoo hieman tarkemmin veneensä pohjaa. Tulihan se tietysti keväällä maalattua eliönestomaalilla, mutta harvoinpa silloin tulee kiinnittäneeksi kovinkaan paljon huomiota pohjan todelliseen kuntoon.

Vuodet keräävät maalikerroksia pohjaan, vaikka sitä ei maalaisi edes joka kevät. Ohennetulla maalilla maalaaminen kerryttää maalikerrosta tietysti vähemmän kuin ohentamaton maali. Ennen pitkää kuitenkin tulee hetki, kun maalikerros on lohkeillut, pohja on röpelöinen, jopa kuoppainen.

Uppoumanopeudella liikkuvassa veneessä huonokuntoinen pohja ei paljoa vaikuta, mutta liukuva vene kärsii pohjan epätasaisuuksista. Kasvanut kitka alentaa nopeutta ja heikentää taloudellisuutta. Silloin on aika päästä eroon ylimääräisestä maalista.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X