Tilaa
Testit

Arkiston aarteita: Jeanneau Leader 33 – Hiottua hienoutta

Jeanneau Leader -malliston uutuudet ovat aiempaa hiotumpia ja viimeistellympiä, ja siksi entistäkin houkuttelevampia.

23.09.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää

Leader on ranskalaisen Jeanneaun urheilullisten matkaveneiden tuoteperhe, jossa uusimmat ovat tässä esitellyt 30- ja 33-jalkaiset. Aiemmin tuotesarjaan kuuluivat 36-, 40-, ja 46-jalkaiset mallit. Leaderit ovat ranskalaisveistämön tulkinta jenkkityyppisestä Sport Cruiserista, joka on yksi maailman yleisimmistä ja suosituimmista venetyypeistä. Muotoilusta on vastannut Garroni Design ja runkojen linjat ovat Michael Peters Yacht Design toimiston käsialaa.

Isosti avotilaa

Konseptille uskollisina myös Leadereiden keskeinen osa on suuri avotila, jossa matkustamisen lisäksi voi oleskella ulkoilmasta nauttien. Leader 33 on saatavissa joko kokonaan avoimena tai sitten HT-katteella, kuten tässä esitellyssä yksilössä. HT:ssa on iso avattava kattoluukku, jolloin melkein puolet koko katosta aukeaa.

Suuren U-mallisen sohvan ääreen mahtuu helposti istumaan 6–7 henkeä. Kun pöydän taittaa auki, sen pinta-ala kaksinkertaistuu ja pöytätila riittää 4–5 hengen ruokailuun.

Sohvan etummaisen osan saa taitettua ylös kahden hengen matkustusistuimeksi. Ulkopentteri on tuttuun tapaan kuljettajan takana.

Veistämö on tehnyt tarkkaa työtä mittanauhan kanssa uudessa 33:ssa. Uutukaiseen on onnistuttu luomaan jopa tilavampi ja selkeämpi avotila kuin numeroa isompaan 36:een. Kolmekuutosessahan keskikajuuttaan oli onnistuttu ymppäämän peräti kolme vuodetta ja reilusti korkeutta, joka verotti matkustamoa ja avotilaa. 33:n keskikajuutta on kahden makuupaikan minikajuutta ja sellaisena onnistunut.

Feng Shui

Jeanneaun sisätilasuunnittelu on inspiroivaa ja mielenkiintoista. Yksi keskeinen oivallus on tehdä perinteisestä keulakajuutasta liukuovella avattava salonki, jossa parivuoteen jalkopään saa muokattua isoksi sohvaksi. Ratkaisu on tuttu isommasta 36:sta.

Sohvien muokkaaminen eri tarpeisiin on työläämpää kuin se, että valmis vuode olisi omassa suljetussa kopperossaan. Pieni vaiva ei kuitenkaan haittaa ketään silloin, kun se palkitsee. Ja vaikka vuodetta ei käyttäisi muuhun kuin nukkumiseen, on hyvä että on vaihtoehtoja.

Vastaavanlaista monimuotoista tila-ajattelua edusti tanskalainen Coronet 70-luvulla.

Uuden Jeanneaun kajuuttatiloihin liittyy tunne- ja kokemustasolla muutakin kuin muokattava vuodesohva. Liukuoviratkaisut, peilit ja runsaat ikkunat eri puolilla kantta ja runkoa luovat kokonaisuuteen poikkeuksellisen ilmavan ja viihtyisän ilmapiirin erityisesti silloin, kun kaikki ovet ovat avoimena. Makuukajuutta, pentteri, pesuhuone ja keulakajuutta ikään kuin sulautuvat yhdeksi kutsuvaksi tilaksi, jonka viimeistelytaso on kuin paremmastakin hotellista. Väliovia tarvitsee sulkea vain silloin, kun kaipaa yksityisyyttä.

Jenkkirunko

Esittelytilaisuudessa oli paikalla myös uusien runkojen suunnittelusta vastanneen amerikkalaisyhtiön edustaja. He ovat keskittyneet luomaan ajettavuudeltaan hyvän ja sopivan urheilullisen kokonaisuuden, joka on isossakin veneessä helposti ja vaivattomasti hallittavissa. Palteiden ja listojen mittasuhteita sekä painojakaumia on punnittu huolella. Lopputulos vaikuttaa onnistuneen toivotulla tavalla, kun veneet vietiin ulos runsaan puolen metrin mittaiseen Välimeren aallokkoon.

Kierros uudella 33:lla oli jopa tylsyyteen asti kuin nykyaikaisen matkamoottoriveneen oppikirjasta. Mikään ei siis pompannut esiin ongelmana, virheistä puhumattakaan, ellei sellaiseksi lasketa sitä, että liukukynnys tuntui aluksi suurelta. Vilkaisu sivulle ja horisonttiin kuitenkin vahvisti, että sen verran kahdella dieselillä ja perävetolaitteella varustettu matkavene ihan normien puitteissa nostaa keulaa lähdössä.

Liukukynnys tuntuu todellista isommalta, koska Jeanneaun ohjaamon edessä on pitkästi keulan salonkitilojen kattoa, jonka jatkeena on keulakantta ja kuljettaja istuu verraten takana. Kyse on siis sattumoisin täysin samasta asiasta kuin toisaalla tässä lehdessä esiintyvässä Axoparissa.

Kahdella moottorilla

Kaksi 220-hevosvoimaista Volvo Penta D3 -sisäperädieseliä ovat teho-painosuhteeltaan tähän veneeseen ideaalivaihtoehdot. Huippunopeus on parhaimmillaan noin 33 solmua, mikä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta veneen luonteelle se on riittävä. Tosin on muistettava, että tämän kokoinen ja tyyppinen vene saavuttaa tehokkaimman marssinopeutensa yleensä 25 — 30 solmun nopeuksilla, joten siinä mielessä tehoreserviä ei ole liikaa. Isommat dieselmoottorit lisäisivät painoa kohtuuttomasti, joten valikoima rajoittuu dieselien osalta juuri D3:iin. Bensiinivaihtoehtoja on tarjolla 250-hevosvoimaiset V6:t tai 300-hevosvoimaiset V8:t.

Runsaan 90 litran huippukulutus merkitsee siis noin 3 litraa per meripeninkulma. Ratkaisevampi tieto ovat marssinopeudet ja niiden kulutukset. Mit- tauksia ei tehty, vaan tieto otettiin moottoreiden ajotietokoneista, jotka muuten vuosien mittaan ovat osoittautuneet hämmästyttävän tarkoiksi tiedoiltaan. Talou-dellisimmillaan Leader 33 kulki noin 26–28 solmun nopeuksilla, jolloin kulutus meripeninkulmaa kohden liikkui 2,7–2,8 litran välimaastossa.

Valmistaja itse käyttää laskelmissaan samaa 20% marginaalia laskiessaan toimintasädettä kuin Kipparin testeissä on ollut tapana. Sen kaavan mukaan toimintasäteeksi ilmoitetaan 155 meripeninkulmaa, eli noin 290 kilometriä.

Lue esittely Kipparista 5/2017

Pienempi vaihtoehto Leader 30

Koeajon yhteydessä tarjoutui tilaisuus perehtyä myös pienempään Leader 30-malliin.

30:n ajettavuus on verrannollinen 33:een, mutta selvästi astetta kesymmässä muodossa. Yksi moottori kahden sijaan keventää perää, ja 30 kipuaa liukuun jo miltei trimmiä muuttamatta. Suorituskyky ja urheilullisuus on selvästi vaatimattomampaa, mutta pienemmässä mallissa korostuu entisestään 33:n mainittu vaivattomuus. Huomionarvoista oli se, että tämä 30-jalkainen SportCruiser-tyyppinen matkavene oli rohkeasti tuotu koeajotilaisuuteen ilman trimmitasoja. Liekö harkittu veto? Joka tapauksessa mieleen jäi erityisesti juuri se, miten yllättävän hyvin tämä pieni Jeanneau Leader todellakin suoriutui ilman itsestään selvyytenä pidettyä tasoja.

Sisältä 30:n pienemmät ulkomitat eivät ole mahdollistaneet samanlaista leikittelyä kuin 33:ssa, joten keula on perinteiseen tyyliin varustettu vuoteeksi sijattavalla V-vuoteella, jonka keskellä on pöytä. Keskikajuutta on hyvin samantapainen kuin isommassa 33:ssa.

Avotila ja ulko-oleskelutilat ovat Leader 30:n parasta antia, ja tilaa on vain hiukan vähemmän joka suunnassa kuin numeroa isommassa mallissa.

Meidän vesillämme ja markkinoillamme isomman 33:n houkutin ja juju on avattava kiinteä kate, joka tekee lyhyestä veneilykaudesta siedettävämmän. Sellaista ei ainakaan toistaiseksi ole pienimpään Leaderiin saatavilla.

Lue myös nämä

X