8-hevosvoimaiset perämoottorit

Idän ihmeiden kohtaaminen

Suomessa myytävät 8-hevosvoimaiset perämoottorit valmistetaan kaikki Kaukoidässä, vaikka tuotemerkit viittaavatkin kahdessa tapauksessa muihin ilmansuuntiin. Seitsemän 8-heppaisen koneen vertailusta muodostui siis japanilaisten ja kiinalaisten moottoreiden kohtaaminen.

Pienten perämoottoreiden valmistus on jo jonkin aikaa keskittynyt Kaukoitään. Japani on perämoottorituotannon jättimaa, mutta myös Kiinan osuus on viime vuosina selvästi noussut.

Merkillepantavaa on kuitenkin, että vaikka perämoottorimerkkejä on paljon, niin silti erimerkkisetkin koneet saattavat tulla samoista tehtaista. Näin on myös tämänkertaisen testiryhmämme kohdalla.

Mukana testissä olivat Hidea HDF 8, Honda BF 8, Mercury F 8, Parsun F 8, Selva Ray 8, Suzuki DF 8 ja Tohatsu MFS 8.


Ihmetystä saattaa ensisilmäyksellä herättää maamme markkinaykkösen, Yamahan, puuttuminen listalta. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Italialainen Selva on Yamahan pääosin omistama moottoritehdas ja Selvan moottorit ovat lähes poikkeuksetta samoja moottoreita kuin Yamahat, suurin osa moottoreista myös tehdään Japanissa. Vain ulkokuori erottaa nämä moottorit toisistaan.

Testissä olleista moottoreista samoja koneita ovat Mercury ja Tohatsu. Molemmat valmistaa japanilainen Tohatsu. Kahden saman moottorin testaaminen ei sinänsä ole mielekästä ja siksi Yamahaakaan ei testiin kaivattu, mutta Tohatsun ja Mercuryn kohdalla haluttiin nähdä, paljonko eri moottoriyksilöillä on eroa. Eroja kyllä löytyi, mutta suuria ne eivät olleet. Joka tapauksessa ne kertovat siitä, että samaltakaan linjalta tulleet koneet eivät kaikilta ominaisuuksiltaan ole täysin identtisiä, pieniä eroavaisuuksia on, oli kopan teksti sitten mikä tahansa. Moottoreiden välillä on myös joitakin yksityiskohtaeroja.

Kiinalaisia moottoreita edustivat tässä testissä Hidea ja Parsun. Niissäkin yhtäläisyyksiä japanilaismerkkeihin on, sillä molemmat moottorit ovat käytännössä japanilaistuotteiden kopioita.

Parsun on Tohatsun kopio, mutta Hidean alkuperää on hieman hankalampi annettujen tietojen perusteella päätellä. Materiaalit, komponentit ja työ ovat kuitenkin kotoisin Kiinasta, vaikka perussuunnittelu onkin peräisin naapurisaarelta.

8-hevosvoimaisten teholuokka on Suomessa melko vähän myyty. Se on tavallaan väliinputoaja. Se on useimmalla merkillä nykyisin pienin kaksisylinterinen ja siksi käytössä usein yksisylinteristä miellyttävämpi, käy tasaisemmin ja hiljaisemmin. Toisaalta kaksisylinterisyys nostaa sen painoa huomattavasti.

Testimoottorit

Kiinalainen Hidea painaa 40 kiloa ja hinta on 1 750 euroa. Konetta saa vain käsikäynnisteisenä, kahvaohjattavana, lyhytrikisenä mallina.

Japanilainen Honda painaa 42 kiloa. Moottoria saa sekä kahvaohjattavana että kaukosäädettävänä, käsikäynnisteisenä tai sähkökäynnisteisenä, pitkänä tai lyhyenä mallina. Edullisin moottori maksaa Suzukin kanssa testiryhmässä eniten, 2 790 euroa.

Amerikkalaismerkki Mercury, jonka valmistaa Tohatsu, painaa 38 kiloa. Sen saa niin käsiohjattavana ja -käynnisteisenä mallina kuin kauko-ohjattavana ja sähkökäynnisteisenäkin, lyhyenä ja pitkänä. Tohatsusta poiketen Mercuryssa on vaihdevalitsin kaasukahvan yhteydessä. Halvin suositushinta on 2 560 euroa.

Testin toinen kiinalaismerkki Parsun on samalla vertailun edullisin moottori. Sen suositushinta on alkaen 1 695 euroa. Pitkä malli maksaa 200 euroa enemmän. molempia saa vain käsikäynnisteisinä ja kahvaohjattavina malleina. Moottori painaa 38 kiloa.

Hidea HDF 8 Mercury F 8 Parsun F 8
Hidea HDF 8 Mercury F8 Parsun F8

Japanilainen Honda painaa 42 kiloa. Moottoria saa sekä kahvaohjattavana että kaukosäädettävänä, käsikäynnisteisenä tai sähkökäynnisteisenä, pitkänä tai lyhyenä mallina. Edullisin moottori maksaa Suzukin kanssa testiryhmässä eniten, 2 790 euroa.

Vaikka Selva onkin italialainen merkki, moottori on sama kuin Yamaha. Moottoriin saa lisävarusteena kaukohallintalaitteen ja vaihdevalitsin voidaan yhdistää kaasukahvaan. Sähköstarttia ei ole tarjolla. Moottori maksaa 2 150 euroa, kun maineikkaammasta Yamahasta joutuu pulittamaan 300 euroa enemmän. Moottorin paino on 37 kiloa.

Honda BF 8 Selva Ray 8
Honda BF8 Selva Ray 8

Suzukin erikoisuutena on monitoimiohjauskahva, jossa on niin kaasu, vaihde, hätäkatkaisin ja sähkökäynnisteisissä moottoreissa käynnistysnappi. Saatavana ovat kaikki erilaiset vaihtoehdot, mutta vain pitkään malliin saa sekä sähkökäynnistyksen, että kaukohallintalaitteen. Moottori painaa 39 kiloa. Suzukin hinta on Hondan kanssa testin korkein. Halvin Suzuki maksaa 2 790 euroa.

Tohatsu poikkeaa Mercurysta mm. vaihdekahvansa osalta. Tohatsussa se on perinteisesti moottorin sivulla. Moottorista on saatavana kaikki erilaiset käynnistys- ja hallintavaihtoehdot. Moottorin paino on 37 kiloa ja edullisin malli maksaa 2 540 euroa.

Suzuki DF 8 Tohatsu MFS 8
Suzuki DF 8 Tohatsu MFS 8

Tämän kokoluokan moottorit ovat nykyisin kaikki nelitahtisia. Kaksitahtisia ei markkinoilla ole, vaikka niitä vielä tehdäänkin mm. Afrikkaan ja Aasiaan.

Kaikki 8-hevosvoimaiset moottorit ovat periaatteeltaan samanlaisia. Kahdessa sylinterissä on kaksi venttiiliä kummassakin ja niitä käyttää kannen yläpuolinen, hammashihnavetoinen nokka-akseli. Polttoaineen saannista huolehtii yksi kaasutin.

Teksti: Staffan Westerling ja Vesa Leppä
Kuvat: Staffan Westerling

Tiivistelmä Kippari-lehden 6/2011 jutusta