Tilaa
Testit

Testi: Axius ohjausjärjestelmä – Tietokoneavusteista hallintaa

Isojen veneiden ohjailun koordinointiin tarkoitetut järjestelmät, Volvo Pentan IPS ja Cummins MerCruiserin Zeus, ovat saaneet rinnalleen MerCruiserin perävetolaitteille tarkoitetun ratkaisun.

12.01.2010

Tekstikarel kakko

Kuvatvesa leppä

Kyseessä on MerCruiser Bravo 3X -vetolaitteille tehty sovellus, jonka avulla venettä pystytään satamissa hallitsemaan joystickin avulla alhaisissa, alle noin 10 solmun nopeuksissa.

Ajatus veneen vaivattoman ja helpon hallittavuuden idean ympärillä on loistava, mutta käytäntö kätkee sisäänsä myös mahdollisia heikkoja lenkkejä. Suurin huolenaihe näyttäisi olevan voimansiirto, johon käytännössä suurimmat rasitukset kohdistuvat.

Laitteisto tarjoaa käyttäjälleen kiistattomia etuja, mutta edellyttää myös ymmärrystä ja tietämystä sen käytöstä, jotta voimasiirrosta ei tulisi metallimursketta alta aikayksikön. Volvo Pentahan esitteli viime kesänä oman DPS-nimeä kantavan vastaavan järjestelmän omiin duoprop-vetolaitteisiinsa.

MerCruiserin Bravo 3X -vetolaite on sinänsä vahva konstruktio, jonka tiedetään tavallisessa käytössä kestävän satoja ja taas satoja tunteja ilman ongelmia, kunhan sitä käytetään järkevästi. Nopeus ei Axiuksen käytössä ole niinkään rajoittava tekijä, vaan moottorien kierrosluvut, jotka on rajoitettu 2 000 kierroksen tuntumaan.

Ohjainsauvaa suoraan sivulle työntämällä liikkuu venekin suoraan sivusuuntaisesti. Pelkillä moottoreiden vetolaitteilla ei kyseinen liikerata ole aiemmin ollut mahdollista.

Jotta veneen täydellinen hallinta joystickilla olisi ylipäänsä mahdollista, täytyy koko moottoriasennus tehdä tavanomaisesta poiketen. Siksi ei Axiuksen liittäminen jälkiasennuksena ole ainakaan toistaiseksi mahdollista. Tavallisessa kaksimoottoriasennuksessahan moottorit toimivat vaihteiden ja kaasuvivustojen osalta toisistaan riippumatta. Axiuksessa täytyy vetolaitteiden ohjaukset vielä toimia toisistaan riippumatta. Ohjaus, samoin kuin vaihteensiirtimien ja kaasuvivuston toiminta hoidetaan sähkön ja hydrauliikan välityksellä.

Prosessoriyksikkö käsittelee ohjaussauvasta annettuja käskyjä ja välittää sopivat tiedot vetolaitteille. Näin vene voidaan saada liikkumaan täysin sivuttain, pyörimään paikallaan, liikkumaan viistosti – aivan miten kippari haluaa.

Koeajoimme Axiuksen GPS-paikannukseen yhdistetyn Premier-version Aquador 33 HT:ssa, jossa sauvaohjauksen perustoimintojen lisäksi ovat autopilotti sekä ns. skyhook, eli taivasankkuri.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 1/2010.

Lue myös nämä

X