Veneharrastuksen ensimaileille

Myyntipalstoilla on tänä keväänä ollut useita 1980-luvun lopun Bella 700 -veneitä.
Korkein hintapyyntö on ollut noin 16 500 euroa. Suurin osa myyjistä tyytyy kuitenkin vähempään
ja pyytää veneestään 14 500 euroa. Kävimme katsomassa yhtä ehdokasta, ja mitä noin 18 vuotta vanha vene tarjoaa ostajalleen tuohon hintaan.

Hintapyyntö 14 500 euroa ”vähintään hintansa arvoinen”

Kippari 6/2007

2bel

Nopea yleissilmäys tämän kertaiseen käytettyyn veneeseen antaa positiivisen vaikutelman. Vene näyttää siististi pidetyltä. Yksityisen myyjän mukaan vene on vuosittain huollettu, mutta se on ollut viime vuodet hyvin vähällä käytöllä ja siksi päätetty laittaa myyntiin.
Jos joku vene sopii veneilyharrastusta aloittavalle pariskunnalle tai pienelle perheelle, niin sellainen on Bella 700. Ison keulaluukun ansiosta sitä voi hyvin kutsua läpikuljettavaksi. Tavaroiden lastaaminenkin kannelta sisätiloihin on helppoa keulaluukun ansiosta.
Myös veneen sivukannet ovat riittävän leveät. Siirtyminen keulasta perään onnistuu hyvin siis ulkokauttakin. Vene ei edes kallistele pahasti, vaikka runkomallista voisi niin ensin epäillä.
Aivan keulassa on vuode, joka pitkälle miehelle voi olla hieman liian lyhyt ainakin laidalla nukkuessa. Punkkaan saa lisää pituutta veneen keskilinjalla, joten yöpyminen onnistuu myös lähes kaksimetriseltä. Toinen nukkumapaikka vaikkapa perheen junioriosastoa varten voidaan pedata veneen aterion paikalle, kun pöytä lasketaan alas penkkien tasalle.
Pöydän ääreen mahtuu syömään ainakin kaksi aikuista ja pikkulapset heidän vieressään. Neljällä aikuisella alkaa jo olla ahdasta.
Takana on iso avotila, jota yleensä on kehuttu tämän venemallin parhaaksi paikaksi. Moottorikoppa on saanut päälleen pöytälevyn, joten aterioiminen onnistuu myös ulkona. Syöminen tosin vaatii hiukan kurkottelua, sillä moottorikopan takia jalkoja ei saa pöydän alle.

Yleisvaikutelma siisti

Vaikka veneen kevätsiivous onkin myyjän mukaan vielä kesken ja veneellä on jo ikää pian 20 vuotta, on yleisvaikutelma siisti. Esimerkiksi kaikki patjakankaat ovat edelleen ehjät ja siistissä kunnossa. Sen perusteella on helppo uskoa veneen olleen vähäisessä käytössä. Myös lattialla olevat matot ovat uuden veroiset.
Venettä on säilytetty talvisin ulkona pressulla suojattuna. Tuuletus on toiminut ilmeisesti hyvin, sillä verhoilussa ei näkynyt missään homepilkkuja.
Myös kuomu on siisti, eikä siinäkään ole havaittavissa hometta. Kuomu onkin uusittu viime kesänä. Se sopii paikalleen hyvin, sillä se tilattiin samalta valmistajalta, joka on valmistanut Bellan ensiasennuskuomunkin.
Kaikki puuosat, joita Bellassa on jonkin verran ja suurimpana koko kajuutan takaseinä, kaipaavat hieman käsittelyä. Kevyt hionta ja lakkaus voisivat tehdä ihmeitä ulkonäölle. Ainoat homeeseen viittaavat täplät koko veneessä löytyivät avotilan puuosista.
Askartelua voi varmasti harrastaa myös ikkunoiden alumiinilistojen kanssa. Niissä on pientä hapettumaa. Puhdistus tekisi niille varmasti hyvää ja samalla voi tarkistaa, etteivät ikkunat vuoda.
Pentterissä on tiskiallas ja Wallaksen Safeflame-liesi, joka on varustettu lämpökannella. Valopetrolilla toimivaan lieteen kehiteltiin ja patentoitiin 1980-luvun alkupuolella lämpöpuhallinkansi. Se puhaltaa ilmaa lieden keittolevyihin ja niiden lämmittämänä edelleen kajuuttaan. Kun kannen nostaa pystyyn, toimii se taas tavallisena lietenä. Tällainen yhdistelmälaite on näppärä ja aivan riittävä lämmönlähde pieneen veneeseen.

Moottori kunnossa

Matkanteon aikana lämpöä voisi ottaa kajuuttaan ja tuulilasille moottorin jäähdytysjärjestelmästä erillisen ”ajolämmittimen” kautta autojen tapaan, mutta tässä veneessä sellaista mahdollisuutta ei ole. Ohjaamossa on kipparin edessä pieni sähköpuhallin, joka juuri ja juuri riittää pitämään osan tuulilasin ruudusta kirkkaana.
Hyvällä ilmalla Bellan ohjaamosta näkee hyvin joka suuntaan. Tuulilasi on kolmiruutuinen. Vain kuskin edessä on tuulilasinpyyhin. Sille on Bellan tapauksessa varmasti käyttöä, sillä veneen ominaisuuksiin kuuluu roiskiminen jo melko pienessäkin aallokossa. Näkyvyyden kannalta myös muissa etuikkunoissa voisi olla pyyhin.
Ohjaamo on vaatimaton. Kompassin, kierroslukumittarin ja polttoainemittarin lisäksi veneessä on myös Apelco 365 Fishfinder -kaikuluotain. Sille on johdotus paikallaan, mutta kaikua ei ole asennettu kiinteästi, jotta se ei veneen ollessa laiturissa houkuttelisi pitkäkyntisiä vierailulle.

3bel

Bellan kajuutassa seisomakorkeus ei riitä kaikille. Koko kajuutta on yhtä ja samaa tilaa, mikä lisää avaruuden tunnetta. Luukun kautta on helppo kulkea keulakannelle. Säilytystiloja on penkin ja punkan alla.

Bella 700 on veneistä huoltoystävällisimpiä. Kun avotilassa nostaa moottorikopan pois koneen päältä, on moottori täysin esillä ja huoltokohteet helposti tavoitettavissa. Moottorikoppa on tuhtia tavaraa ja äänieristetty, mutta silti se ei paina paljon. Sen jaksaa nostaa yksin pois paikoiltaan ja takaisin koneen peitoksi.
Bellan moottorina on 34 hevosvoiman Yanmar 3HM35F -diesel. Kyseistä moottoria on valmistettu vuosina 1985-92 ja se on todennäköisesti yleisin Bella 700 -mallissa käytetyistä moottoreista. Tämä yksilö on huollettu säännöllisesti ja toimii hyvin. Omistajan mukaan se avattiin pari vuotta sitten ja kunnostettiin, joten se pyörii varmasti vielä monta vuotta.
Silmäänpistäviä öljyvuotoja ei ollut havaittavissa ja muutenkin konetila oli kohtuullisen siisti, sen minkä pystyi koneen alle pilssiin näkemään. Pakoputki näytti ehjältä näkyviltä osin. Pakoputkisto on varustettu Vetuksen vesilukolla.
Potkurin kuntoa ei pystytty tarkistamaan, koska vene oli jo vesillä. Koeajossa se ei kuitenkaan tuntunut täristävän. Maisema vaihtuu verkkaisesti 6-7 solmun matkavauhdilla, mutta eipä silloin polttoainetankissakaan käy valtava pyörre. Alle neljän litran kulutuslukemat tunnissa ovat hyvinkin mahdolliset.
Polttoainesäiliö on Bella 700:ssa upotettu kajuutan takapenkin sisälle. Muuta sinne ei sitten mahdukaan. Keulapuolen penkin alla sentään on iso säilytystila.
Polttoainejärjestelmän maadoitukset näyttivät olevan kunnossa. Samassa tilassa on myös polttoainesuodatin. Sijoitus ei ehkä ole paras mahdollinen suodattimen vaihtoa ajatellen. Huolimaton asentaja saattaa roiskia polttoainetta penkin sisälle, josta sen haju tulee ikävästi kajuuttaan. Eivätkä kajuutan lattiamatotkaan varmasti tykkää hyvää dieselroiskeista.
Veneen akut löytyvät avotilasta. Ne on sijoitettu oikealle laidalle avotilan penkin sisälle. Veneessä oli kaksi akkua, joista toinen oli sidottu kiinni, mutta toisen akun paikallaan pysymistä ei ollut varmistettu kunnollisella kiinnityspannalla tai hihnalla. Se tosin jää osittain veneen rakenteiden alle, joten kiinnityskin on hankalaa.
Päävirtakytkin on tämän hankalammassa paikassa olevan akun yläpuolella. Siihen ylettyminen vaatii hieman kurkottelua. Molemmille akuille on oma virtakytkin.
Muusta varustuksesta kuten köysistä, ankkureista ja lepuuttimista ja niiden sisältymisestä kauppaan, voi varmasti neuvotella veneen myyjän kanssa.

Pyyntö ja tarjous

Tämän veneen myyjän kanssa keskusteltaessa syntyi mielikuva, ettei tinkimisen varaa taida olla. Ehkä sitä kannattaa yrittää silti ja ainakin varustuksen osalta, sillä ehdotonta alinta hintarajaa ei kerrottu. Hintapyyntö ja lopullinen myyntihinta ovat kaksi eri asiaa. Summa, jolla vene vaihtaa omistajaa, jää varmasti tässäkin tapauksessa myyjän ja ostajan väliseksi asiaksi.
Jos saman hintaisia veneitä on useita, kannattaa ostoa harkitsevan käydä tutustumassa mahdollisimman moneen veneeseen. Varusteissa ja veneen yleisessä kunnossa voi olla suuria eroja. Liikaa ei kuitenkaan kannata takertua siihen, onko veneessä esimerkiksi jo kaiku, karttaplotteri ja GPS vai eikö ole. Kannattaa katsoa enemmän kokonaisuutta ja miettiä esimerkiksi, onko monipuolisen tai vaatimattoman navigointivarustuksen vastapainona risaiset vai ehjät patjat tai epäsiisti vai hyvin hoidettu vene.
Joskus vähemmän varusteltu vene voi olla parempi valinta silkan myyntipaikkakunnan perusteella, jos sen saamiseksi kotirantaan ei tarvitse turvautua kalliisiin kuljetusalan palveluihin toiselta puolelta Suomea. Myöhemmin, kun taloudellinen tilanne antaa siihen mahdollisuuden, voi venettä varustella omien mieltymysten mukaisesti. Ehkä samalla hoituu laitteiston päivityskin uudempiin malleihin.
Tämän veneen ostajalla on edessään pientä askartelua, jos siihen tuntee tarvetta. Mitään ylivoimaisen vaikeaa ja kalliiksi tulevaa remonttitarvetta ei näyttäisi olevan näköpiirissä. Pieneltä ”fiksaamiselta” ei voi välttyä vanhaa venettä ostaessaan – ja laitellessahan tunneside omaan paattiin vain vahvistuu.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tämäkin Bella 700 on täysin valmis pitkän kesälomareissun tekemiseen jo tällaisenaan.

Tekniset tiedot

Pituus 7,0 m
Leveys 2,47 m
Paino n. 1 200 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Tehosuositus 34 hv
Makuusijoja 4
Polttoainesäiliö 68 l
Moottori Yanmar 3HM35F, diesel, 34 hv
Hintapyyntö 14 500 e

+ Kiitämme

Siististi pidetty ja vähän ajettu, uusi avotilan kuomu, uudenveroiset penkit ja patjat, kunnostettu moottori, kaikuluotain ja liesilämmitin

– Moitimme

Pientä askartelua vaativa verhoilu, törmäyslista rikki keulassa, akkujen kiinnitys puutteellinen

Tausta ja historia

On jo klassikko

Bella 700 on varmasti ansainnut klassikon asemansa. Loistavaksi veneeksi sitä ei voi hyvällä tahdollakaan väittää, mutta ihan huonokaan se ei voi olla. Niin paljon sen eri muunnoksia on vuosien varrella myyty. Jotain hyvää siinä siis täytyy olla.
Veneen juuret ovat jo 1970-luvulla. Silloinen Hamariina 640 on antanut Bellalle paljon, mutta itsekin on tehty töitä veneen muokkaamiseksi. Jos 700-mallia edeltäneen Bella 660 -mallin rungossa oli Hamariinan linjoja enemmänkin, niin sen ylärakenteet ja sisustus on muokattu täysin uusiksi. Vuosien varrella klassikkoa on hiottu edelleen pienin askelin ja sen viimeisin päivitys on tehty vasta parisen vuotta sitten.
Bellan runkoa on kuvattu ”puolisyväksi V-pohjaksi” ja ”kaksoistunnelipohjaksi.” Muodot viittaavat uppoumarunkoiseen, mutta vene on paremminkin puoliliukuva.
Tähän rannikkokäyttöön tehtyyn matkaveneeseen on saatu mahtumaan lähes kaikki se, mitä veneilyharrastusta opetteleva pieni perhe voi matkaveneeltään vaatia. Se ei ole kiireisen ihmisen vene, mutta taittaa kyllä taivalta ja vie perille aikanaan – väliäkö sillä, jos se tekeekin sen hitaammin kuin liukuvarunkoiset kiitäjät. Kun maisemat eivät vaihdu liian nopeasti, jää aikaa navigoinnin opettelemiseen ja vesillä oloon totuttelemiseen.
Vuonna 1989, jolloin tässä jutussa esitelty Bella 700 on valmistunut, maksoi vene uutena noin 120 000 markkaa eli noin 20 000 nykyeuroa. Hintaan sisältyi muun muassa dieselmoottori, kaukohallintalaite, kulkuvalot, kaiteet, uimaportaat, kansihelat, 68 litran polttoainesäiliö, merivesipumppu, akku ja liesilämmitin. Myös kuomu sisältyi hintaan, samoin telakointiteline.
Jos nyt 18 vuotta myöhemmin 14 500 euroa maksava käytetty Bella 700 ei saa ostajaa lämpenemään, niin tarjolla on myös siitä tehty uudistettu versio hintaan 44 100 euroa. Pari, kolme vuotta sitten esitelty Bella 703 on klassikon uudistettu painos.
Se on edeltäjänsä tavoin puoliliukuva matkavene. Tilajärjestelyiltään se noudattaa hyvin pitkälle vanhempien mallien luomaa kaavaa. Avotila on iso ja sade- ja vesityhjentyvä, kajuutta/ohjaamo on yhtä ja samaa tilaa.
Ulkoisestikaan vene ei ole muuttunut kovin paljon. Kolmiruutuinen tuulilasi on uudessa versiossa toteutettu kahdella isommalla ruudulla. Molemmille ruuduille on oma tuulilasinpyyhkijänsä vakiovarusteena. Vanhan 700-mallin pieni kattoluukku on levennetty koko ohjaamon levyiseksi ja se tuo mukavasti valoa kajuuttaan, silloin kun sitä voidaan kauniilla ilmalla pitää avoimena.
Kajuutan takaseinä on myös muutettu. Vanhassa 700-mallissa se oli viilutettua vaneria ja varustettu tavallisella ovella. Uudistetussa versiossa on seinäkin lujitemuovia ja ovi on leveä, alumiininen liukuovi.
Uudessa veneessä on myös vesivessa. Se on sijoitettu kajuutan takimmaisen penkin alle, joten intimiteettisuojaa ei pahemmin ole. Sisätilojen selvimpiin uudistuksiin voidaan laskea uusi ohjauspiste. Koko kojelauta on muutettu ja nyt ratin takana on myös pieni karttataso. Kaasukahva on siirretty uudessa mallissa vasemmalta oikealle.
Akselivetoisen veneen moottorina on 40 hevosvoiman dieselkone, joka on tämän kokoluokan veneeseen riittävä ja takaa taloudelliset ajotunnit. Bella 703 on esitelty Kipparin numerossa 4/2005.
Jokainen voi itse ratkaista, saako noin 30 000 euron lisähinnalla yhtään sen enempää venettä, kuin käytettyä alle 15 000 euron versiota ostaessaan.

Teksti ja kuvat Juha Virtanen