Jutut

Buster Lx Pro – suosikkimallin korotus pro-luokkaan

13.09.2011

TekstiSatu Björn

Buster Lx Pro

Kun alumiiniveneiden ostajat tähyävät yhä enemmän todellisiin, jykeviin työveneisiin päin, on markkinajohtaja Busterin vastaus Pro-mallisto. Nyt siihen synnytettiin uusi tulokas suosikkimalli L:n pohjalta.

Uudet alumiinivenemerkit – etenkin ruotsalaiset – ovat lähteneet tavoittelemaan niitä ostajia, jotka haluavat veneekseen Busteria krouvimman, työvenemäisemmän ja enemmän ”ammattimaiselta” vaikuttavan veneen.

Tavoittaakseen yhä laajemman ostajakunnan Busterilla päädyttiin kahteen eri ratkaisuun. Busteria hienostuneemman veneen ostajille luotiin kokonaan oma venemerkkinsä Drive. Toisen ääripään ostajille luotiin Busterista oma versionsa, joka tunnetaan nimellä Pro Series. Pro-Bustereiden ensimmäinen malli oli Magnum Pro, joka testattiin Kipparissa 5/2010.

Busterin L on jo vuosia ollut maamme suosituin moottorivenemalli, joka on kelvannut hyvin myös muissa Pohjoismaissa. L:n eri versioiden eniten myyty malli on viime aikoina ollut Buster Lx, jossa takapenkin edessä on omat penkkinsä ja pulpetteja on kaksi.

Edullisin malli on yksipulpettinen L, jossa kuski istuu takapenkillä ja muu osa veneestä on tyhjää turkkitilaa.

Oikeastaan siis oli luonnollista ja jopa odotettavaa, että Pro-sarjan laajentuessa katseet käännettäisiin L-malliin. Ja niin tapahtui. Lx Pro esiteltiin Uivassa venenäyttelyssä Helsingissä elokuussa.

Buster Lx Pro

Selkeitä eroja

Vaikka uuden Lx Pron mitat ja ulkomuoto ovat peräisin L-Busterista, niin eroja on melko paljon.

Suurimmat erot ovat veneen sisällä. Uutuudessa on keskipulpetti, jonka takana on kuskin istuin. Muuta tuulelta suojattua istumapaikkaa veneessä ei sitten olekaan. Pulpetti on myös valmistettu kokonaan alumiinista, kun muissa L-sarjan veneissä käytetään pulpetin raaka-aineena muovia. Pro-pulpetti on tukevuudessaan aivan eri luokkaa kuin muovinen.

Muista malleista tuttu vaneriturkki on korvattu kuvioidulla alumiinilla. Keulan astinosa on alumiinia sekin muovin sijaan, aivan kuten oli nykyistä edeltäneessä L:ssä. Kaiteet ovat alumiinin sijaan ruostumatonta terästä, eikä kaiteiden kiinnityksessä käytetä muovisia tukia – pop-niitit kuuluvat kiinnitykseen edelleen.

Rakenteellisesti merkittävin ero L-malliin löytyy veneen pohjasta. Pron pohja on nelimillistä alumiinilevyä, kun tavallisessa L:ssä käytetään kolme milliä paksua pohjaa.

Buster Lx Pro

Kuskin penkki on yksi uuden Busterin parhaita puolia. Penkki on mukava ja hyvin säädettävissä. Se antaa kunnon tuen ja koko komeuden kruunaa hyvä jousto. Penkki puoltaa hyvin Pro-nimeä.

Ohjaamo on muutenkin kohtuullisen hyvä. Siitä henkii ”promaisuus”, vaikka aivan loppuun asti se ei ole harkittu. Hyvää on tuulilasin antama suoja, tukeva tarvikekaari, tumma mattataso, joka ei heijastele tuulilasille sekä varustus. Ohjaamon vakiovarusteena on hyvä karttaplotteri ja sille on asiallinen paikka.

Jykevä ajettava

Milli lisää pohjan paksuuteen ja hieman muuttuneet muodot tekevät veneelle ihmeen paljon. Oma vaikutuksensa on tietysti kiinteällä polttoainesäiliöllä, hyvällä penkillä ja yleisellä jykevyyden tunteella.

Buster Lx Pro on hyvä ja hauska ajettava. Se on tuhti ja puolustaa näinkin Pro-nimeään oikein mainiosti.

Pro-nimen mukana on muuttunut myös suositeltu moottoriteho. Minimiteho on kasvanut 10 hevosvoimaa ja maksimi peräti 20. Niinpä testiveneemme perässä oli 70 hevosvoiman Yamaha, eikä se tuntunut lainkaan liian suurelta. 

Teksti: Vesa Leppä
Kuvat: Seppo Evinsalo
Testiavustus: Valter Kalland

Tekniset tiedot

Valmistusmateriaali alumiini
Pituus 5,04 m
Leveys 1,98 m
Paino 400 kg
Henkilöluku 6
Koeajomoottori Yamaha F70
Moottorisuositus 40 – 70 hv
Vakiovarusteet mm. karttaplotteri Garmin 8″ (ei sis. kaikuanturia ja karttoja), pilssipumppu, sammutin, uimatikkaat
Polttoainesäiliö kiinteä 72 l
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta 18 900 euroa ilman moottoria, koeajomoottorilla 29 000 euroa
Valmistaja Fiskars Inhan Tehtaat Oy, Ähtäri, puh. (06) 535 5111, www.buster.fi
Tiivistelmä Kippari-lehden 9/2011 jutusta

Lue myös nämä