Tilaa
Testit

Monimuotoisuutta alurunkoisten keskisarjassa – Buster XL, Drive Convertible 56, Faster 560 SC, Silver Shark DC 580

Kokosimme vertailuun neljä kovaa kotimaista tekijää alle kuusimetristen alumiiniveneiden valikoimasta. Erot veneiden välillä osoittautuivat lopulta niin suuriksi, etteivät ne välttämättä olekaan toistensa kilpailijoita, vaikka siltä aluksi näytti. Vaihtoehtoja löytyy siis moneen lähtöön ja makuun, onneksi.

08.02.2011

Tekstikarel kakko

Kuvatjuha virtanen

Testin veneitä yhdistää alumiini rungon materiaalina sekä yleiset mittasuhteet. Kaikki ovat myös erillisellä takapenkillä ja kaksoispulpetilla varustettuja avoveneitä, jotka tarvittaessa voidaan kattaa kuomulla.

Samasta lähtöasetelmasta huolimatta on tämän nelikon sisällä huomattavia eroja, johtuen erilaisista priorisoinneista ja niistä lähtökohdista, mihin käyttöön vene on tehty.

Faster 560 SC on selvästi työvenemäisin ja sen suunnittelussa on käytännöllisyys ollut eniten mielessä. Faster on pitänyt kiinni siitä ajatuksesta, että kaikkia ei tarvitse miellyttää, mutta niille, joille vene on tehty, se tehdään mahdollisimman tehtävänsä täyttäväksi.

Faster 560 SC

Vuonna 2004 esitelty nykyinen Buster XL edustaa tässä nelikossa jo vanhaa konkaria, joka vuosien saatossa on läpikäynyt lähinnä kosmeettisia päivityksiä.

Buster XL

Mielenkiintoinen yksityiskohta vertailussa on se, että Buster XL:n ja Driven runko on periaatteessa samanlainen. Erikoista se ei suinkaan ole, koska molemmat ovat saman tehtaan tuotoksia, vaikkakin kaksi täysin erilaista tuotetta.

Drive Convertible 56 on ähtäriläisvalmistajan yritys saada entistä suurempi jalansija puhtaasti huviajeluun tarkoitettujen veneiden markkinoilla, siis juuri niillä missä ei Busterilla ole juurikaan sijaa ollut.

Drive Convertible 56.

Fasterin ja Driven tavoin viime vuoden uutuuksia on Silver Shark DC 580, josta otimme ensimaistiaiset jo viime vuonna, jolloin lupaava tulokas ei vielä ollut sarjatuotannossa.

Silver Shark DC 580.

Alumiiniveneen luonne

Tapa, jolla alumiiniveneisiin suhtaudutaan kuluttajien keskuudessa, on yhtä lailla siunaus kuin tietynlainen kirous. Siksi nykysuuntaus on ollut tehdä niistä entistä pehmeämpiä ja salonkikelpoisia. Alumiinivene nähdään kovaa käyttöä sietävänä työkaluna, joka ei oikein sovellu nautinnonhakuiseen huviajeluun. Tämä ”muovi vastaan metalli” -asetelma on psykologisesti ymmärrettävä, mutta ei niin yksioikoinen todellisuudessa.

Alumiini runkomateriaalina ei vaikuta veneen käyttöarvoa huonontavasti, oli sitten kyse huvi- tai työkäytöstä. Ominaisuuksiin vaikuttavat pääasiallisesti muoto ja paino.

Lujitemuoviveneen muodot voidaan helposti tehdä yksinkertaisella muotilla, niin myös periaatteessa alumiiniveneen. Muotilla prässätty alumiinivene asettaa huikean paljon suuremmat vaatimukset ja investoinnit käytettäville muoteille. Siksi alumiiniveneiden teossa lähdetään siitä, että se on levymateriaali, ja muodot määräytyvät sen mukaisesti.

Kaikkien vertailtavien veneiden suurin henkilöluku on seitsemän. Käytännön matkaamista ajatellen kaikki ovat kuitenkin omimmillaan enintään viiden henkilön joukoille.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 2/2011.

Lue myös nämä

X