Jutut

Drive-mallistossa tarjontaa mökkiveneistä katettuihin retkiveneisiin

05.07.2011

TekstiSatu Björn

Drive-veneet

Busteria valmistava Fiskars esitteli vuosi sitten uuden venemerkkinsä Driven. Nyt ensimmäisten 56-mallien jälkeen valikoimaa laajentavat Open 46, Open 50, 66 HT ja66 DC. Tarjolla on nyt malleja mökkiveneistä katettuihin retkiveneisiin saakka.

Fiskarsin uudet Drivet ovat alumiinirunkoisia ja niiden kansiosat ovat lujitemuovia. Kuten arvata saattaa, rungot perustuvat pitkälti Busterin runkoihin, vaikka niitä on uusissa malleissa nyt jonkin verran modifioitu. Niinpä esimerkiksi veneiden pituudet Busterien ja Drive-veneiden kesken eivät ole samat. Mittaerot johtuvat erilaisista keulan muodoista ja Driveihin lisätyistä uimatasoista.

Driven ideologia on tarjota alumiinirunkoinen vene, joka poikkeaa Busterista niin ulkonäöltään kuin käyttötarkoitukseltaan. Veneestä on pyritty tekemään enemmän ”kaupunkilainen”, urbaanimpi, huvikäyttöön tarkoitettu. Busterissa on puolestaan haluttu säilyttää työvenemäisyys, niin sanotusti robustimpi linja. 

Viime vuonna markkinoille tulivat Buster XL:n rungolle rakennetut 56 Sport Console ja 56 Convertible. 

Uusin malli on sarjan pienin, Open 46, ja se esiteltiin toukokuussa. Siitä odotettaneen myyntimenestystä, sillä se sijoittuu etenkin Suomessa hyvin myytyyn Buster M:n kokoluokkaan. Kaikkein suosituinta Busterin L -mallia vastaa Drive Open 50.

Kaikki Drivet myydään Mercury-moottoreilla varustettuina tehosuosituksen mukaan. Veneiden markkinoinnista vastaa Mercuryn maahantuoja Brunswick Marine.

Takapenkiltä ajettava Open 46

Uusi Drive Open 46 on takapenkiltä ajettava vene, jossa on pulpetit molemmin puolin venettä. Edessä on pitkittäiset penkit, joiden alla on asialliset säilytystilat ja keulassa on helppokulkuiset askelmat rantaan tai laiturille. Drive Open 46 on pituudeltaan samaa luokkaa kuin Buster M, mutta parisen kymmentä senttiä leveämpi.

Tilaa ei ole käytössä sen enempää kuin Buster M:ssä, johon uutuutta tulee väkisin verrattua. Sen sijaan veneen etuosassa on istumapaikkoja ja säilytystilaa, joille on käyttöä. Busterissa penkkien tilalla on tyhjää turkkitilaa tavarankuljetukseen. Drive Open 46:ssa ovat suunnittelijat päässeet toteuttamaan itseään myös muin tavoin. Vene on menevän ja virtaviivaisen näköinen.

Drive Open 46

Penkin verran pitempi Open 50

Drive Open 50 nähtiin ensikerran jo Helsingin venenäyttelyssä. Se on käytännössä takaosastaan pidennetty Open 46, jossa kuski ja apukuski istuvat erillisillä penkeillä, takapenkki jää matkustajille.

Oikeammin tilanne lienee ollut se, että mallia Open 50 on lyhennetty, jolloin tulokseksi on tullut Open 46. Oli miten oli, mutta molempien veneiden keulaosat aina ohjauspulpettien takalaitaan asti ovat lähes identtiset.

Tilaa on aivan samalla tavoin ja järjestelyt ovat samat. Ja mikseivät olisi, kun veneet ovat täsmälleen yhtä leveät ja eroa on vain pituudessa. Lisäsentit 50:ssä on käytetty erillisiin takapenkin edessä oleviin penkkeihin, mutta niiden ja takapenkin väli jää ohuenlaiseksi. Tietysti 40 senttiä lisää pituutta tuo mukanaan myös lisää painoa. Drive Open 50 painaa 55 kiloa enemmän kuin Open 46.

Drive Open 50

Drive 66 HT – katettu Buster XXL

Drive 66 HT herätti keskustelua ulkonäöllään jo Helsingin venenäyttelyssä helmikuussa. Vene on aggressiivisen ja menevän näköinen, mutta etenkin matala tuulilasi ja sivulasit herättivät ihmetystä.

Monin osin 66 HT on perinteinen HT, jossa takaosa on avointa oleskelutilaa, ohjaamo osittain katettu ja katon sekä keulakannen alla ovat makuutilat 2-3 henkilölle.

Driven tyyliin kuuluvat pyöreät sivukannet, joten niiden kautta ei veneeseen kuljeta. Niinpä Drivessä on menty nykyaikaiseen läpikäveltävyyteen, jossa keulaan kuljetaan tuulilasin keskelle avautuvan ikkunan kautta. Käytännössä 66 HT tehdään Buster XXL:n rungolle, johon on tehty pieniä muutoksia.

Drive 66 HT

Drive 66 DC suljettavalla keulahytillä

Myös Drive 66 DC:n pohjana on Buster XXL ja DC-malliin sopivat monet samat asiat, jotka on mainittu jo 66 HT:n yhteydessä. Painoa on DC:llä saman verran eli kokonaispaino ilman moottoria on 1 000 kiloa.

HT:n tavoin myös DC on jonkin verran keulapainoinen ja sen kuormaamista on syytä miettiä ainakin pitemmillä reissuilla tarkkaan. Keula ei siedä enää lisäpainoa ja matkatavaroita kannattaa sijoittaa niin taakse kuin mahdollista.

Veneen takaosassa on avoin oleskelutila penkkeineen ja ohjaamon etupuolelle jää keulakannen kattama, suljettava kajuutta. Käynti kajuuttaan on ohjaamon keskeltä, etupenkkien välistä.

Teksti: Vesa Leppä
Kuvat: Juha Virtanen

Tiivistelmä Kippari-lehden 7/2011 jutusta

Lue myös nämä

X