Ekomaalit

Eliöstön ehkäisyyn tarkoitetuissa, ympäristöystävällisiksi mainostetuissa pohjamaaleissa on huomattavia eroja. Kipparin viime kauden vertailutesti osoitti, että parhaat niistä ovat jo kohtalaisen tehokkaita, mutta huonoimpiin maaleihin kertyy näkkiä, levää ja limaa runsaasti. Niille, jotka haluavat pitää pohjan täysin puhtaana, voi edelleenkin suositella perinteistä, kuparipohjaista eliönestomaalia.

Kauppojen hyllyillä on melkoinen purkkiviidakko, josta pitäisi osata poimia paras maali oman veneen pohjaan. Perinteisten eliönestomaalien rinnalla – tai oikeastaan niiden ”vihreänä vaihtoehtona” – markkinoidaan hiljalleen laajenevaa valikoimaa ympäristöystävällisempiä pohjamaaleja.

Nämä niin sanotut ekomaalit eivät saa sisältää kupariyhdisteitä tai muita eliöntorjunta-aineita, jotka luokitellaan biosideiksi. Tällaisten maalien markkinoille saattamista helpottaa olennaisesti se, ettei niiltä vaadita kansallista hyväksyntää. Kansallisen hyväksynnän piirissä ovat vain biosiditehoaineita sisältävät eliönestomaalit; niitä ei voi tuoda markkinoille ennen kuin viranomaiset tarkastavat ne ympäristö- ja terveysriskien osalta.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana myynnistä on myös vedetty useita maaleja, joista on todettu liukenevan veteen kuparia enemmän kuin on sallittua. Niinpä maalivalmistajien on ollut välttämätöntä panostaa kehitystyöhön ja tuoda korvaavia valmisteita markkinoille.

Hyväksymisistä päättävä viranomainen Suomessa on Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes. Sen nettisivuilla on myös luettelo hyväksytyistä eliönestovalmisteista. Luettelosta puuttuvat kaikki ne valmisteet, joilta ei hyväksymistä vaadita.

Onko se sittenkään ekoa?

Purkkeja pyöritellessä herää kysymys, mikä niistä olisi oikeasti ekologisesti viisas valinta? Vaikka maali ei sisältäisikään vesieliöille myrkyllistä kuparia, haitallisia aineita on muitakin.

Kaikkiaan kuudesta testimaalista neljä (Biltema, Racing Light, Cruiser Eco ja Allcoast) sisältää sinkkioksidia. Niiltä ei vaadita mainittua hyväksyntää, ja niitä saa käyttää rajoituksitta sekä meri- että järvialueilla. Näin siksi, että sinkkioksidi ei ole eliönestomaaleissa biosidinen tehoaine. Sinkkioksidia sisältävien maalien etiketeissä ja pakkauksissa ei saa Tukesin mukaan olla mitään ympäristöystävällisyyteen viittaavia mainintoja tai lyhenteitä.

Lefant AllCoast International Interspeed International Cruiser Eco
Lefant AllCoast International Interspeed International Cruiser Eco
Biltema Low Fouling Neptune Formula Hempel Racing Light
Biltema Low Fouling Neptune Formula Hempel Racing Light

Verrokiksi kuparipohjainen Interspeed

Testiveneeksi valittiin jokamiehen mökkivene, 4,65 metriä pitkä ja 1,85 metriä leveä Jurmo Lux, jolle 35 hevosvoiman Chrysler antaa 25 solmun huippunopeuden. Veneen keskinopeudeksi arvioimme noin 18 solmua.

Esityönä Jurmon pohjasta poistettiin vanhat maalit niin perusteellisesti, että gelcoat-pinta saatiin kaikkialta vesilinjaan asti näkyviin. Sen jälkeen pohjaan levitettiin tarvittavat kerrokset epoksiprimeria, välttämättömäksi vesieristeeksi ja maalien tartuntapinnaksi.

Maalit levitettiin aiempien testien tapaan samanpituisille kaistaleille, jotka ulottuivat vesilinjasta köliin ja edelleen toisen puolen vesilinjaan. Kuten tunnettua on, eliöstöä tarttuu usein runsaasti veneen keulaan ja perään. Jotta testi olisi lähtökohtaisesti mahdollisimman tasapuolinen, viittä varsinaista testimaalia ei levitetty näille alueille.

Keula ja perä käsiteltiin kuitenkin verrokiksi valitulla maalilla, Internationalin Interspeedillä. Tyypiltään kovan, ja muista testimaaleista poiketen kuparipohjaisen eliönestomaalin ajateltiin olevan kelpo verrokki, sillä se oli jo todistanut tehonsa ja noussut testivoittajaksi edellisessä maalivertailussamme.

Teksti ja kuvat: Timo Sarkkinen
Arvioinnit: Timo Sarkkinen ja Karel Kakko

Tiivistelmä Kippari-lehden 4/2011 jutusta