Targa 31+

Minor 31, Nord Star 31, Paragon 31 ja Targa 31+

Kymmenisen metriä pituutta, riittävästi painoa, tehoa sekä käytännölliset kansi- ja sisätilat kuvaavat tämän vertailutestimme kalustoa. Niin myös noin parinsadan tuhannen euron hinta. Luvassa on siis hienoja vaihtoehtoja, joilla kelpaa liikkua niin tyvenessä kuin tuiskussa aina kun vain avointa vettä löytyy.

Eliittiluokan monikäyttöveneet

Vertailuun valittiin noin kymmenen metriä, eli 31 jalkaa pitkiä monikäyttöveneitä, jotka ulkoiselta olemukseltaan ovat samaan ryhmään luokiteltavissa. Yleisemminkin tämä ”Targa-luokaksi” nimetty venetyyppi sanoo jo pitkälti minkälaisista veneistä on kyse. Työveneistä peritty ulkonäkö vetoaa ostajaan, joka haluaa monipuolisen veneen niin yhteysajoihin kuin matkailuun. Muuta yhteyttä työveneisiin ei sitten olekaan. Tämän vertailun veneet ovat kaikki huviveneitä, joskin niitä tilauksesta myös toimitetaan ja varustellaan erilaisiin työtehtäviin soveltuviksi.

Ne ovat myös tiloiltaan hyvin toistensa kaltaisia, vaikka kaikkia asioita ei ole ratkaistu täysin saman kaavan mukaan. Kaikissa on kaksi erillistä makuuhyttiä, erillinen toiletti, pentteri sekä matkustamiseen sopiva salonki. Yhteinen nimittäjä, ja myös tällä kertaa testikriteeri, on hyttiä kiertävät alas lasketut kulkukannet ja kookkaiksi mitoitetut ulkotilat. Hinnaltaan nämä veneet kilpailevat vastaavan kokoisten tai hieman suurempien matka- ja huviveneiden kanssa.

Targa 31+Minor 31

Targa 31+ ja Minor 31

Testiveneiden käsiteltävyyden ja käytännöllisyyden salat ovat juuri niiden kansi- ja ulkotiloissa. Leimallisesti mitään kovin mukavia kiinteitä kalusteita ei muiden matka- ja DC-veneiden tavoin ole, vaan oleskelu ulkona edellyttää jonkinlaisten irtokalusteiden hankkimista ja säilyttämistä.

Runsaimmat ja monipuolisimmat ulko- ja avotilat ovat Targassa melkoisella ylivoimalla. Sen keula on todella syvä ja tilaa kiertää kiinteä tuhto, jossa mahtuu kuusikin ihmistä istuskelemaan. Tuhdon alla on runsaasti säilytystilaa. Myös hytin etupuolella on kahden tai kolmen istuttava tuhto. Kaikkien muiden keulat ovat tiloiltaan melko vaatimattomat sekä oleskeluun että tavaroiden kuljettamiseen. Siksi Targa on vuosikaudet pysytellyt vauraampien mökkiläisten suosiossa.

Minor ja Nord Star ovat uhranneet vastaavan keulan kuljetus- ja oleskelukapasiteetin keulakajuuttojen hyväksi. Maihinnousu- ja muissa vastaavissa tilanteissa niiden toimivuus on kansitiloina silti mainio. Juhlavin avotila perässä on Nord Starissa, joka parhaiten mahdollistaa viihtyisän kattauksen vaikkapa tiikkikalustuksella.

Nord Star 31 PatrolParagon 31

Nord Star 31 Patrol ja Paragon 31

Paragonin avotila on muita matalampi ja muistuttaa enemmän syvennettyä kantta kuin varsinaista avotilaa. Se ei kuitenkaan toimivuutta tai käytettävyyttä heikennä, mutta varsinaiseen lekotteluun kovin avoimet puitteet eivät kaikkien mielestä kutsu. Minorin avotila perässä on hyvin Targan kaltainen, suoralinjainen ja selkeä. Kaikissa veneissä on riittävän levyiset kävelykannet hyttien ympärillä.

Näitä veneitä voi hyvin kutsua ajajan veneiksi. Ohjaamot noudattelevat kaikin puolin vähintään tyydyttävä tasoa, näkyvyys on hyvä, kuljettajalla on nopea ja esteetön pääsy liikkumaan veneen joka kolkkaan.

Voidaan hyvin sanoa, ettei kymmenen metrin mittaisen katetun veneen käsittely voisi olla juuri vaivattomampaa. Täydellistä kaikki on silloin, kun veneessä on kaksi moottoria ja lisäksi keulapotkuri.

Teksti Karel Kakko Kuvat Vesa Leppä ja Juha Virtanen Arvioinnit ja mittaukset Kipparin työryhmä

Tiivistelmä Kippari-lehden 2/2010 jutusta