Laatua ja persoonallisuutta pikkurahalla

Tutustuimme takavuosina kummajaisenakin pidettyyn Fjord Attacheen. 36-vuotiaassa veneessä heräsi taas kerran kysymys: Onko veneissä oikeasti tapahtunut kehitystä, ja jos, niin kenen hyväksi?

Hintapyyntö: 21 000 euroa ”Innostava lähtökohta helpolle projektille”

fjord

Joskus voi olla eduksi heittää ennakkoluulot romukoppaan kun lähtee venettä ostamaan. Sama koskee yhtä hyvin uusia kuin vanhempiakin veneitä.
Attache ei kuulu Fjordin menestyneimpiin malleihin, persoonallisimpiin kylläkin. Sen inspiraation lähde tilankäytön osalta ovat selvästi olleet 1960-luvun lopun amerikkalaiset Express Cruiserit. Ne olivat hieman kookkaampia kuin tutummat daycruiserit. Molemmat venetyypit alkoivat yleistyä rapakon takana nopeakulkuisten ja merikelpoisten runkojen kehittyessä voimakkaasti 60-luvun alkupuolella.
Fjord oli aikoinaan Euroopan suurimpia veneiden tuottajia. Meilläkin se oli sekä myynnillisesti että etenkin maineeltaan vahva merkki vielä 1970-luvulle tultaessa.
Maineen osalta taas Fjordin voi laskea kuuluvan niihin merkkeihin, jotka ylipäänsä loivat meillä vieläkin elävän käsityksen norjalaisveneiden lujuudesta ja merikelpoisuudesta.

Hyvä ajettava

Isommat Fjordit ovat pääsääntöisesti olleet kelvollisia, jopa hyviä ajettavia. Attachen menoa voisi kuvata sanoilla vakaa ja jykevä.
200 hevosvoimainen kuutosdieseli ei luovuta tehoa mitenkään ylenpalttisesti noin kaksi ja puoli tonnia painavan veneen liikuttamiseen. Alun perin Attachet varustettiin kahdella bensiinikoneella, useimmiten Volvo Pentan nelosmoottoreilla.
Vauhtia saatiin nyt noin 24 solmua. Parinkymmenen solmun nopeudessa vene eteni kohtalaisen letkeästi liu’ussa, silloin pysytellään vielä suositellun marssikierrosnopeuden rajoissa. Äänitaso on erittäin kohtuullinen ja keskustelu vieruskaverin kanssa onnistuu vaivatta.

ohjaa

Löytyisipä nykyaikaisista veneistä tällaisia komentosiltoja. Kaikki on oikeilla paikoillaan ja tilaa on kartoille, laitteille ja vaikka mille.

Jos tämä vene- ja moottoriyhdistelmä olisi nyt kokonaan uusi, niin sen hinta pyörisi 100 000 euron paremmalla puolella. Kyse on siis arvokkaasta veneestä.
Vuonna 1971 Fjord Attache maksoi halvimmalla moottorivaihtoehdolla 60 000 markkaa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että tuolloin Tiiskeri 750 maksoi 43 000, Family-Cruiser 45 000 ja Coronet 21 DC 32 000 markkaa.
Niinpä voi todeta, että tästä Fjordista nyt pyydettävä 21 000 euroa on siis suorastaan edullinen pyyntö. Samalla reilun 20 000 euron hinnalla näkee myytävän sellaisia veneitä kuten Bella 685, Flipper 700, Finnsportit ja muut aikansa talousihmeet ja hintapommit. Siinä joukossa Fjord Attache on kuin palatsi rintamiestalojen joukossa. Ikääntynyt se kyllä on, mutta ei veneenä yhtään huonompi nyt kuin syntyvuotenaan.

Kiitämme:
+ Tilankäyttöä
+ Meriominaisuuksia
+ Tärvelemätöntä alkuperäistyyliä
+ Moottoriremonttia
+ Hintaa

Moitimme:
– Niukkaa kalustusta avotilassa
– Vaihdon tarpeessa olevaa lämmityslaitetta

Fjord Attache

Pituus 7,20 m
Leveys 2,91 m
Paino n. 2 500 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Tehosuositus 165 – 2×165 hv
Moottori Volvo Penta AQAD 41, 200 hv diesel, vm. 1987
Makuusijoja 4
Polttoainesäiliö 330 l
Vesisäiliö 100 l
Valmistaja A/S Fjord Plast, Norja
Ollut myynnissä helmikuussa 2008, Venemyynti Rekonen, www.venemyyntirekonen.com

Teksti Karel Kakko Kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 3/2008 jutusta