Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Fjord Family 46 -76 + OMC Cobra 5.8 L 230 hv -89

02.10.2009

TekstiKipparilehti

Fjord Family 46

Vaivainen norjalaisvanhus

Hintapyyntökommentti: ”6 500 € paljon pyydetty projektista”

Myynti-ilmoituksen ”Siisti ja toimiva paketti”, bensa-V8:lla varustettu Fjord Family 46, osoittautui paikan päällä kunnostusprojektiksi. Harmeja on enemmän kuin ilonaiheita.

Aivan kuten Suomessa, oli 1970-luku Hard Top -veneiden kulta-aikaa myös Norjassa. Fjord oli maailmanlaajuisesti tunnetuin niistä valmistajista, jotka uskoivat venetyypin menestykseen. Ja Fjord osasi tehdä sen, mihin uskoi. Merkin ensimmäistä hardtopparia, 1960-luvun alussa esiteltyä Fjordling 17:a, pidetään pohjoismaisen venetyypin ikonina. Laajaa arvostusta osakseen on saanut myös Fjord 21 HT, jonka olemme esitelleet Kokemuksia veneestäni -juttusarjassamme numerossa 7/2003.

Näiden klassikkomallien ohella myyntipalstoilla esiintyy norjalaismerkin vähemmän tunnettuja hardtoppareita. Family 46 käy hyvin persoonallista retkivenettä kiikaroivan tutustumiskohteeksi. 5,65 metriä pitkässä ja 2,4 metriä leveässä veneessä on jossain määrin samaa tyyliä ja samankaltaisia yksityiskohtia kuin esimerkiksi mainitussa 21 HT:ssa.

Family 46 on kuitenkin tilaratkaisuiltaan tavanomaista omaperäisempi HT. Aikanaan sen ideana oli palvella paremmin retkiveneilyä, niin hyvin kuin se pienehköjen mittojen raameissa suinkin oli mahdollista. Norjalaiseen tapaan tämänkin Fjordin potkusta vastaa sisäperämoottori. 1970-luvulla suomalaiset venevalmistajat tarjosivat hardtoppareitaan usein joko sisäperämoottorilla tai perämoottoriversioina, mutta norjalaiset eivät jälkimmäisiä suosineet – eivät etenkään yli 5,5 metrin kokoluokassa.

Satamatrailerin päällä olleen Fjordin runko oli mainiosti tarkasteltavissa. Kyljissä molemmilla puolilla näkyi melko paljon naarmuja, käytön jälkiä 33 vuoden ajalta. Korjauksia ne eivät vaadi, pesua ja vahausta kyllä.

Fjord Family 46

Pohja on kokenut runsaista paikkauksista päätellen kovia. Jotain on vielä jäänyt korjaamattakin.

Korkeaksi teltaksi kohoava peräkuomu on palvellut vain vuoden, ja kunnoltaan virheettömänä se on kiistatta veneen arvokkain varuste.

Fjordin 1970-luvun klassikkomallit tunnetaan persoonallisista yksityiskohdistaan ja oivallisista tilaratkaisuistaan. Nyt odotettiin mielenkiinnolla, mitä vastaavasti tarjoaa Familyksi aikanaan nimetty Fjord. Suunnittelijan punaisena lankana on ollut kahden tilan HT-konsepti.

Keulan v-vuode on erotettu avotilasta puisilla välilaipioilla. Ratkaisu on tuttu muista 1970-luvun Fjord-malleista, esimerkiksi 21 HT:sta. Nimenomaan Family 46:n erikoisuus on sitten avotilan vasemman laidan pitkittäissohva, jolla voi istuskella monta matkustajaa, ja jonka alkuperäisenä tarkoituksena on ollut toimia laajennettuna myös vuoteena. Laitasohvalla sivuttain istuvan on helppo jutustella muiden kyytiläisten ja kipparin kanssa. Keskelle jää leveähkö kulkuväylä keulaan ja aurinkotasolle.

Fjord Family 46 Keulan v-vuoteella on reilu istumakorkeus, lattiasta kattoon on matkaa puolitoista metriä. Reilusti ainakin 180-senttisille riittävä vuode syntyy yksinkertaisesti, siirtämällä laitojen selkänojat keskelle patjoiksi. Fiksu idea, eipähän tarvitse kaivella lisälevyjä lokeroista.

Korkean peräkuomun hyvä puoli on se, että aika moni voi seistä avotilassa kuomun ollessa paikoillaan – enimmäiskorkeus on 190 senttiä. Kaikkiaan tilajärjestelyt vaikuttavat ihan toimivilta piknik-reissuille, myös yön yli kestäville. Kahden oleskelu- ja makuutilan johdosta veneen nimikään ei tunnu vitsiltä. Family 46 saattaa hyvinkin olla luontevampi valinta perhekäyttöön kuin perinteinen, pelkän keulavuoteen tarjoava HT-vene.

Fjord on jossain vaiheessa menettänyt alkuperäisen moottoritilan kantensa. Virkaa hoitaa nyt vanerilevy, jollaiset peittävät myös viereisiä säilytystiloja. Äänieristeet loistavat poissaolollaan. Moottoritila näyttää muiltakin osin tee-se-itse -miehen muokkaamalta. Myynti-ilmoituksen mukaan moottorin pitäisi olla OMC:n makeavesijäähdytteinen, 200 hevosvoiman bensa-V8. Kävi kuitenkin ilmi, että kyse on saman merkin 5,8-litraisesta, 230 hevosvoiman V8-moottorista. Ja kuten useimmat OMC:t, tämäkin on raakavesijäähdytteinen. Sekaannus on oletettavasti syntynyt siitä, että moottorin päällä oleva, alkuperäinen liekinsammuttimen suojakansi on syystä tai toisesta vaihdettu viisilitraisen mallin vastaavaan.

Kun moottorilla on ikää kaksikymmentä vuotta eikä sen huoltohistoriaa tunne, on se riskiostos. Tässä tapauksessa sanaa voi vielä vahvasti korostaa, kun kyse on raakavesijäähdytteisestä moottorista, jota on käytetty merivedessä. Merivesikäytöstä seuraavaa syöpymistä voi ehkäistä vain moottoria säännöllisesti huoltamalla. Kauden jälkeen suoritettava makeavesihuuhtelu, pakkasnesteen kera, on suojaustoimista tärkeimpiä. OMC:llä on mittarin mukaan takana 531 tuntia. Ulkoisesti on mahdoton päätellä, kuinka sitä on tämän taipaleen aikana huollettu ja mikä on sen kunto.

Tekniset tiedot
Pituus
5,65 m
Leveys 2,4 m
Paino n. 1 000 kg
Makuusijoja 5
Polttoainesäiliö 140 l
Tehosuositus 100-150 hv
Moottori OMC 5,8 l, 230 hv V8, vm. 1989
Myyntihinta 6 500 €
Hinta valmistusvuonna v. 1976 n. 7 300 €, (43 500 mk) 120 hv sisäperämoottorin kanssa
Valmistaja A/S Fjord Plast
Myynnissä Raaseporin Auto, www.nettivene.com/343740

Teksti ja kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 9/2009 jutusta

Lue myös nämä

X