Jutut

Flipper 640 HT -82 ja Volvo Penta AQ145 -82

04.06.2009

TekstiKipparilehti

Flipper 640 HT

Tilaa kaipaavan hardtoppari

Hintapyyntökommentti: 9 900 euroa ”liian optimistinen”

Sisäperämoottorilla varustettu Flipper 640 HT oli hardtoppariksi suorastaan jättikokoinen tullessaan markkinoille 1980-luvun alussa. Sittemmin muutkin merkit alkoivat kasvattaa HT-mallejaan. Kuinka tilavalta ja toimivalta vanha suosikki vaikuttaa tänään?

Flipper 640 HT erottui aikanaan valtavirrasta poikkeuksellisen kookkaana hardtopparina. 6,4 metriä pitkä ja 2,4 metriä leveä vene on kuitenkin mitä tyypillisin 1980-luvun pohjoismainen retkivene. Kannelle tulevaa odottaa pilottimallinen kaide. Siitä saa hyvin tukea keulassa ja sivukansilla liikkuessa. Katteen takakulmissa voisi vielä olla apukaiteet, niistä saisi tarvitsemansa tuen avotilaan laskeutuessa. Sivukannet jatkuvat perään saakka, mikä helpottaa ennen muuta kuomun kiinnittämistä ja irrottamista. Niissä puuhissa on hyötyä myös peräkannesta, jollaisen sisäperämoottorilla varustettu vene miehistölleen tarjoaa.

Ruskea-valkoisilla tekonahkapenkeillä ja puupulpeteilla sisustettu matkustamo tuo tuulahduksen 1970-luvulta. Puuta ja tekonahkaa on käytetty myös yksityiskohtiin, paikoin varsin onnistuneesti. Edessä istutaan tukevilla kuppipenkeillä, joissa on sekä pituus- että korkeussäätö. Pulpetit on osattu hyödyntää säilytystiloina. Takapenkille mahtuu jopa neljä matkustajaa.

Flipper 640 HTFlipper 640 HT

Kate rajaa keulaan oleskelukelpoisen tilan. V-vuoteelle sopii kokoontumaan neljän hengen porukka. Selkänojien toisena tehtävänä on erottaa laidoille ja keulaan hyllytilaa – jota sitäkin on ymmärrettävästi enemmän kuin pienemmissä HT-veneissä. Patjojen alta puolestaan paljastuu peräti neljä säilytyslokeroa. Yhdessä niistä on saranoitu kansi ja sen alla on mitä ilmeisimmin kemialliselle pytylle ajateltu tila.

Retkiveneessä tärkeää on tietenkin reilunkokoinen makuutila. Sellainen järjestyy, kun asettelee vuoteen välilevyt ja -tyynyt paikoilleen. Pulpettien edestä 1,85 metriä leveälle ja kaksi metriä pitkälle vuoteelle mahtuu kaksi loikoilijaa, kolmaskin ellei tiivis tunnelma häiritse. Keula vetää puoleensa myös nostalgisen tunnelmansa ansiosta. Vahvimmin sitä tuovat plyysipäällysteiset alkuperäispatjat, jotka ovat kieltämättä vanhahtavat mutta juuri siksi persoonallisemmat kuin nykyveneiden ilmeettömät peruspehmusteet.

Peräkannen alla moottoritilassa on Volvo Pentan bensiinimalli AQ145 – vakiovoimanlähde 1980-luvun alkupuolen Flippereissä. 138 hevosvoiman moottori on nelisylinterinen ja makeavesijäähdytteinen. Vene nousi mallikkaasti liukuun kahden hengen kuormalla. Kolmas takapenkkimatkustaja hidasti liukuun nousua selvästi, tähän trimmaus olisi epäilemättä auttanut.

Tekniset tiedot
Pituus
6,4 m
Leveys 2,4 m
Paino n. 1 150 kg
Makuusijoja 2+2
Polttoainesäiliö 140 l
Alkuperäinen tehosuositus 120-170 hv
Moottori Volvo Penta AQ 145 (-82)
Myyntihinta 9 900 €
Hinta valmistusvuonna 73 800 markkaa (n. 12 000 euroa) 138 hevosvoiman bensamoottorin kanssa, v. 1988
Valmistaja Na-Boats Ky
Myynnissä toukokuussa 2009, Menokone, Kouvola, www.menokone.fi

Teksti ja kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 6/2009 jutusta

Lue myös nämä

X