Tilaa
Testit

Flipperin moottoria valitsemassa – nopea, taloudellinen vai halpa?

07.07.2010

TekstiStaffan Westerling ja Vesa Leppä

KuvatStaffan Westerling

Useimpiin veneisiin on jo vakiona tarjolla monia eri moottorivaihtoehtoja. Kun kyseessä on sisäperäkone, vaihtaminen ei väärän valinnan jälkeen ole enää helppoa, joten valinnan on syytä osua oikeaan heti alussa.

Flipper 705 -veneen moottorin voi valita kolmesta vakiovaihtoehdosta, yksi on bensakone, kaksi dieseliä. Kaikilla niillä on etunsa, mutta mitkä ovat niiden vahvuudet ja heikkoudet?

Kun veneilijä on päätynyt ostamaan uuden veneen ja valinnut venemallin, tarjolla on erilaisia moottorivaihtoehtoja. Ne voivat olla jopa eri valmistajilta, eri tehoisia, eri hintaisia ja eri polttoaineita käyttäviä moottoreita.

Valinta ei aina ole kovin helppoa, ellei tilanne ole se, että kaupassa on jäljellä vain yksi vene, jossa moottori on jo paikoillaan. Oma vaihtoehto saattaa ikävimmässä tapauksessa viivästyttää uuden veneen saannin seuraavaan kesään.

Myyjä osaa useimmiten kertoa eri moottoreiden hyvistä ja huonoista puolista, kulutuksista ja suorituskyvyistä. Silti valinta saattaa olla etenkin suurten hintavaihteluiden kohdalla vaikeaa. Moottoreista on yleensä myös luettavissa testiraportteja, mutta esimerkiksi uusista koneista ei tietoa ja kokemusta vielä löydy.

Suomalaiseen Bella Veneet Oy:n valmistamaan Flipper 705 DC -veneeseen on tarjolla kolme erilaista moottoria. Kokeilimme kaikkia koneita keskenään identtisissä veneissä ja kaikki moottorit olivat testihetkellä käyttämättömiä, vuoden 2008 -mallisia moottoreita.

Flipper 705 on 7,09 metriä pitkä ja 2,43 metriä leveä vene. Se painaa 1 750 kiloa ilman moottoria, joten kokonaispaino nousee helposti yli 2 200 kilon.

Veneen tehosuositus on 160-260 hevosvoimaa, bensiinikoneella tai dieselillä. Bensakoneista tarjolla oli MerCruiserin malli 5,0 MPI, josta irtoaa 260 hevosvoimaa. Dieselvaihtoehdot ovat MerCruiserin 230-hevosvoimainen QSD 2,8 ja Volvo Pentan 190-hevosvoimainen D3-190.

Tämän vuoden mallien tekniset tiedot poikkeavat hieman testimoottoreista. MerCruiserin QSD 2,8:n tehoksi ilmoitetaan nyt 220 hevosvoimaa ja Volvo Pentan teho on puolestaan noussut 200 hevosvoimaan.

Bensiinikäyttöinen MerCruiser maksaa 18 490 euroa, MerCruiserin diesel-version hinta on puolestaan 27 990 euroa ja Volvo Pentan hinta on 31 689 euroa. Hinnat ovat tämän vuoden hinnaston mukaisia. Hintaerot etenkin bensakoneen ja dieseleiden välillä ovat siis perin merkittävät ja vaikuttavat samassa suhteessa kokonaispaketin hintaan.

MerCruiser 5,0 MPI

Cummins MerCruiser QSD 2,8

Volvo Penta D3-190

Flipper 705 DC

Valmistusmateriaali lujitemuovi
Pituus 7,09 m
Leveys 2,43 m
Paino 1 750 kg ilman moottoria
Tehosuositus 160-260 hv sisäperämoottori
Polttoainesäiliö 195 l
Makeavesisäiliö 42 l
Valmistaja Bella Veneet Oy
Lisätiedot www.flipperboats.fi

Lue myös nämä

X