Jutut

Garmin GPSMAP 620

07.12.2009

TekstiKipparilehti

Garmin GPSMAP 620

Ajatus yhden ja saman navigaattorin käyttämisestä sekä autossa että veneessä kiehtoo. Mutta voidaanko kahden erilaisen käyttöalueen tarpeet yhdistää yhteen laitteeseen ja miten suuria kompromisseja joudutaan tekemään? Tästä otettiin tuntumaa kokeilemalla Garmin GPSMAP 620 -yhdistelmänavigaattorin perustoimintoja.

Pakkauksesta löytyi laitteen lisäksi kiinnikkeet vene- ja autokäyttöä varten, verkkovirtalaite, CD-levy ja ohjekirjat. Karttana oli BlueChart g2 Vision, joka kattoi rannikon Ahvenanmaalta Viipuriin. Maantiekartta kattoi vuorostaan Suomea paljon laajemman alueen. Kokeilun pääpaino oli veneilyssä, mutta laitetta kokeiltiin myös autossa.

Laite on vankkatekoinen ja napsahtaa kiinni yhtä hyvin auto- kuin venepidikkeeseensä. Pidikkeet kiinnitetään ruuvein eli autoon ja veneeseen tulee asennusreiät mahdollisen seuraavan omistajan ”iloksi”. Imukuppikiinnitys ei kenties olisi tarpeeksi vahva painavalle laitteelle. Autoliitäntä tapahtuu tupakansytytinpistokkeen avulla. Pistoke on taittuva ja siinä on myös kaiutin.

Venepidikkeen kautta laitteeseen yhdistyy muutakin kuin virta. Laitteessa on valmius AIS-maalien seurantaan (vastaanotto) ja NMEA 0183 -väylän kautta saatavien muiden merenkulkulaitteiden tietojen esittämiseen. Erillisiä johtoja ei tarvitse liittää. Venepidikkeen johdon pää on vapaa eli se on kytkettävä kiinteästi veneen verkkoon.
Laite vaikuttaa melko tiiviiltä. Ainoastaan verkkokäytössä se on avoin kosteudelle ja lialle.

Autossa kartta koostuu verkkomaisesta tiestöstä. Auton kuva kulkee parhaiten sopivan tien päällä riippumatta gps:n antamasta paikkatiedosta. Kuvaa tarkastellaan yleensä lintuperspektiivistä. Kartan tehtävä rajoittuu siihen, että opastetaan kuljettajaa kääntymään oikeassa risteyksessä ja ajamaan oikeata tietä. Pienten yksityiskohtien esittämiseen ei ole tarvetta ja laite esittää autolle valmiin reitin, mitä ajaa. Autossa tullaan siksi toimeen hyvin pienellä näyttöruudulla eikä suurelle yleensä ole autossa edes tilaa.

Venekäytössä tilanne on toinen. Maanteiden sijasta on vaikeamuotoinen luonto, jossa on sekä kulkukelpoista vettä että esteitä. Veneen kulkuympäristö tulee voida nähdä sekä lähialueelta että suunnistuksen kannalta riittävän laajalta alueelta. Veneessä pitää myös säilyä tieto sitä missä ollaan. Lisäksi on oltava mahdollisuus reitin tarkasteluun sekä ennen lähtöä että tarvittaessa myös ajon aikana. Garmin GPSMAP 620

Teksti ja kuvat Klaus Salkola

Tiivistelmä Kippari-lehden 12/2009 jutusta

Lue myös nämä

X