Getasnipan

Hidas oolantilainen

Hintapyyntö:7 900,- ”odottaa tarjousta”

Ahvenanmaalainen Geta Båtvarv oli pieni veistämö, joka keskittyi vuosina 1969-1986 Getasnipanin tuotantoon. Veistämöltä lähti kaikkiaan 400-500 Getasnipania, valtaosa puolivalmiina. Perinteisen mallinen lasikuitufiskari oli kokoluokassaan markkinoiden halvimpia.

Esimerkiksi vuonna 1982 se maksoi 49 800 markkaa 12-hevosvoimaisella varustettuna. Vertailun vuoksi, saman kokoluokan kalliimmat retkifiskarit maksoivat tuolloin pyöreästi 70 000 markkaa. Edullisinta oli tietenkin hankkia puolivalmis vene. Vuonna 1979 sellaisen hinnaksi ilmoitettiin alkaen 13 200 markkaa. Ei ihme, että kiinnostuneita riitti. Suomen lisäksi useita veneitä myytiin Ruotsiin.

Useimmissa veneissä on pieni, 10-15 hevosvoiman diesel. Uppoumarunkoisen veneen matkanopeus on 6-7 solmua, eikä se muuksi muutu, vaikka moottoritilaan erehtyisi asentamaan suositusta tehokkaamman voimanlähteen. Veistämön valmiiksi asti rakentamat veneet, joita on vain viitisenkymmentä, muistuttavat tilaratkaisuiltaan tässä jutussa esiteltävää yksilöä.

Merkittävä ero kuitenkin löytyy: niissä on tavallisesti moottorikopan päällä apumiehen penkki, jollaista kaivattiin tähän veneeseen. Itserakentajien muokkaamat veneet saattavat poiketa paljon veistämön perusmallista. Esimerkkinä vaikka Kipparin Kokemuksia veneestäni -palstalla 7/2001 esitelty yksilö, jossa on pidennetty ohjaamo sekä käytännölliset, keulakannelta katon kautta peräkannelle asti ulottuvat kaiteet.

Seitsenmetrinen Getasnipan on tyylipuhdas muovifiskari Ahvenanmaalta Getan kunnasta. Useissa veneissä on persoonallisia ratkaisuja – valtaosa niistä myytiin puolivalmiina. Tämä yksilö oli pääosin veistämön perusmallia vastaava, mutta ei silti tyystin vailla itserakentajan ”puumerkkejä”.

Perinteisen mallisena fiskarina Getasnipan tarjoaa kohtuullisen kokoisen taka-avotilan. U-muotoisella penkillä mahtuu istumaan viisi henkilöä – ei erityisen mukavasti, sillä selkänojat puuttuvat ja patjat ovat ohuet. Ohjaamon tilaratkaisut jättävät kipparin yksinäiseksi. Matkustajille ei ole istumapaikkoja kovan katteen alla. Vieruskaverin paikan vievät moottorikoppa sekä säilytyslaatikko. Kattoluukun kiinni ollessa ei moni mahdu seisomaankaan, sillä korkeutta on enimmillään vain 170 senttiä luukun alla. Pelkistetyssä kojetaulussa tarvittavat mittarit on helposti luettavissa. Kojetaulun päälle asennettu kaikuluotain on hyvin käden ulottuvilla, harmi vain, että se kutistaa kartan laskutilaa. Kaasua ja vaihdetta säädellään omista vivuistaan vasemmalla kädellä. Harjoittelu on suositeltavaa, jos on tottunut käyttämään yhtä kahvaa.

GetasnipanGetasnipan

Keulakajuutta on erotettu väliseinällä ja -ovilla ohjaamosta. Kulku oviaukosta jatkui kyyristellen vuoteelle, jossa 180-senttinen mahtui istumaan selkä suorana. Kattoon jäi väliä viitisen senttiä. Näkyvyys ulos on hyvä: sivuilla ja edessä on kaikkiaan kuusi reilunkokoista ikkunaa. V-vuoteen voi laajentaa keskimmäisellä patjalla, jolloin syntyy loikoilu- ja nukkumatila kahdelle tai kolmelle. Vuoteen suurin leveys on kaksi metriä ja pituus 1,9 metriä. Patjojen alla on kolme säilytyslokeroa, aivan keulassa on lisäksi pari avolokeroa pienemmille tavaroille. Lisää säilytystilaa tarjoavat avokaapit oviaukon molemmilla puolilla. Korkeampi oikeanpuoleinen on tarkoitettu vaatekaapiksi.

Tekniset tiedot
Pituus
7 m
Leveys 2,35 m
Paino n. 1 350 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Tehosuositus 10-22 hv
Moottori Yanmar SB 12, vm. 1982
Makuusijoja 2+1
Myyntihinta 7 900 €
Hinta valmistusvuonna n. 8 400 € (49 800 markkaa)
Valmistaja Geta Båtvarv, Ahvenanmaa
Myynnissä helmikuussa 2009, Venemyynti Rekonen, Helsinki, www.venemyyntirekonen.com, 0400 705 808

Teksti ja kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 3/2009 jutusta